تاریخ انتشار: پنجشنبه 05 آبان 1401
حقایق جدید از دود سیگار

  حقایق جدید از دود سیگار

محققان نشان دادند که قرار گرفتن در معرض دود سیگار باعث افزایش بیومارکرهای مرتبط با شروع بیماری‌های پوستی می‌شود.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، دود سوم یا THS شامل آلاینده‌های باقی مانده از دود تنباکو است که پس از دود کردن تنباکو روی سطوح و در گرد و غبار باقی می‌ماند. تیمی به سرپرستی محققان دانشگاه کالیفرنیا، ریورساید، دریافتند که قرار گرفتن شدید پوست  در معرض THS، نشانگرهای زیستی مرتبط با شروع بیماری‌های پوستی، مانند درماتیت تماسی و پسوریازیس را افزایش می‌دهد.
 قرار گرفتن پوست انسان در معرض THS مکانیسم‌های بیماری التهابی پوست را آغاز می‌کند و نشانگرهای زیستی ادراری آسیب اکسیداتیو را افزایش می‌دهد که می‌تواند منجر به بیماری‌های دیگری مانند سرطان، بیماری قلبی و تصلب شرایین شود. این مطالعه که در ژورنال eBioMedicine از مجلات خانواده Lancet منتشر شده است، اولین مطالعه‌ای است که بر روی انسان‌هایی که از نظر پوستی در معرض THS قرار گرفته‌اند انجام شده است.
تحقیقات بالینی که در دانشگاه کالیفرنیا سانفرانسیسکو انجام شد، شامل 10 فرد سالم و غیرسیگاری 22 تا 45 ساله بود. به مدت سه ساعت، هر شرکت‌کننده لباس آغشته به THS می‌پوشید و هر ساعت حداقل 15 دقیقه روی تردمیل راه می‌رفت یا می‌دوید تا باعث تعریق و افزایش جذب THS از طریق پوست شود. شرکت کنندگان نمی‌دانستند لباس دارای THS است. سپس نمونه‌های خون و ادرار از شرکت‌کنندگان در فواصل زمانی منظم برای شناسایی تغییرات پروتئینی و نشانگرهای استرس اکسیداتیو ناشی از THS جمع‌آوری شد.

قرارگرفتن در معرض حاد THS باعث افزایش بیومارکرهای ادراری آسیب اکسیداتیو به DNA، لیپیدها و پروتئین‌ها می‌شود و این نشانگرهای زیستی پس از توقف مواجهه بالا باقی می‌مانند. سیگاری‌ها در این نشانگرهای زیستی همان افزایش را نشان می‌دهند. یافته‌های حاضر می‌تواند به پزشکان در تشخیص بیماران در معرض THS کمک کند و به توسعه سیاست‌های نظارتی برای مقابله با اصلاح محیط‌های داخلی آلوده به THS کمک کند.
پوست بزرگترین عضوی است که با THS تماس می‌گیرد و بنابراین ممکن است بیشترین تماس را دریافت کند. در حال حاضر فقدان دانش کلی درباره پاسخ‌های سلامت انسان به قرار گرفتن در معرض THS وجود دارد. اگر یک ماشین دست دوم خریداری کنید که قبلا متعلق به فردی سیگاری بود، خود را در معرض خطر سلامتی قرار می‌دهید. همین امر در مورد اقامت در اتاق هتل نیز صدق می‌کند که قبلاً توسط یک فرد سیگاری اشغال شده بود.
قرار گرفتن در معرض THS که 10 شرکت کننده در معرض آن قرار گرفتند نسبتا کوتاه بود و تغییرات قابل مشاهده در پوست ایجاد نکرد. با این وجود، بیومارکرهای مولکولی در خون که با فعال شدن درماتیت تماسی، پسوریازیس و سایر بیماری‌های پوستی در مراحل اولیه مرتبط هستند، افزایش یافته است. این موضوع بر این ایده تاکید می‌کند که قرار گرفتن در معرض پوست با THS می‌تواند منجر به شروع مولکولی بیماری‌های پوستی ناشی از التهاب شود.
در مرحله بعد، محققان قصد دارند بقایای سیگارهای الکترونیکی را که می‌توانند با پوست انسان تماس پیدا کنند، ارزیابی کنند. آن‌ها همچنین قصد دارند جمعیت‌های بزرگ تری را که در معرض دوره‌های طولانی تر THS پوستی قرار دارند، ارزیابی کنند. 
پایان مطلب/

 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه