تاریخ انتشار: یکشنبه 17 شهریور 1392
تمایز سلول های بنیادی مزانشیمی غیر چسبنده مغز استخوان به سلول های شبه نورونی

  تمایز سلول های بنیادی مزانشیمی غیر چسبنده مغز استخوان به سلول های شبه نورونی

دانشمندان موفق به تمایز سلول های بنیادی مزانشیمی غیر چسبنده مشتق از مغز استخوان موش به سلو ل های شبه نورونی با مارکرهای نوروفیلامنت 200 و NeuN در محیط in vitro شدند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از news-medical  تاکنون به طور گسترده اعتقاد بر این بوده که سلول های بنیادی مزانشیمی مغز استخوان، سلول های فیبروبلاست چسبنده ای هستند و به عنوان واحد های فیبروبلاستی تشکیل دهنده کلنی معرفی شده اند. با این وجود گزارشات اندکی نشان داده است که سلول های غیر چسبنده مغر استخوان می توانند در in vitro به واحد های فیبروبلاستی تشکیل دهنده مغز استخوان تبدیل شوند و همچنین دارای پتانسیل تمایزی خاصی می باشند. دکتر Ben و تیم تحقیقاتیش سلول های بنیادی غیر چسبنده مغز استخوان موش C57BL/6J  را کشت داده و توانستند واحدهای فیبروبلاستی تشکیل دهنده کلنی را ایجاد کنند که توسط فاکتور رشد اپیدرمی این کلنی ها می توانند گسترش یابند.

سلول های بنیادی مزانشیمی غیر چسبنده مغز استخوان که در معرض فاکتور  رشد فیبروبلاستی و فاکتور رشد اپیدرمی و فاکتور رشد عصبی قرار گرفته اند، مارکرهای خاص عصبی مانند نوروفیلامنت 200 و NeuN را بیان می کنند. سلول های بنیادی غیر چسبنده مغز استخوان که از موش های بتاگالاکتوزیداز ترانس ژن گرفته شده اند، به مدل های  موشی  با مغز ایسکمیک (اجسام مخطط راست) پیوند زده شدند. با استفاده از  رنگ آمیزی ایمونوهیستوشیمی  سلول هایی که هم از نظر بتاالاکتوزیداز و هم NeuN مثبت بودند ، شناسایی شدند. این آزمایشات پیشنهاد می کند که سلول های بنیادی غیر چسبنده مغز استخوان می توانند به سلول های شبه نورونی در in vitro و هم in vivo تمایز یابند و نهایتأ می توان از این سلول ها در درمان بیماری های سیستم عصبی استفاده نمود.

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه