تاریخ انتشار: یکشنبه 22 آبان 1401
سلول‌های بنیادی و سرطان‌های کشنده گوارشی

  سلول‌های بنیادی و سرطان‌های کشنده گوارشی

محققان با استفاده از شبیه‌سازی سلول‌های بنیادی سعی در شناسایی منشا سرطان‌های کشنده معده و مری هستند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، دانشگاه هیوستون تیمی از محققان سرطان و متخصصان شبیه سازی سلول‌های بنیادی را برای شناسایی منشا دو سرطان بسیار کشنده معده و مری (آدنوکارسینوم مری (EAC) و سرطان معده روده(iGC) ) طراحی کردند. در یک یافته شگفت‌انگیز، تیم تحقیقاتی گزارش می‌کند که دو سرطان که از ناحیه‌های مجزای آناتومیکی دستگاه گوارش به وجود می‌آیند، دارای سلول‌های بنیادی پیش‌ساز یکسانی هستند.
انواع ضایعات شامل دیسپلازی با درجه بالا، دیسپلازی درجه پایین و ضایعات اولیه به نام مری بارت است. این ویژگی‌های تکاملی مشترک، هر دو سرطان را در یک خوشه مجزا از سایر سرطان‌های معده و مری قرار می‌دهند. در حالی که به طور گسترده پیش‌بینی می‌شد که پیشرفت‌ها در فناوری‌های آندوسکوپی و فرسایشی که برای ضایعات پیش‌ساز اعمال می‌شود، پایان EAC و iGC را نشان می‌دهد، اما میزان افرادی که از این ضایعات رنج می‌برند کاهش قابل‌توجهی نداشته است و بیشتر بیماران هنوز با بیماری پیشرفته و پنج بیماری ضعیف مراجعه می‌کنند. 
این واقعیت بالینی وحشتناک الهام‌بخش تلاش‌های گسترده‌ای برای درک منشاء سلولی این بیماری‌ها، اولین ظهور آن‌ها به سمت پاتولوژی، و همچنین شناسایی و حذف دارویی آن‌ها شده است. برای بیش از یک دهه، Xian  در حال تکمیل فناوری برای شبیه سازی سلول‌های بنیادی بوده و در حال تنظیم این فناوری برای شبیه سازی سلول‌های بنیادی از ضایعات پیش ساز این سرطان‌ها است.
Xian  گفت: از آنجایی که همه این ضایعات هنوز در بیماران مبتلا به سرطان پیشرفته وجود دارد، توالی‌یابی این سلول‌های بنیادی همسان با بیمار، تغییرات جهشی دقیقی را که با تکامل سرطان همراه بوده است، با جزئیات دقیق نشان می‌دهد. EAC و iGC علیرغم ظهور آن‌ها از مناطق متفاوت دستگاه گوارش فوقانی، شباهت‌های خیره کننده‌ای را در ژنتیک و ضایعات پیش ساز در تکامل خود نشان می‌دهند.
محققان ابراز داشتند که تحلیل حاضر نشان داد که سلول‌های بنیادی متاپلازی روده‌ای بارت و متاپلازی روده معده (GIM) در سطح کل بیان ژنوم تا سطح فاکتورهای رونویسی هومئوتیک که هویت سلولی را تعریف می‌کنند، قابل تشخیص نیستند. این نشانگرها همچنین شبیه‌سازی سلول‌های بنیادی مربوط به مکان خاص را ممکن کرده‌اند، که این تیم در آزمایشات جنین و بزرگسالان انجام خواهد داد.
محققان پیش‌بینی کردند که مطالعات حاضر بینش جدیدی در مورد بیولوژی و منشأ این سرطان‌های بسیار مشابه و گسترده ارائه دهد، مجموعه‌های داده‌ای ضروری برای غربالگری‌های تشخیص زودهنگام آینده‌نگر و درمان‌های بسیار انتخابی که ضایعات نوپای ضروری برای تکامل این سرطان‌ها را از بین ببرد.

پایان مطلب/

 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه