تاریخ انتشار: پنجشنبه 05 آبان 1401
اثربخشی کمتر کولونوسکوپی نسبت به تست مدفوع برای بیماران

  اثربخشی کمتر کولونوسکوپی نسبت به تست مدفوع برای بیماران

محققان نشان دادند که غربالگری کولونوسکوپی برای جلوگیری از مرگ بیماران در اثر سرطان کولورکتال موثر نیست.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، مطالعه‌ای که اخیرا در مجله پزشکی نیوانگلند (NEJM) منتشر شد نشان داد که متاسفانه کولونوسکوپی یک روش تشخیص معجزه‌آسا برای سرطان کولورکتال نیست. محققین در این مطالعه می‌گویند طبق مطالعه، احتمالاً این روش بهتر از نمونه‌های مدفوع نیست.
پیش از این، متخصصان تصور می‌کردند که تأثیر استفاده از کولونوسکوپی برای تشخیص سرطان کولورکتال بیشتر از استفاده از نمونه‌های مدفوع است. امروزه از نمونه‌های مدفوع در برنامه‌های غربالگری در سراسر جهان استفاده می‌شود. محققان فرض کرده‌اند که از هر ده مورد سرطان کولورکتال تا 9 مورد با استفاده از کولونوسکوپی قابل پیشگیری است. در این مطالعه 1.2 درصد از افرادی که برای غربالگری کولونوسکوپی تصادفی نشدند، پس از ده سال به سرطان کولورکتال مبتلا شدند. این بدان معناست که موارد جدید سرطان کولورکتال در میان شرکت کنندگانی که غربالگری کولونوسکوپی به آن‌‌ها پیشنهاد شده بود 18 درصد کاهش یافت. محققان 95000 شرکت کننده از چهار کشور اروپایی را در بیش از ده سال پیگیری کردند. این مطالعه شامل 95000 شرکت کننده از نروژ، سوئد، لهستان و هلند است. این یکی از بزرگترین مطالعات تصادفی است که تاکنون انجام شده است.
افراد سالم بین 55 تا 64 سال به طور تصادفی به دو گروه تقسیم شدند: به یک گروه یک غربالگری با کولونوسکوپی داده شد و به گروه دیگر اصلاً غربالگری ارائه نشد. همه شرکت کنندگان در این مطالعه بیش از ده سال تحت نظر قرار گرفتند تا ببینند آیا کولونوسکوپی از سرطان روده بزرگ جلوگیری می کند یا خیر. در نروژ، مراکز غربالگری در بیمارستان Sørlandet در کریستیانسان و آرندال ایجاد شد که هزاران کولونوسکوپی را برای این مطالعه بین سال‌های 2009 و 2014 انجام دادند.
میزان مرگ و میر برای سرطان کولورکتال به طور کلی در مطالعه حاضر پایین است. در طول ده سالی که محققان شرکت‌کنندگان را دنبال می‌کردند، تنها سه نفر از هر هزار نفر بر اثر این بیماری جان خود را از دست دادند، صرف نظر از اینکه آیا به آن‌ها پیشنهاد غربالگری می‌شد یا خیر. کاهش معنی داری در میزان مرگ و میر برای گروه غربالگری، در مقایسه با گروهی که غربالگری ارائه نشده بود، وجود نداشت. دلیل اصلی پایین بودن میزان مرگ و میر این است که گزینه های درمانی سرطان کولورکتال در ده سال گذشته به طرز چشمگیری بهتر شده است. این امر باعث می‌شود که غربالگری کولونوسکوپی برای جلوگیری از مرگ بیماران در اثر سرطان کولورکتال موثر نباشد.
 این می‌تواند به این معنی باشد که معرفی غربالگری با کولونوسکوپی به عنوان بخشی از برنامه غربالگری سرطان کولورکتال می‌تواند کمتر از آنچه قبلاً تصور می‌شد مؤثر باشد. محققان و مقامات اکنون باید با در نظر گرفتن نتایج حاصل از مطالعه حاضر در مورد چگونگی ادامه این برنامه بحث کنند.
محققان شرکت کنندگان در این مطالعه را در سال‌های آینده دنبال خواهند کرد تا ببینند آیا اثر غربالگری با گذشت زمان بهتر می‌شود یا خیر. گزارش بعدی این مطالعه قرار است در دو سال آینده منتشر شود.
پایان مطلب/

 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه