تاریخ انتشار: دوشنبه 02 آبان 1401
DNA ژنومی بدون سلول در ارتباط با خطر زوال عقل و آلزایمر

DNA بدون سلولی که در خون در گردش است ممکن است نشانه علائم اولیه زوال عقل و ضعف باشد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، در یک مطالعه آینده‌نگر طولانی‌مدت روی بیش از 600 شرکت‌کننده مسن‌ صورت پذیرفت، محققان پزشکی جانز هاپکینز می‌گویند شواهدی در دست دارند مبنی بر اینکه سطوح بالاتر DNA بدون سلول در گردش خون ممکن است نشانه افزایش خطر التهاب مزمن مرتبط با علائم اولیه ضعف و زوال عقل باشد.
این یافته‌ها که در مجله بیماری آلزایمر منتشر شد، می‌تواند جستجوی آزمایش‌های خون نسبتاً ساده‌ای را که خطر ابتلا به بیماری آلزایمر و سایر اشکال زوال شناختی را تشخیص می‌دهند، افزایش دهد. DNA  ژنومی عاری از سلول در گردش، (ccf-gDNA)  یک محصول شناسایی شده طولانی مدت از مرگ سلولی طبیعی در بدن است. همانطور که سلول‌ها از طریق آپوپتوز (مرگ برنامه ریزی شده سلولی) می‌میرند، سلول‌ها منقبض می‌شوند، غشای پلاسمایی خود را تخریب می‌کنند و در نهایت پاره می‌شوند و محتویات خود از جمله قطعات DNA را در بدن آزاد می‌کنند. این قطعات به صورت DNA با برد آزاد در جریان خون قرار می‌گیرند. این قطعات ccf-gDNA ممکن است واکنش‌های التهابی مزمن طولانی‌ مدتی را تحریک کنند که قبلاً با تخریب و پیری زودرس بافت‌ها و اندام‌ها از جمله مغز مرتبط بوده است. بدن این قطعات ccf-gDNA را به عنوان چیزی می‌بیند که باید حذف شود، بنابراین سیستم ایمنی بدن با سرعت بالاتری نسبت به آنچه که باید کار می‌کند. چنین فشار بیش از حد سیستم ایمنی ممکن است عاملی در شناسایی شروع زوال عقل باشد.
برای مطالعه جدید، محققان خون 631 نفر با میانگین سنی 79 سال را که در زمان شروع مطالعه هیچ اختلال شناختی نشان ندادند، آزمایش کردند. شرکت‌کنندگان در زمان هر خون‌گیری آزمایش‌های فیزیکی و شناختی سالانه دریافت کردند. محققان دریافتند که در طول دوره هشت ساله مطالعه، سطوح بالاتر ccf-gDNA در خون با افزایش زوال شناختی و بدتر شدن ضعف همراه بود. طبق گزارش انجمن آلزایمر، بیماری آلزایمر حدود 6.5 میلیون نفر را در ایالات متحده تحت تاثیر قرار می‌دهد. هیچ درمان شناخته شده یا درمان موثری وجود ندارد. با این حال، پتانسیل آزمایش خون برای شناسایی افراد در معرض خطر یا در مراحل اولیه می‌تواند منجر به خدمات حمایتی و سایر مداخلات برای برنامه‌ریزی، جبران یا کاهش علائم بدتر شود.
جمعیت جهان ما به سرعت در حال پیر شدن است. ما پیشرفت‌های زیادی داریم که به افزایش طول عمر کمک کرده است، بنابراین هدف اکنون این است که با افزایش سن سالم تر زندگی کنیم. فرکانس بروز زوال عقل و ضعف انسان در حال افزایش است. بسیاری از مردم فردی را می‌شناسند که تحت تأثیر این شرایط قرار گرفته است. با یک بار خونگیری، ممکن است بتوانیم افرادی را که می‌توانند از مداخلات اولیه بهره‌مند شوند، شناسایی کرد.
با حرکت رو به جلو، محققان می‌گویند امیدوارند در مورد منشا سلولی قطعات ccf-gDNA اطلاعات بیشتری کسب کنند. اگر محققان بتوانند تشخیص دهند که مقدار زیادی از این قطعات از نوع خاصی از سلول می‌آیند، امید است که بتوانند جستجوی داروهایی را که فرآیند پیری و زوال عقل را هدف قرار می‌دهند، پیش ببرند.

فایل های پیوستی