تاریخ انتشار: شنبه 23 مهر 1401
درمان ملانومای پیشرفته با روش ایمونوتراپی
یادداشت

  درمان ملانومای پیشرفته با روش ایمونوتراپی

تحقیقات نشان داده است زمانی که ایمونوتراپی قبل از درمان هدفمند انجام می‌شود، بیماران پیشرفت قابل توجهی را در درمان ملانوم نشان می‌دهند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، به تازگی یک کارآزمایی بالینی توسط پزشکان مرکز جامع سرطان Georgetown Lombardi  انجام شده است، آمار بدست آمده از نتایج درمانی این تیم تحقیقاتی نشان داده که نرخ بقا در افراد مبتلا به ملانوم پیشرفته که برای اولین بار خدمات ایمونوتراپی را دریافت کردند 72 درصد است، این درمان برای کسانی که به مدت دو سال تحت نظر بودند، از میزان بقای قابل توجه 20 درصدی برخوردار بوده است و در کسانی که در ابتدا درمان‌های هدفمند دریافت کرده بودند، این درمان با نرخ بقای 52 درصدی و بدون پیشرفت علایم تومور مشاهده گردید، نکته مهم این مطالعه اینجا بود که تمامی افرادی که ایمونوتراپی را شروع کرده بودند یا در برابر سرطان مقاوم شدند و یا رو به بهبودی رفتند. 

برای انجام فاز سوم این کارآزمایی بالینی (DREAMseq)، چند مرکز مشارکت داشتند، این کار توسط پروفسور انکولوژی، Michael Atkins ، MD، معاون مدیر مرکز جامع سرطان Georgetown Lombardi ، به نمایندگی از گروه تحقیقات سرطان ECOG-ACRIN و توسط موسسه ملی سرطان هدایت شده است. یافته‌های این مطالعه در 27 سپتامبر 2022 در مجله انکولوژی بالینی منتشر شد و نتایج اولیه این کار نیز در انجمن انکولوژی بالینی آمریکا (ASCO) در نوامبر 2021 ارائه شده است.

ملانوما یکی از مقاوم‌ترین بدخیمی‌ها به درمان در نظر گرفته می‌شود.

بروز ملانوما در سراسر جهان رو به افزایش است و علیرغم تشخیص و مداخله به موقع، تعداد بیمارانی که در اثر بیماری متاستاتیک جان خود را از دست می‌دهند، همچنان در حال افزایش است. امکان تشخیص این بیماری در مراحل اولیه و قبل از ایجاد ملانوم پیشرفته ضعیف است و میانگین بقای بیماران بعد از پیشرفت بیماری بین 6 تا 9 ماه است. در طول 30 سال گذشته و با وجود تحقیقات بالینی گسترده، گزینه‌های درمانی برای بیماری متاستاتیک محدود بوده است و ملانوما هنوز به عنوان یکی از مقاوم ترین بدخیمی‌ها به درمان در نظر گرفته می‌شود. شیمی درمانی تک عاملی و ترکیبی، هورمون درمانی، بیوشیمی درمانی، ایمونوتراپی، درمان با عامل هدفمند و رژیم‌های ترکیبی هم نتوانستند بهبود قابل توجهی در بقای کلی بیماران نشان دهند.

هدف از انجام مطالعه

درمان ترکیبی PD-1/CTLA-4 و مهار دوگانه BRAF/MEK هر کدام مزایای بالینی قابل توجهی را در بیماران مبتلا به ملانوم متاستاتیک جهش یافته BRAFV600 نشان داده‌اند که منجر به تأیید سازمان نظارتی برای شروع درمان بالینی می‌شود. از سویی دیگر با توجه به اینکه داده‌های کمی برای هدایت انتخاب درمان اولیه یا انتخاب توالی درمانی در جمعیت بیماران وجود دارد. این مطالعه برای تعیین اینکه کدام درمان اولیه یا توالی درمانی بهترین اثر را داراست انجام شده است.

 ایمونوتراپی باید قبل و بعد از عمل جراحی انجام شود

Atkins گفت: "در حالی که سرطان ملانوما هنوز یک بیماری بالقوه ویرانگر است، ولی در دهه گذشته، پیشرفت علم در درمان بیماران مبتلا به ملانوم متاستاتیک قابل توجه نبوده است." علاوه بر DREAMseq، نتایج حاصل از یک کارآزمایی بالینی بزرگ که در مرکز سرطان Georgetown Lombardi انجام شد، نشان داد که اگر یک ایمونوتراپی به نام pembrolizumab   قبل و بعد از عمل جراحی انجام شود، طی یک دوره دو ساله درمان، میزان بقای فرد در برابر تومور از 49 درصد به 72 درصد افزایش می‌یابد. بنابراین این دو یافته، همراه با دیگر پیشرفت‌های اخیر، به نوید قابل توجهی برای بسیاری از افراد مبتلا به ملانوما اشاره می‌کنند.

ایمونوتراپی باید قبل از درمان دارویی انجام شود

نتایج کارآزمایی DREAMseq نشان داد که برای بیماران مبتلا به ملانوما که دارای جهش در ژن BRAF، به ویژه جهش BRAF V600 هستند، ایمونوتراپی رویکرد اولیه بهتری نسبت به تجویز داروهایی است که به طور خاص این مسیر جهش یافته را هدف قرار می‌دهند. از سال 2015، 265 شرکت‌کننده در کارآزمایی مبتلا به ملانوم متاستاتیک به طور تصادفی در دو گروه تقسیم شدند: یک گروه در ابتدا یک ترکیب دارویی هدفمند (dabrafenib و  trametinib) دریافت کردند و بعد از مشاهده اینکه بیماران به این ترکیب دارویی مقاومت نشان داد در مرحله دوم سراغ ترکیب ایمونوتراپی (ipilimumab و nivolumab) رفتند، ولی در گروه دیگر در همان آغاز درمان، ابتدا ترکیب ایمونوتراپی (ipilimumab و nivolumab)  را دریاقت کردند و در صورت لزوم درمان هدفمند دارویی را دریافت کردند. با توجه به نتایج واضح کارآزمایی مبنی بر فواید درمان اولیه با ایمونوتراپی، کارآزمایی درمان اولیه دارویی زود متوقف شد.

کاهش شدید مرگ‌ومیر ناشی از ملانوما از سال 2015 تا 2019

طبق گزارش موسسه ملی سرطان، تخمین زده می‌شود که در سال 2022، 99780 مورد جدید مبتلا به ملانوما تشخیص داده شده که از این بین تنها 7650 مورد مرگ ناشی از ملانوما وجود داشته است، این آمار کاهش شدید مرگ‌ومیر ناشی از ملانوما از سال 2015 تا 2019 را نشان میدهد که تنها حدود 4 درصد در سال بوده است، بنابرلین می‌توان این درصد پایین مرگ و میر را به پیشرفت‌های درمانی نسبت داد. با تجزیه و تحلیل بیشتر داده‌ها از گزارش اولیه ما، ما نه تنها می‌دانیم که بیماران مبتلا به ملانوم جهش یافته BRAF متاستاتیک به طور کلی زمانی که ایمونوتراپی ترکیبی قبل از درمان ترکیبی هدفمند انجام می‌شود بهتر عمل می‌کنند، بلکه ایده بهتری در مورد علت آن نیز داریم. به طور خاص، ایمونوتراپی ترکیبی، بر خلاف درمان هدفمند، باعث کاهش طولانی مدت تومور می‌شود، خطر پیشرفت بیماری در سیستم عصبی مرکزی را کاهش می‌دهد و با اثربخشی بعدی رویکرد درمانی جایگزین تداخلی ایجاد نمی‌کند.

Andrew Pecora، MD، که کارآزمایی بالینی را در مرکز سرطان John Theurer ، که بخشی از Georgetown Lombardi  است رهبری کرده است، گفت: «مراکز سرطان و کنسرسیوم‌های تعیین‌شده توسط NCI برای تحقیقاتی که در این زمینه درمانی کار می‌کنند، ارزشمند و ضروری هستند. از سویی دیگر همکاری‌های کارآزمایی بالینی ما فرصت‌های بیشتری را برای بیماران در یک منطقه جغرافیایی وسیع‌تر فراهم می‌کند تا به این مطالعات مهم دسترسی داشته باشند و این به نوبه خود منجر به پیشرفت‌هایی می‌شود که می‌تواند تفاوت قابل توجهی در زندگی مردم ایجاد کند.»

اخیراً یک تحلیل فرعی از یافته‌های DREAMseq برای بررسی تأثیر درمان‌ها بر کیفیت زندگی ارائه شده است، و این نظرسنجی و تجزیه و تحلیل هنوز ادامه دارد، یافته‌های اولیه این کار در سال 2023 گزارش خواهد شد. Atkins  درادامه اینطور توضیح می‌دهد که آنچه این مطالعه حل نمی‌کند این است که کدام روش ایمونوتراپی بهترین درمان اولیه است. این سوال همچنان در سایر آزمایشات بالینی مطرح می‌شود.

رویکرد درمانی آینده برای بهبود توانایی سیستم ایمنی در مبارزه با سرطان

محققان در حال حاضر برای بهبود توانایی سیستم ایمنی در مبارزه با سرطان، در حال انجام و طراحی آزمایشات سلول درمانی هستند، تاکنون نیز نتایج درمانی بدست آمده دلگرم کننده بوده است. همچنین، در یک کارآزمایی ملی که توسط دکتر Georgetown Lombardi و Geoffrey T. Gibney رهبری می‌شود، محققان در حال بررسی نشانگرهای زیستی هستند که ممکن است به پزشکان در تصمیم‌گیری در مورد زمان ایمن بودن توقف ایمونوتراپی کمک کند تا هم از سمیت داروهای به کار گرفته جلوگیری شود و هم نیاز بیماران به درمان مداوم و مراجعه مکرر به کلینیک انکولوژی برای درمان کم شود. تاکنون داده‌های اولیه امیدوارکننده بوده است، و این رویکرد در حال حاضر در یک آزمایش بزرگ در سراسر کشور تایید می‌شود (2). با این وجود هنوز تا تایید نهایی نتایج و ورود به بخش‌های درمانی چندین سال باقی مانده این است.

پایان مطلب/.

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه