تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 17 آبان 1401
قرص جدیدی که فعالیت  ورزشی را شبیه سازی کرده و عضلات را تقویت می‌کند

  قرص جدیدی که فعالیت ورزشی را شبیه سازی کرده و عضلات را تقویت می‌کند

محققان به دارویی دست یافتند که توانایی تحریک رشد استئوبلاست‌های استخوان‌ساز و سلول‌های ماهیچه‌ای را دارد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، طی یک برنامه ورزشی منظم می‌توان ظاهر و احساس بهتری داشت اما بواسطه ورزش از سلامت استخوان و ماهیچه‌ها نیز حمایت می‌شود. به تازگی، محققان ژاپنی داروی جدیدی کشف کرده‌اند که با ایجاد اثراتی مشابه با ورزش، ممکن است به درمان ضعف حرکتی کمک کند. عدم تحرک بدنی می‌تواند منجر به ضعیف شدن عضلات (معروف به سارکوپنی) و استخوان‌ها (معروف به پوکی استخوان) شود. ورزش با تقویت قدرت عضلانی و سرکوب تحلیل استخوان علی‌رغم اینکه به طور همزمان باعث تشکیل استخوان می‌شود، این ضعف را برطرف می‌کند. با این حال، ورزش درمانی در هر موقعیت بالینی قابل استفاده نیست. هنگامی که بیماران مبتلا به زوال عقل، بیماری عروق مغزی هستند یا در حال حاضر در بستر هستند، درمان دارویی ممکن است برای درمان سارکوپنی و پوکی استخوان بسیار مفید باشد. با این حال، هیچ دارویی وجود ندارد که هر دو بافت را به طور همزمان هدف قرار دهد. ورزش باعث سیگنالینگ کلسیم در ماهیچه‌ها و استخوان‌ها می‌شود. تحت این سیگنالینگ، PGC-1α فعال می‌شود و در نتیجه این بافت‌ها افزایش می‌یابد. LAMZ، یک داروی لوکومومیمتیک تازه شناسایی شده برای تسهیل مسیر سیگنال دهی کلسیم و بازیابی تناسب حرکتی پیدا شد.

محققان در مطالعه اخیر، از یک سیستم جدید غربالگری دارویی استفاده کردند تا ترکیبی را شناسایی کنند که تغییرات عضلانی و استخوانی ناشی از ورزش را تکرار می‌کند. با استفاده از سیستم غربالگری، محققان ماده لوکامیدازول مشتق از آمینوایندازول را کشف کردند. LAMZ توانایی تحریک رشد استئوبلاست‌های استخوان‌ساز و سلول‌های ماهیچه‌ای را دارد و در عین حال مانع از تشکیل استئوکلاست‌هایی می‌شود که استخوان را تجزیه می‌کنند. LAMZ هنگامی که به صورت خوراکی تجویز می‌شود با موفقیت به جریان خون موش منتقل شده، بدون اینکه عوارض جانبی مشهودی داشته باشد.

طبق گفته نویسنده ارشد این مطالعه، موش‌های تحت درمان با LAMZ عرض فیبر عضلانی بزرگ‌تر، حداکثر قدرت عضلانی، سرعت بالاتر تشکیل استخوان و فعالیت تحلیل استخوان کمتری را نشان می‌دهند. محققان دراین مطالعه بیشتر به نحوه عملکرد LAMZ پرداختند و دریافتند که LAMZ مسیرهای سیگنالینگ کلسیم و PGC-1α را تقلید می‌کند. این مسیرها در حین ورزش فعال می‌شوند و بیان مولکول‌های پایین دست را تحریک کرده که در حفظ عضلات و استخوان نقش دارند. برای بررسی اینکه آیا LAMZ می‌تواند ضعف حرکتی را درمان کند، LAMZ به مدل حیوانی سارکوپنی و پوکی استخوان تجویز شد. نتایج این مطالعه نشان داد تجویز خوراکی و زیر جلدی این دارو باعث بهبود عضله و استخوان موش‌های مبتلا به ضعف حرکتی شد. در مجموع، یافته‌های تیم تحقیقاتی نشان می‌دهد که LAMZ یک روش درمانی بالقوه برای درمان ضعف حرکتی با تقلید از ورزش است.

پایان مطلب./

 

 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه