تاریخ انتشار: چهارشنبه 20 مهر 1401
تولید نوع جدیدی از سلول‌های انسانی توسط سلول‌های بنیادی

  تولید نوع جدیدی از سلول‌های انسانی توسط سلول‌های بنیادی

ساخت سلول‌های انسانی جدید می‌توانند به مطالعه رشد اولیه جنین کمک کنند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطللاع رسانی بنیان، محققان اخیرا از سلول‌های بنیادی برای ایجاد نوع جدیدی از سلول‌های انسانی در آزمایشگاه استفاده کرده‌اند. سلول‌های جدید شکل طبیعی خود را در جنین های اولیه انسان منعکس می‌کنند در نتیجه، دانشمندان بهتر می‌توانند درک کنند که دقیقاً پس از لانه‌گزینی جنین در رحم چه اتفاقی می‌افتد. این نتایج مطالعه اخیراً در مجله Cell Stem Cell منتشر شده است.

در حالت طبیعی، جنین انسان حدود هفت روز پس از لقاح در رحم لانه‌گزینی می‌کند. به دلیل محدودیت‌های فنی و اخلاقی، آزمایش جنینی برای امثال این مطالعه در دسترس نیست. به همین دلیل است که دانشمندان قبلاً مدل‌های سلول‌های بنیادی را برای انواع مختلف سلول‌های جنینی و خارج جنینی ایجاد کرده‌اند تا رشد انسان را در محیط آزمایشگاهی بررسی کنند.

اخیرا محققان اولین مدل را برای نوع خاصی از سلول‌های جنین انسان، سلول‌های مزودرم خارج جنینی توسعه داده‌اند. به گفته تیم تحقیقاتی، این سلول‌ها اولین خون را در جنین تولید می‌کنند، به اتصال جنین به جفت که قرار است شکل بگیرد، کمک می‌کنند و در تشکیل بند‌ناف اولیه نقش دارند. در انسان، این نوع سلول در مراحل اولیه رشد نسبت به جنین موش ظاهر می‌شود و ممکن است تفاوت‌های مهم دیگری بین گونه‌ها وجود داشته باشد.

سلول‌های مدل آزمایشی توسط محققان با استفاده از سلول‌های بنیادی انسانی ساخته شده‌ که هنوز هم می‌توانند به انواع سلول‌ها در جنین تمایز یابند. سلول‌های جدید شباهت زیادی به همتایان طبیعی خود در جنین انسان دارند و از این رو به عنوان یک مدل عالی برای آن نوع سلول عمل می‌کنند. طبق گفته سرپرست این مطالعه، طی این کار تحقیقاتی، آنها می‌توانند فرآیندهایی را مطالعه کنند که معمولاً در طول توسعه غیرقابل دسترس بودند. در واقع، این مدل  آنها را قادر می‌سازد تا بفهمند سلول‌های مزودرم خارج جنینی از کجا آمده‌اند. درآینده محققان امیدوارند که چالش‌های پزشکی، مانند مشکلات باروری، سقط جنین و اختلالات رشدی را نیز روشن کنند.

پایان مطلب./

 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه