تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 10 آبان 1401
امیدواری به درمان سرطان روده بزرگ

محققان ژن جدیدی را شناسایی کردند که برای رشد سرطان کولون ضروری است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، محققان مؤسسه سرطان Tisch در Mount Sinai ژن جدیدی را شناسایی کرده‌اند که برای رشد سرطان روده بزرگ ضروری است و دریافتند که التهاب در محیط خارجی اطراف تومور می‌تواند به رشد سلول‌های تومور کمک کند. دانشمندان این یافته‌ها را در ماه اکتبر در Nature Communications گزارش کردند.
این اولین باری است که دانشمندان کشف کرده‌اند که محیط اطراف تومور سرطان روده بزرگ می‌تواند چیزی را برنامه‌ریزی کند که به عنوان «فوق تقویت کننده» شناخته می‌شود، ناحیه پیچیده‌ای از DNA با غلظت بالایی از ماشین‌های رونویسی که بدخیم بودن سلول را کنترل می‌کند. این فوق تقویت کننده (بزرگتر از سایر تمام تقویت کننده‌ها در سلول) - ژن PDZK1IP1 را تنظیم می‌کند، که قبلا به عنوان یک ژن سرطانی شناسایی نشده بود. هنگامی که محققان PDZK1IP1 را حذف کردند، رشد سرطان روده بزرگ کند شد، که نشان می‌دهد PDZK1IP1 و تقویت کننده فوق العاده آن می‌توانند اهدافی برای درمان‌های ضد سرطان باشند.
در ایالات متحده، سرطان روده بزرگ سومین سرطان شایع و دومین سرطان کشنده است. این سرطان برای درمان به جراحی متکی است و ایمونوتراپی‌هایی که درمان سرطان پیشرفته را متحول کرده‌اند، تنها برای زیرمجموعه کوچکی از بیماران مبتلا به سرطان کولون مؤثر بوده‌اند. به همین دلیل است که نیاز زیادی به شناسایی هدف جدید وجود دارد.
این مطالعه نشان داد که تقویت کننده فوق العاده با التهاب اطراف در ریزمحیط تومور فعال می‌شود. این التهاب به سلول‌های سرطانی اجازه می‌دهد در محیط اطراف زنده بمانند که در غیر این صورت نمی‌توانستند زنده بمانند. بیماری التهابی روده یک خطر شناخته شده برای سرطان روده بزرگ است. این یافته می‌تواند به درک مکانیسم درگیر کمک کند. آنچه برای اکثر بیماران مبتلا به سرطان کولون به معنای این است که التهابی که در تومور رخ می‌دهد به رشد تومور کمک می‌کند. محققین این مطالعه ابراز داشتند که این بر اهمیت درک اینکه چه کارهایی می‌توان برای مهار اثرات التهابی در روده بزرگ از طریق پیشگیری یا درک تأثیرات رژیم غذایی روی ریزمحیط کولون داشته باشیم، تأکید می‌کنند. موسسه تحقیقاتی در دانشکده پزشکی Icahn اعلام کرد که از نظر درمان، شواهد ژنتیکی مشاهده شده است که هدف قرار دادن این ژن در واقع تومورها را مهار می‌کند. با درک همه این مؤلفه‌های مختلف، ابزارهای بهتری برای پیشگیری از این بیماری خواهیم داشت.
این کشف با مطالعه بافت تومور زنده و بافت سالم اطراف بلافاصله پس از جراحی‌ 15 بیمار سرطان روده بزرگ امکان پذیر شد. محققین ابراز داشتند که توانایی آماده سازی و تجزیه و تحلیل سلول‌های زنده به محققان این امکان را می‌دهد که محیط ریز تومور و محرک‌های ژنتیکی و بیولوژیکی سرطان روده بزرگ را ببینند. سلول‌های زنده را از نمونه زنده مستقیماً از اتاق عمل برداشتند و این موضوع به محققین این امکان را ‌داد که فوراً وضعیت اپی ژنتیک آن تومور را اندازه‌گیری کنند.