تاریخ انتشار: دوشنبه 11 مهر 1401
یک درمان جدید برای تومورهای مغزی
یادداشت

  یک درمان جدید برای تومورهای مغزی

محققان در طرحی جدید اثر داروی letrozole، که برای درمان سرطان سینه در زنان یائسه طراحی شده است را بر سرطان مغز گلیوبلاستوم مطالعه می‌کنند.
امتیاز: Article Rating

به  گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، در آزمایشگاه Pankaj Desai یک سوال تحقیقاتی مطرح شده است که در آن یک کارآزمایی بالینی جدید برای بررسی بیشتر یک درمان جدید بالقوه برای کشنده‌ترین شکل تومورهای مغزی طراحی شده است. برای انجام این طرح، Desai و تیم او در دانشگاه  Cincinnati  اخیرا یک کمک مالی 1.19 میلیون دلاری از مؤسسه ملی سلامت/موسسه ملی اختلالات عصبی و سکته مغزی دریافت کردند، تا بتوانند تحقیقات خود را در مورد استفاده از دارویی به نام letrozole برای درمان گلیوبلاستوما (GBM) ادامه دهند.

گلیوبلاستوما (GBM)

GBM ها تومورهای مغزی تهاجمی هستند که بیماران اغلب تا زمانی که علائم ظاهر نشده و رشد تومور قابل توجه نشده باشد از وجود تومور بی اطلاع هستند. درمان‌های کنونی شامل جراحی فوری برای برداشتن ایمن تومور، پرتودرمانی و شیمی‌درمانی است، اما با این حال باز هم تومور اغلب عود می‌کند و یا به درمان‌ها مقاوم می‌شود، در این شرایط به طور متوسط ​​بیمار تنها 15 ماه پس از تشخیص زنده می‌ماند.

داروی letrozole

داروی letrozole توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده به عنوان درمانی برای زنان یائسه مبتلا به سرطان سینه در سال 2001 تایید شد. این دارو با هدف قرار دادن آنزیمی به نام آروماتاز (​​این آنزیم در سلول‌های سرطان سینه وجود دارد و به رشد سرطان کمک می‌کند) عمل می‌کند. در پاییز 2012، Desai و یک دانشجوی دکترا در آزمایشگاهش، Nimita Dave (اکنون یک فارماکولوژیست ارشد در یک شرکت بیوتکنولوژی در بوستون است) یک سوال پرسیدند: آیا آروماتاز ​​نقش مشابهی در تومورهای GBM ایفا می‌کند، و اگر چنین باشد، letrozole  برای تومور GBM به عنوان یک درمان موثر عمل خواهد کرد؟ تحقیقات اولیه در آزمایشگاه نشان داد که این آنزیم در رده‌های سلولی تومور مغزی وجود دارد و آزمایش‌های بیشتر مقدار بسیار بالایی از آروماتاز ​​را در سطوح پروتئین و mRNA در نمونه‌های تومور مغزی از بانک تومور UC نشان داد. با این حال، این تضمین نمی‌کند که letrozole در تومورهای مغزی مانند تومورهای سرطان سینه موثر باشد. Desai توضیح داد که یک سیستم دفاعی به نام سد خونی مغزی تنها بر اساس خواص فیزیکی و شیمیایی، به ترکیبات خاصی اجازه ورود به مغز را می‌دهد.Desai، استاد و رئیس بخش علوم دارویی در کالج داروسازی James L. Winkle دانشگاه کالیفرنیا و یکی از اعضای مرکز سرطان دانشگاه Cincinnati ، گفت: «در غیر این صورت، هر ترکیبی می‌تواند وارد مغز شود و باعث تخریب و سمیت عصبی شود. ترکیبات دیگری شبیه به letrozole وجود دارد، ولی بر اساس خواص آن، این ترکیب در واقع بهترین شانس را دارد که از طریق گردش خون وارد مغز شود. مطالعات روی مدل‌های حیوانی نشان داد که letrozole مؤثر است، بنابراین گروه تحقیقاتی Desai برای آزمایش این ترکیب، به سمت سلول‌های مشتق شده از بافت‌های تومور مغز انسان حرکت کردند. در این مرحله از کار، کمک‌های کلیدی توسط دانشجوی فعلی دکترا، Aniruddha Karve به عنوان یک همکار فوق دکترا در کمک هزینه جدید NIH ، انجام شد که قرار است کار با Desai را ادامه دهند.

نتایج کارآزمایی‌های انکولوژی فاز 1

Desai گفت: "آنچه در سلول‌های مشتق شده از بیمار دیدیم این است که letrozole در کشتن سلول‌های تومور در مدل‌های کشت سلولی بسیار موثر است."با حمایت مالی از مرکز سرطان و مرکز تومور مغزی UC، تیم  Desai  فازاول آزمایش بالینی را راه‌اندازی کرد و در ابتدا نشان دادند که دوز letrozole انتخاب شده برای درمان گلیوبلاستوما مناسب است. این کارآزمایی توسط Trisha Wise-Draper، MD، PhD، متخصص در کارآزمایی‌های انکولوژی فاز 1 و با مشارکت چندین متخصص مغز و اعصاب و جراح مغز و اعصاب هدایت شد. این کارآزمایی قرار است به زودی تکمیل شود، اما Desai گفت نتایج اولیه نشان داده است که این دارو "بی‌تردید" به هدف خود یعنی بافت تومور مغزی می‌رسد. نتایج اولیه همچنین نشان می‌دهد که letrozole  دردوزهای بالاتر از دوزهای مورد نیاز برای درمان سرطان سینه، در بیماران GBM عمل می‌کند.

درمان نهایی تومور با ترکیبی از داروها خواهد بود

در حالی که مجموعه نتایج تحقیقات تا کنون دلگرم کننده بوده است، Desai گفتGBM ها همچنان یک شکل پیچیده و تهاجمی از سرطان مغز هستند. همانطور که letrozole امیدوار کننده است، هنوز بعید است که این دارو یک درمان منحصر به فرد برای این بیماری باشد. ما امیدواریم که این کار موثر باشد، اما لزوماً به تنهایی یک درمان قطعی نیست . Desai گفت: درمان نهایی تومور با ترکیبی از داروها خواهد بود. با حمایت مالی جدید NIH/NINDS، Desai و تیمش در مورد اثربخشی پیش بالینی ترکیب letrozole با سایر ترکیبات شیمی درمانی تحقیق خواهند کرد. کمک مالی سه ساله از اول اوت آغاز شد.

Desai گفت: «دریافت این نوع اطمینان از یک درخواست و حمایت با پرداخت کمک هزینه واقعاً هیجان انگیز است. «من فکر می‌کنم یافتن درمانی برای بیماری مانند GBM مانند یافتن یک سوزن در انبار کاه است، و ما امیدواریم که واقعاً کارساز باشد، و این چیزی است که همه ما برای آن تلاش می‌کنیم. Desai گفت که این تحقیق یک تلاش مشترک بین همکاران دانشگاه UC بوده و همچنان ادامه دارد.

Desai گفت: "این واقعا یک همکاری زیبا است، و من از این بابت بسیار سپاسگزارم." "این یک بیماری است به شدت در حال پیشرفت فوری است و برای درمان به همراهی سایر افراد نیاز است و تیم ما به همراه سایر افراد در این زمینه واقعاً در تلاش هستند تا تفاوت ایجاد کنند."

درمان تومور از ترکیب letrozole با سایر درمان‌ها

David Plas ، دکترا، پروفسور و Anna and Harold W. متخصصین درمان تجربی گلیوبلاستوما در دپارتمان بیولوژی سرطان در کالج پزشکی دانشگاه کالیفرنیا و یکی از اعضای مرکز سرطان و گروه تحقیقاتی فعال در این زمینه با راه اندازی پروژه جدیدی به این تیم می‌پیوندند. پلاس گفت آزمایشگاه او بر روی تومورهای کمبود پروتئین سرکوب کننده تومور به نام PTEN تمرکز کرده است و تحقیقات جدید ممکن است نشان دهد که چگونه letrozole در ترکیب با سایر درمان‌ها ممکن است منجر به درمان مناسب برای گلیوبلاستوماهای دارای کمبود PTEN شود.

پلاس گفت: "این همکاری جدید، تجربه گروه من در درمان تجربی گلیوبلاستوما را با تجربه دکتر Desai در درمان GBM و فارماکوکینتیک ترکیب می‌کند." با بررسی ترکیبات احتمالی با letrozole برای درمان GBM، این پروژه جدید پتانسیل ترجمه سریعتر به کارآزمایی بالینی را دارد. کار با Desai در این پروژه جدید هیجان انگیز است." همکاران دیگر عبارتند از گری گودلسکی، دکترا، و تیم فینیکس، دکترای دانشکده داروسازی UC. و Soma Sengupta، MD، PhD، و Mario Zuccarello، MD، از مرکز تومور مغزی UC.

منبع کمک مالی پروژه جدید

کمک مالی جدید (پروژه شماره 1R61NS128232-01) از طریق برنامه NIH/NINDS Innovation Grants to Nurture Initial Translational Efforts (IGNITE) R61/R33) اعطا شد.

پایان مطلب/.

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه