تاریخ انتشار: دوشنبه 23 آبان 1401
کلرهگزیدین و سرطان استخوان

  کلرهگزیدین و سرطان استخوان

ضدعفونی کننده کلرهگزیدین ممکن است بهترین عملکرد را در کشتن سلول‌های تومور استخوان پس از جراحی داشته باشد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، نتایج یک مطالعه تجربی در مجله جراحی استخوان و مفاصل نشان می‌دهد که به نظر می‌رسد ماده ضد عفونی کننده پر استفاده کلرهگزیدین گلوکونات (CHG) موثرترین محلول آبیاری برای استفاده به عنوان بخشی از درمان جراحی تومورهای استخوانی باشد. این کار با همکاری موسسه Wolters Kluwer در مجموعه Lippincott منتشر شده است.
از بین راه حل‌های مختلف مورد استفاده برای از بین بردن سلول‌های تومور باقی مانده پس از جراحی، به نظر می‌رسد یک محلول 0.05٪ CHG در کشتن سلول‌های تومور استخوانی کشت شده موثرتر باشد. CHG  بالاترین سمیت سلولی را در برابر کندروسارکوم و تومورهای سلول غول پیکر نشان می‌دهد. برخی از بیماران مبتلا به تومورهای استخوانی تحت یک روش جراحی به نام کورتاژ داخل ضایعه قرار می‌گیرند. در این روش، تومور خراشیده می‌شود و در عین حال استخوان سالم تا حد امکان حفظ می‌شود. یک درمان کمکی رایج، آبیاری ناحیه جراحی استخوان با نوعی محلول شیمیایی است. این آبیاری برای کاهش تعداد سلول‌های باقی مانده که به طور بالقوه می‌توانند منجر به عود تومور و رشد مجدد شوند، انجام می‌شود.
چندین محلول مختلف برای آبیاری بستر تومور استفاده شده است که از آن جمله می‌توان به سالین، اتانول و مواد ضدعفونی کننده مختلف اشاره کرد. در این آزمایشات از کشت دو نوع تومور استخوانی استفاده شد: تومور سلول غول پیکر، یک تومور خوش خیم اما تهاجمی و کندروسارکوم، نوعی سرطان استخوان. کشت سلول‌های تومور با یکی از شش محلول مختلف - آب استریل، 0.9٪ سالین، 70٪ اتانول، 3٪ پراکسید هیدروژن، 0.05٪ CHG و 0.3٪ پوویدون-ید تیمار شد. سمیت سلولی برای تیمارهای مختلف مقایسه شد. از شش تیمار، فقط CHG اثر کشتن سلولی معادل یک محلول شاهد با سمیت سلولی 100% داشت و این نتیجه بدون توجه به دوره درمان (یعنی 2 دقیقه یا 5 دقیقه) مشاهده شد.
هیچ یک از راه حل‌های دیگر به اثر کشتن سلولی CHG نزدیک نشد. تنها دو محلول (آب استریل و پراکسید هیدروژن) نسبت به تیمار شاهد با سمیت سلولی کم برتری داشتند. سه محلول دیگر مورد آزمایش قرار گرفتند. سالین، اتانول، و پوویدون ید سمیت سلولی کمی نشان دادند یا اصلاً نداشتند.
کلرهگزیدین یک ضد عفونی کننده آشنا با کاربردهای مختلف پزشکی، از جمله به عنوان یک عامل ضد عفونی کننده موضعی قبل از جراحی است. مطالعه جدید نشان می‌دهد که CHG در کشتن سلول‌های تومور استخوان حداقل در شرایط آزمایشگاهی بسیار موثر است. بنابراین، استفاده از محلول 0.05 درصد CHG از نظر بالینی می‌تواند به عنوان یک ادجوانت شیمیایی بالقوه در طول کورتاژ داخل ضایعه کندروسارکوم و [تومورهای سلول غول‌پیکر] عمل کند. محققان تاکید می‌کنند که مطالعات بیشتری برای ارزیابی نتایج آبیاری CHG در بیماران تحت عمل جراحی مورد نیاز خواهد بود. دکتر تامپسون می‌گوید: «ما معتقدیم که ادامه یافتن راه‌های بهتر برای دستیابی به کنترل موضعی بادوام تومورهای مهاجم خوش‌خیم مانند تومور سلول غول‌پیکر استخوان، که با خطر بالای عود موضعی در درمان با کورتاژ داخل ضایعه معمولی همراه است، مهم است. 
پایان مطلب/

 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه