تاریخ انتشار: شنبه 09 مهر 1401
بو، آنچه پشه‌ها را به سمت پوست انسان می‌کشاند

  بو، آنچه پشه‌ها را به سمت پوست انسان می‌کشاند

بر اساس یافته‌های یک مطالعه جدید، حشرات مزاحم ممکن است جذب یک ترکیب شیمیایی از رایحه‌های پوست شوند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطللاع رسانی بنیان، به گفته محققان، ماده جذب کننده حشرات، حاوی ترکیبی از دی‌اکسید‌کربن و دو ماده شیمیایی با نام  2-ketoglutaric و اسید‌لاکتیک است.

ترکیب شیمیایی نه تنها باعث می‌شود پشه طعمه خود را پیدا کند و روی آن فرود آید، بلکه جستجوی خون را نیز سرعت می‌بخشد. به نظر می‌رسد این مخلوط به طور خاص جذب زنان می‌شود. پشه‌های معابد مصری‌ها، نوعی که منشا آن آفریقاست و در حال حاضر در سایر مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری از جمله ایالات متحده یافت می‌شود می‌توانند ناقل ویروس های زیکا، چیکونگونیا، تب دنگی و تب زرد باشند.

رینگ‌کارد، یکی از نویسندگان این مطالعه، استاد حشره شناسی در دانشگاه کالیفرنیا، عنوان کرد در حالی که دیگران ترکیبات جذب کننده پشه را شناسایی کرده‌اند، بسیاری از آنها اثر قوی و فوری ایجاد نمی‌کنند. به نظر می‌رسد که بوی پوست برای پشه‌ها وقتی کسی را نیش می‌زنند بسیار مهم است، اما نشانه‌های دیگر می‌تواند شامل بینایی، دما و رطوبت باشد. این محقق  نشان داد که پشه‌ها روی اهداف فاز بصری اشباع شده از این دو بو فرود می‌آیند و این اهداف با گرما یا رطوبت مرتبط نیستند. این باعث می‌شود بوی پوست به عنوان یک عامل راهنمای کلیدی باقی بماند.

مطالعات دیگر به دی‌اکسید‌کربن همراه با آمونیاک و همچنین اسید‌لاکتیک اشاره می‌کنند. یکی دیگر از نویسندگان این تیم تحقیقاتی ذکر کرد که این مواد شیمیایی ممکن است قبلاً به دلیل پیچیدگی مشخصات بوی انسان و سطوح پایین این ترکیبات موجود در عرق کشف نشده باشند. برای شروع مطالعه، این محقق جوراب‌های خود را با مهره‌های شیشه‌ای پر کرد و به مدت چهار ساعت با آن‌ها راه رفت تا عرق جمع کند. سپس این محقق موفق شد مواد شیمیایی را از عرقی که روی جوراب های مهره‌ای نشسته بود جدا کند. سپس محققان نحوه واکنش پشه‌ها به این مواد شیمیایی را مشاهده کردند.

مطالعات آینده با هدف تعیین اینکه آیا همان فرمولاسیون پشه های دیگر را جذب می‌کند یا خیر، می تواند کمک کننده باشد. آنها همچنین سعی خواهند کرد تا دریابند چرا چنین تفاوت هایی در احتمال نیش زدن افراد وجود دارد. این تیم امیدوار است که از کشف آنها برای جذب، به دام انداختن و به طور بالقوه کشتن پشه های گسترش دهنده بیماری استفاده شود.

پایان مطلب./

 

 

 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه