تاریخ انتشار: یکشنبه 24 مهر 1401
پروتئین Taz از سلول‌های بنیادی خونساز در برابر پیری محافظت می‌کند

  پروتئین Taz از سلول‌های بنیادی خونساز در برابر پیری محافظت می‌کند

در مطالعه‌ای مکانیزم محافظت پروتئین TAZ از پیری سلول‌های بنیادی خونساز نشان داده شد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، یک سیستم ایمنی با عملکرد خوب برای محافظت در برابر عفونت‌ها ضروری است. با این حال، با افزایش سن، عملکرد سیستم ایمنی کاهش می‌یابد که این نیز به دلیل آسیب‌های مرتبط با افزایش سن در سلول‌های بنیادی خونساز (خون) است. محققان موسسه پیری لایب‌نیتز - موسسه فریتز لیپمن (FLI) در ینا، آلمان، اکنون کشف کرده‌اند که چگونه فعال‌کننده مسیر سیگنال دهی Hippo ، پروتئینTAZ، می‌تواند از سلول‌های بنیادی خونساز در برابر پیری محافظت کند و در نتیجه مانع از بین رفتن آن‌ها شود. مضاف بر این، سلول‌های بنیادی خونساز بسیار ناهمگن پیر می‌شوند. علاوه بر سلول‌های قدیمی، زمانی که مکانیسم محافظتی به طور موثر عمل کرده باشد، می‌توان سلول‌های "جوان" را نیز پیدا کرد.
خون ما به طور مداوم از سلول‌های بنیادی خونساز (HSCs) بازسازی می‌شود. با این حال، با افزایش سن، این سلول‌های بنیادی خون از دست رفته و پتانسیل بازسازی نیز کاهش می‌یابد. در افراد مسن‌تر، مشکل دیگری با خون سازی وجود دارد: آن‌ها تعداد لنفوسیت‌های کمتری (سلول‌های سیستم ایمنی بدن) داشته، بنابراین اغلب دیگر قادر به مقابله با عفونت‌ها نیستند و معمولاً پاسخ ایمنی بسیار مؤثری از خود نشان نمی‌دهند. در حال حاضر نشانه‌های متعددی وجود دارد که نشان می‌دهد این کمبودهای مرتبط با پیری عمدتاً ناشی از آسیب‌های مرتبط با افزایش سن در سلول‌های بنیادی خون است. در مطالعه‌ای که اخیراً در Nature Communications منتشر شده است، جزئیات بیشتری را بررسی کردند.
بدن بالغ هر روز میلیاردها سلول را جایگزین می‌کند. در این فرآیند، سلول‌های موجود به طور مداوم با سلول‌های "جدید" جایگزین می‌شوند. حفظ تعادل بین تقسیم سلولی، تمایز سلولی و مرگ سلولی بسیار مهم است، زیرا حتی کوچکترین عدم هماهنگی این تعادل را بر هم می‌زند و دیر یا زود به توسعه سرطان کمک می‌کند یا می‌تواند منجر به پیری زودرس شود.
مسیر سیگنال دهی Hippo  در بازسازی بافت‌ها و همچنین در ایجاد سرطان نقش اساسی دارد.این مسیر تقسیم سلولی در اندام‌ها و بافت‌ها را کنترل می‌کند و اطمینان حاصل می‌کند که بافت اندازه و شکل مناسب را به خود گرفته و حفظ می‌کنند. مسیر سیگنال‌دهی Hippo  از سلول‌های بدن محافظت می‌کند. گویی وقتی در معرض استرس سلولی قرار می‌گیرند دوباره آن‌ها را خوشحال می‌کند. مسیر سیگنالینگ Hippo از فعالیت پروتئین هایی مانند YAP و TAZ جلوگیری می‌کند. اینها پروتئین‌هایی هستند که کپی کردن ژن‌های خاص روی DNA را به RNA پیام رسان (mRNA) کنترل می‌کنند.
 مطالعات اخیر نشان داده‌اند که YAP و TAZ برای بازسازی بافت‌ها در روده یا کبد نیز ضروری هستند و به سلول‌ها کمک می‌کنند تا با برنامه‌ریزی مجدد آن‌ها به حالت اولیه‌تر، بهتر با استرس ناشی از آسیب بافت مقابله کنند. با توجه به نقش مهم آن‌ها در بازسازی، محققین گزارش می‌دهند که بیان ژن را در سلول‌های بنیادی خون‌ساز موش‌های پیر و جوان مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند و آزمایش کردند که کدام ژن‌ها با افزایش سن تنظیم یا کاهش می‌یابند. محققین متوجه شدند که ژن‌ها در سلول‌ها با افزایش سن تغییر می‌کنند. در سلول‌های موش‌های پیر، پروتئین TAZ به‌عنوان فعال‌کننده مسیر Hippo  قوی‌تر القا می‌شود و صدها ژن تنظیم مجدد می‌شوند. بارزترین تغییر مرتبط با افزایش سن در ژن Clca3a1 رخ داد، بنابراین محققان از این ژن ناشی از TAZ به عنوان یک نشانگر حساس برای مطالعات بیشتر خود استفاده کردند.
جالب اینجاست که محصول ژنی CLCA3A1 پروتئینی است که در سطح سلول‌ها یافت می‌شود و توسط پروتئین TAZ القا می‌شود. با استفاده از آنتی بادی‌ها علیهCLCA3A1، گروه تحقیقاتی فون آیس موفق به شناسایی جمعیت خاصی از سلول‌هایی شدند که سطوح بالا یا پایین CLCA3A1  را بیان می‌کنند، بنابراین محققان دریافتند که سلول‌های بنیادی خون پیر نمی‌شوند.
پایان مطلب/

 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه