تاریخ انتشار: یکشنبه 22 آبان 1401
کمک سلول‌های بنیادی به آسیب‌های نخاعی

  کمک سلول‌های بنیادی به آسیب‌های نخاعی

براساس بررسی‌های محققان، توانبخشی به همراه پیوند سلول‌های بنیادی پس از آسیب نخاعی می‌تواند نتایج عملکردی را افزایش دهد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، در سال‌های اخیر، محققان با استفاده از مدل‌های حیوانی، پیشرفت قابل‌توجهی برای پیشرفت بازسازی بافت در آسیب‌های نخاعی (SCI) از طریق سلول‌های بنیادی عصبی کاشته شده یا پیوندها داشته‌اند. تلاش‌های دیگر نشان داده‌اند که توانبخشی فیزیکی فشرده می‌تواند عملکرد بعد از SCI را با ارتقای نقش‌های جدید یا بیشتر برای سلول‌ها و مدارهای عصبی آسیب‌دیده یا حفظ نشده بهبود بخشد.

در مقاله جدیدی که در ژورنال JCI Insight منتشر شد، محققان دانشکده پزشکی دانشگاه کالیفرنیا سن دیگو به این سوال پرداختند که آیا توانبخشی می‌تواند نتایج عملکردی را در صورت ترکیب با درمان‌های احیا کننده، مانند پیوند سلول‌های بنیادی، افزایش دهد. با استفاده از یک مدل موش، محققان ضایعاتی را ایجاد کردند که توانایی حیوانات را برای گرفتن اندام‌های جلویی آن مختل کرد. چهار گروه وجود داشت: حیواناتی که به تنهایی تحت ضایعه قرار گرفتند. حیواناتی که متعاقباً پیوند سلول‌های بنیادی عصبی را دریافت کردند که برای رشد و اتصال به اعصاب موجود طراحی شده بودند. حیواناتی که فقط توانبخشی دریافت کردند و حیواناتی که هم درمان با سلول‌های بنیادی و هم توانبخشی دریافت کردند. درمان توانبخشی برای برخی از حیوانات یک ماه پس از آسیب اولیه آغاز شد، زمانی که تقریباً زمانی است که اکثر بیماران انسانی در مراکز توانبخشی SCI بستری می‌شوند. توانبخشی شامل فعالیت‌های روزانه بود که در صورت انجام مهارت‌های درک، با گلوله‌های غذایی پاداش می‌گرفت.

محققان دریافتند که توانبخشی بازسازی آکسون‌های قشر نخاعی آسیب دیده در محل ضایعه را در موش‌ها افزایش می‌دهد و ترکیبی از توانبخشی و پیوند باعث بهبود قابل توجهی در گرفتن اندام جلویی می‌شود که هر دو درمان یک ماه پس از آسیب اتفاق افتاد.

این یافته‌های جدید نشان می‌دهد که توانبخشی زمانی که با یک درمان پیش‌سازنده مانند پیوند سلول‌های بنیادی عصبی ترکیب شود، نقش بسیار مهمی در تقویت بازیابی عملکردی ایفا می‌کند. در واقع، زمانی که به‌عنوان یک رژیم روزانه تجویز می‌شود که به‌طور قابل‌ توجهی از آنچه که اکنون پس از SCI برای انسان‌ها ارائه می‌شود، یک مزیت شگفت‌آور قوی است. به عنوان مثال، در سال 2020، آن‌ها در مورد مزایای مشاهده شده پیوند سلول‌های بنیادی عصبی در موش‌ها گزارش دادند و در سال 2019، داربست قابل کاشت با چاپ سه بعدی را توصیف کردند که باعث رشد سلول‌های عصبی می‌شود.

آسیب‌های نخاعی همچنان یک چالش پزشکی تا حد زیادی حل نشده باقی مانده است. تقریباً 18000 نفر در ایالات متحده هر سال از SCI رنج می‌برند و 294000 نفر دیگر با SCI زندگی می‌کنند که معمولاً شامل درجاتی از فلج دائمی یا کاهش عملکرد فیزیکی مانند کنترل مثانه یا مشکل در تنفس است.

پایان مطلب/

 

 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه