تاریخ انتشار: پنجشنبه 07 مهر 1401
بوتاکس بر کنترل احساسات در مغز تأثیر می‌گذارد

  بوتاکس بر کنترل احساسات در مغز تأثیر می‌گذارد

روانپزشکان به کمک تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) دریافتند سم بوتولینوم در آمیگدال واقع در لوب تمپورال مغز تأثیر می‌گذارد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطللاع رسانی بنیان، سم باکتریایی بوتولینوم  (BTX) که در اصطلاح عامیانه به عنوان بوتاکس شناخته می‌شود، احتمالاً برای اکثر مردم به عنوان یک درمان به منظور کاهش چین و چروک شناخته می‌شود. اما سم بوتولینوم می‌تواند کارهای بیشتری انجام دهد. برای مثال، اگر به پیشانی تزریق شود، می‌تواند افسردگی را کاهش دهد. همچنین در افراد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی که از نوسانات خلقی شدید رنج می‌برند، احساسات منفی را کاهش می‌دهد.

اکنون روانپزشکان متوجه شده اند که BTX کجا و چگونه بر برنامه منفی مغز تأثیر می‌گذارد. آنها با کمک تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI)، اثرات عصبی را در بیماران مرزی مشاهده کردند. نتایج نشان داد سم بوتولینوم در آمیگدال واقع در لوب تمپورال مغز تأثیر می‌گذارد، جایی که ترس ایجاد می‌شود و پردازش می‌شود. نتایج این کار اخیراً در مجله Scientific Reports منتشر شده است.

بازخورد بین عضلات و روان

حالات منفی روی صورت در ناحیه به اصطلاح گلابلار، ناحیه پیشانی میانی تحتانی، بیان می‌شود. هنگامی که عصبانی یا دارای تنش هستیم، دو نوع ماهیچه مختلف منقبض می‌شوند و باعث می‌شوند خطوط اخم یا خطوط نگرانی در بالای ریشه بینی ظاهر شوند. هنگامی که سم بوتولینوم به ناحیه گلابلار تزریق می‌شود، ماهیچه های بین ابروها را فلج می کند. از آنجایی که حالات چهره و حالت روانی ارتباط تنگاتنگی با هم دارند، این باعث کاهش شدت احساسات نیز می‌شود. طبق گفته محققان، پیشانی آرام، احساس مثبت‌تری را منتقل می‌کند. در علم، این بازخورد به عنوان نظریه بازخورد چهره مورد بحث قرار می‌گیرد. در یک مطالعه متاآنالیز قبلی، محققان قبلاً نشان داده بودند که تزریق BTX به ناحیه گلابلار تأثیر مثبتی بر خلق و خو و برانگیختگی خلق دارد. در نتیجه علائم افسردگی به طور قابل توجهی بهبود می‌یابد. درمان همزمان، چندین مزیت دارد. از آنجایی که اثر فلج کننده برای سه ماه یا بیشتر طول می‌کشد، تزریق نیز فقط باید در این فواصل انجام شود. تزریقات نادر نیز نسبت به سایر گزینه‌های درمانی هزینه کمتری دارند و تحمل بسیار خوبی دارند.

سم بوتولینوم با قطع حلقه بازخورد بین عضلات پیشانی و مغز، بازخورد احساسی را نیز تغییر می‌دهد. محققان توانستند این را در مغز بیماران مرزی که با تزریق سم بوتولینوم در ناحیه گلابلار درمان شده بودند، ثابت کنند. تنها چهار هفته بعد، بیماران علائم را به طور قابل توجهی کاهش دادند که در تصاویر MRI نیز نشان داده شد. روانپزشکان توانستند دریابند که سم بوتولینوم احساسات عاطفی در هسته لوزه‌ها را نیز مهار می‌کند، که با تنش درونی با درجه بالایی از افراد آسیب دیده همراه است. گروه کنترل مقایسه‌ای که تحت درمان با طب سوزنی قرار گرفتند نیز علائم بالینی بهبود یافته را نشان دادند، اما اثرات عصبی را در معاینه MRI نشان ندادند. با این حال، بازخورد بین عضلات و مغز تنها در ناحیه گلابلار کار نمی‌کند. این نتیجه یک مطالعه پایگاه داده است که توسط محققان انجام شد و دریافتند، سم بوتولینوم همچنین می‌تواند اختلالات اضطرابی را در صورت تزریق به عضلات سر، عضلات اندام فوقانی و تحتانی و عضلات گردن کاهش دهد. نتایج این مطالعه قبلاً در ژورنال Scientific Reports در پایان سال 2021 منتشر شده بود. اما تاکنون درمان بیماری‌های روانی BTX در خدمات ارائه شده توسط شرکت‌های بیمه سلامت لحاظ نشده است.

سم بوتولینوم که در زبان عامیانه به عنوان بوتاکس شناخته می‌شود، قوی‌ترین نوروتوکسین شناخته شده است. در غیاب هوا توسط باکتری کلستریدیوم بوتولینوم تولید می‌شود و به اصطلاح باعث بوتولیسم می‌شود.علائم مسمومیت معمولاً ناشی از خوردن مواد غذایی بد نگهداری شده است که سم باکتریایی در آن انباشته شده است. این مانع از انتقال تحریک از سلول های عصبی به سلول های دیگر، به ویژه در محل اتصال به ماهیچه و خون می‌شود.

پایان مطلب./

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه