تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 19 مهر 1401
خطر ایجاد فشار خون برای مادر از طریق انتقال جنین منجمد

  خطر ایجاد فشار خون برای مادر از طریق انتقال جنین منجمد

بر اساس تحقیقات جدید، بچه‌دار‌شدن از جنین منجمد ممکن است به طور قابل توجهی خطر ابتلا به اختلالات خطرناک فشار خون را در مادر افزایش دهد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان به نقل از نشریه انجمن قلب آمریکا (AHA JOURNALS) ، بر اساس تحقیقات جدید منتشر شده، لقاح آزمایشگاهی (IVF) با استفاده از جنین‌های منجمد در مقایسه با بارداری‌های طبیعی، ممکن است 74 درصد بیشتر با خطر اختلالات فشار خون در بارداری مرتبط باشد. در مقایسه، این مطالعه نشان داد که حاملگی از انتقال جنین تازه و انتقال تخمک بارور شده، بلافاصله پس از لقاح آزمایشگاهی (IVF) به جای تخمک منجمد و بارور شده از بارداری طبیعی، خطر ابتلا به اختلال فشار خون بالا را دارد.فشار خون بالا در دوران بارداری اغلب نشانه پره‌اکلامپسی(یک عارضه بارداری از جمله فشار خون بالای مداوم) بوده که می‌تواند سلامت و زندگی مادر و جنین را به خطر بیندازد. یکی از فرآیندهای درمانی IVF موجود، از جنین‌های منجمد استفاده می‌کند. پس از اینکه تخمک توسط اسپرم در آزمایشگاه بارور شد، قبل از ذوب شدن و انتقال آن به رحم، با استفاده از فرآیند انجماد، منجمد می‌شود. به گفته نویسندگان این مطالعه، این روش، به دلیل بهبود چشمگیر فن‌آوری انجماد که در اواخر دهه 2000 آغاز شد، رایج‌تر است. با این حال، انتقال جنین منجمد نسبت به حاملگی طبیعی و انتقال جنین تازه با خطر بیشتر اختلالات فشار خون در بارداری مرتبط است. با این حال، قبل از این مطالعه، مشخص نبود که آیا این به دلیل فرآیند انجماد است یا یک عامل خطر از طرف والدین. انتقال جنین منجمد در حال حاضر به طور فزاینده ای در سرتاسر جهان رایج است و در چند سال اخیر، برخی از پزشکان از انتقال جنین تازه صرف نظر کرده اند تا به طور معمول همه جنین‌ها را در عمل بالینی خود منجمد کنند. محققان داده‌های ملی را از دفاتر ثبت پزشکی زایمان دانمارک، نروژ و سوئد در مورد تقریباً 2.4 میلیون زن 20 تا 44 ساله که در طول دوره مطالعه - از 1988 تا 2015 زایمان کرده‌اند را مورد بررسی قرار دادند. یک مطالعه مبتنی بر جمعیت که همچنین شامل مقایسه زنانی بود که هم حاملگی IVF داشتند و هم بارداری طبیعی داشتند که مقایسه خواهر و برادر نام داشت. این مطالعه شامل بیش از 4.5 میلیون حاملگی بود که 4.4 میلیون از آنها به طور طبیعی باردار شدند. بیش از 78000 حاملگی انتقال جنین تازه بود. و بیش از 18000 حاملگی انتقال جنین منجمد بود. در بین تمام بارداری‌ها، بیش از 33000 مورد برای مقایسه خواهر و برادر، گروه‌بندی شدند. این مطالعه بزرگترین مطالعه تا به امروز با استفاده از مقایسه خواهر و برادر است. طبق گفته محققان، اگرچه اکثر بارداری‌های IVF سالم و بدون عارضه هستند، اما این تجزیه و تحلیل نشان داد که خطر فشار خون بالا در بارداری پس از انتقال جنین منجمد در مقایسه با حاملگی های حاصل از انتقال جنین تازه یا لقاح طبیعی به طور قابل توجهی بیشتر است. به طور خاص، این مطالعه نشان داد:

- در تجزیه و تحلیل جمعیت، زنانی که حاملگی آنها نتیجه انتقال جنین منجمد بود، در مقایسه با زنانی که به طور طبیعی باردار شده بودند، 74 درصد بیشتر در معرض ابتلا به اختلالات فشار خون در بارداری بودند.

- در میان زنانی که هم حاملگی طبیعی و هم لقاح IVF با انتقال جنین منجمد داشتند (مقایسه خواهر و برادر)، خطر اختلالات فشار خون در بارداری پس از انتقال جنین منجمد در مقایسه با بارداری‌های حاصل از لقاح طبیعی دو برابر بیشتر بود.

- بارداری‌های حاصل از انتقال جنین تازه در مقایسه با بارداری طبیعی، نه در تجزیه و تحلیل سطح جمعیت و نه در مقایسه خواهر و برادر، خطر بیشتری برای ابتلا به اختلالات فشار خون بالا نداشتند.

بنابه نظر محققان، مقایسه خواهر و برادر  نشان داد که خطر بالاتر، ناشی از عوامل مرتبط با والدین نیست، بلکه ممکن است برخی از عوامل درمان IVF در آن دخیل باشند. تحقیقات آینده باید بررسی کند که کدام بخش از فرآیند انتقال جنین منجمد ممکن است بر خطر ابتلا به فشار خون در دوران بارداری تأثیر بگذارد. علاوه بر پره اکلامپسی، دانشمندان اختلالات فشار خون در بارداری را به عنوان یک پیامد ترکیبی از جمله فشار خون بارداری، اکلامپسی (شروع تشنج در مبتلایان به پره اکلامپسی) و فشار خون مزمن با پره‌اکلامپسی تعریف کردند. یکی از محدودیت‌های این مطالعه فقدان داده‌ها در مورد نوع چرخه جنین منجمد بود، بنابراین آنها قادر به تعیین دقیق اینکه کدام بخش از چرخه منجمد یا انتقال منجمد ممکن است در افزایش خطر اختلالات فشار خون بالا نقش داشته باشند، اطلاعاتی نداشتند. محدودیت دیگر این است که داده های کشورهای اسکاندیناوی ممکن است تعمیم یافته ها را به افراد دیگر کشورها محدود کند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه