تاریخ انتشار: چهارشنبه 18 آبان 1401
چرا قلب بزرگسالان بازسازی نمی‌شود

  چرا قلب بزرگسالان بازسازی نمی‌شود

محققان طی مطالعاتی دریافتند که افزایش سن و کاهش منافذ هسته‌ای قلب می‌تواند سبب کاهش ظرفیت بازسازی قلب شود.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطللاع رسانی بنیان، با بالغ شدن سلول‌های قلب در موش، تعداد مسیرهای ارتباطی به نام منافذ هسته‌ای به طور چشمگیری کاهش می‌یابد. اگرچه این فرآیند ممکن است از اندام، در برابر سیگنال‌های آسیب‌رسان محافظت کند، اما می‌تواند از بازسازی سلول‌های قلب بالغ نیز جلوگیری کند. این مطالعه نشان می‌دهد که برقراری ارتباط آرام بین سلول‌های قلب و محیط اطراف آن، این اندام را از سیگنال‌های مضر مرتبط با استرس‌هایی مانند فشار خون بالا محافظت می‌کند، اما به قیمت جلوگیری از دریافت سیگنال‌هایی که باعث بازسازی سلول‌های قلب می‌شود، می انجامد.

یافته‌های این طرح، پیشرفت مهمی در درک اساسی از چگونگی رشد قلب با افزایش سن و چگونگی رشد آن را نمایان می‌سازد. از آنجایی که پوست و بسیاری از بافت‌های دیگر بدن انسان توانایی ترمیم خود را پس از آسیب حفظ می‌کنند، این امر در مورد قلب صادق نیست. در طول رشد جنینی انسان، سلول‌های قلب تحت تقسیم سلولی قرار می‌گیرند تا عضله قلب را تشکیل دهند. اما وقتی سلول‌های قلب در بزرگسالی بالغ می‌شوند، وارد یک حالت نهایی شده که در آن مرحله، دیگر توانایی تقسیم شدن ندارند. محققان در تحقیقات خود با استفاده از میکروسکوپ با وضوح فوق‌العاده، تعداد منافذ هسته‌ای سلول‌های قلب موش یا کاردیومیوسیت‌ها را مشاهده و شمارش کردند. از میانگین تعداد 1856 منفذ در سلول‌های جنینی ، 1040 در سلول‌های نوزاد و تنها 678 در سلول‌های بالغ مشاهده شد. با این تفاسیر تعداد منافذ در طول رشد 63 درصد کاهش یافت، این یافته‌ها توسط میکروسکوپ الکترونی که برای نشان‌دادن کاهش چگالی منافذ هسته‌ای در سراسر رشد سلول‌های قلب بکار گرفته شد، موردتأیید قرار گرفت.

در تحقیقات قبلی، محققان نشان دادند که ژنی به نام Lamin b2 که در موش‌های تازه متولد شده به میزان زیاد بیان شده اما با افزایش سن کاهش می‌یابد، برای بازسازی قلب مهم است. در مطالعه جدید، این تیم تحقیقاتی نشان دادند که مسدود‌کردن بیان Lamin b2 در موش منجر به کاهش تعداد منافذ هسته‌ای می‌شود. موش‌هایی که دارای منافذ هسته‌ای کمتری بودند، انتقال پروتئین‌های سیگنال‌دهنده به هسته و بیان ژن را کاهش دادند، که نشان می‌دهد کاهش ارتباط با افزایش سن ممکن است باعث کاهش ظرفیت بازسازی قلب شود. این یافته‌ها نشان می‌دهد که تعداد منافذ هسته‌ای، شار اطلاعات را به درون هسته کنترل می‌کند. همانطور که سلول‌های قلب بالغ شده و منافذ هسته‌ای کاهش می‌یابد، اطلاعات کمتری به هسته می‌رسد. در پاسخ به استرس‌هایی مانند فشار خون بالا، هسته قلب سیگنال‌هایی را دریافت می‌کند که مسیرهای ژنی را تغییر می‌دهند و منجر به بازسازی ساختاری قلب می‌شوند. این بازسازی یکی از دلایل اصلی نارسایی قلبی است.

محققان از مدل موش فشار خون بالا برای درک اینکه چگونه منافذ هسته‌ای در این فرآیند بازسازی نقش دارند، استفاده کردند. موش‌هایی که برای بیان منافذ هسته‌ای کمتر مهندسی شده بودند، تعدیل‌های کمتری از مسیرهای ژنی درگیر در بازسازی مضر قلب را نشان دادند. این موش‌ها همچنین عملکرد قلب و بقای بهتری نسبت به همتایان خود با منافذ هسته‌ای بیشتر داشتند.

پایان مطلب./

 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه