تاریخ انتشار: یکشنبه 17 مهر 1401
بررسی رفتار هسته سلول‌ها نقطه عطفی در مبارزه با سرطان

  بررسی رفتار هسته سلول‌ها نقطه عطفی در مبارزه با سرطان

بررسی هسته نشان داد که چگونه هسته سلول‌ها ضمن حفظ ساختار خود اجازه ورود و خروج مواد را به سلول‌های بافت سرطانی هدف می‌دهد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، طی سالیان متوالی تصور می‌شد که ، هسته درون سلول‌ها همانند یک توپ لاستیکی انعطاف پذیر قرار دارد و با عبور سلول از منافذ و فیبر‌های درون بدن انسان‌، تغییر شکل می‌دهد و به شکل خودش باز می‌گردد.
محققان دانشگاه A&M تگزاس و دانشگاه فلوریدا دریافته‌اند که هسته پیچیده‌تر از آن چیزی است که در ابتدا تصور می‌شد و بیشتر شبیه یک قطره مایع است تا یک توپ لاستیکی. 
به گفته پروفسور Tanmay Lele، پژوهشگر انستیتوی تحقیقات و پیشگیری از سرطان تگزاس «این یافته که هسته مشابه یک قطره مایع تغییر شکل می‌دهد ، به ما دیدگاه تازه‌ایی در چگونگی غیرعادی شدن ساختار هسته سلول‌ها در بیماری‌هایی مانند سرطان می‌دهد.
هسته سلولی مکان ذخیره ماده ژنتیکی درون سلول‌ها یا همان ژنوم است که در عملکرد و رفتار صحیح  یک سلول نقش دارد. محققان در مطالعات گسترده‌ایی که طی سالیان متوالی بر روی سلول‌های بدن انسان انجام داده‌اند به این نتیجه دست یافتن که هسته‌های تغییر شکل یافته می‌تواند نشان دهنده بیماری‌های مختلفی منجمله سرطان باشد. در بیماری هایی مثل سرطان ، سلول‌های سرطانی که حاوی هسته‌های غیرطبیعی هستند در فرآیندی به نام متاستاز به سایر قسمت‌های بدن حمله کرده که می تواند باعث مرگ فرد شود.
بررسی تغییرات ساختار هسته سلولی تا به امروز نیز در تشخیص سرطان ها کاربرد دارد اما علت اینکه چرا هسته‌ سلولی  دچارتغییرات غیرعادی می‌شود‌، همچنان به طور دقیق مشخص نشده است. درک این علت که چگونه  تغییرات هسته سلولی رخ می‌دهند، ممکن است باعث دستیابی به راه‌هایی در جهت کمک به هسته‌های سلولی در بازیابی شکل طبیعی آن‌ها  شود که  این کشف می‌تواند به رویکردهای جدیدی در درمان سرطان منجر شود.
بر اساس یافته‌های  که از این پژوهش به دست آمده، لایه محافظتی که اطراف هسته سلول را احاطه کرده و لامین نامیده می‌شود، با کمک به  حفظ ساختار هسته طی زمان‌هایی که سلول‌ها از طریق منافذ بافتی جابه جا می‌شوند بسیار نقش حیاتی را ایفا می‌کند. پروفسور لی و همکارانش یافته‌های مرتبط با رفتار هسته سلولی را از طریق قرار دادن فیبروبلاست‌ها، که رایج‌ترین نوع سلول‌های بافت همبند در حیوانات هستند، در مسیری بسیار باریک و نازک از داربست‌های کوچک و انعطاف‌پذیر به عرض 100/1 یک موی انسان به دست آوردند. 
برای اینکه سلول‌ها بتوانند داخل مسیر این موانع حرکت کنند، هسته آنها باید بین ستون‌ها فشرده می‌شد. محققان این حرکات را با میکروسکوپ‌های  با وضوح بالا مشاهده کردند که می‌توانست اشکال سه‌بعدی از هسته‌ها را تصویرسازی کند. تصویربرداری صورت گرفته از هسته  نشان داد که ستون‌ها موجود در داربست‌ها فرورفتگی‌های عمیقی را در سطح هسته ایجاد کرده‌اند. با این حال، شکل کلی هسته حفظ شده و به هسته اجازه داد تا مانند یک قطره مایع از موانع عبور کند. این مشاهدات بر خلاف مدل قبلی بود که هسته را مانند یک توپ لاستیکی کشسان و فنری، در نظر می‌گرفت.
این تحقیق همچنین نشان داد که کاهش لامین A/C ، که یکی از اجزای پروتئینی طبیعی لامینا است، باعث گیر افتادن هسته سلول‌ها در موانع داربست می‌شود. این یافته‌ها پیشنهاد می‌دهد که لامین A/C باعث حفظ کشش سطحی هسته در مدل "هسته قطره‌ایی" می‌شود.

به گفته پروفسور لی: «یافته‌های  ما به درک مکانیزم اساسی منجر شد که توسط آن هسته شکل خود را حفظ می‌کند و از ژنوم خود محافظت می‌کند. این کشف همچنین به ما کمک می‌کند دریابیم که چگونه هسته‌های ناهنجار در سرطان ایجاد می‌شوند و چگونه می‌توان آن ها را مجددا به شکل طبیعی هسته تبدیل کرد. ما اکنون در حال مطالعه مفاهیم مدل قطره‌ایی برای اشکال غیرطبیعی هسته‌ای هستیم که معمولاً این مورد در سرطان‌ها مشاهده می‌شود."
پایان مطلب./

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه