تاریخ انتشار: شنبه 21 آبان 1401
برآمدگی‌های سلولی چسبنده به مهار تومورهای سینه کمک می‌کند

  برآمدگی‌های سلولی چسبنده به مهار تومورهای سینه کمک می‌کند

برآمدگی‌های انگشت مانند سلول‌های سرطانی در اوایل بیماری، به عنوان یک مانع گسترش بیولوژیکی این سلو‌ل‌ها عمل می‌کنند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، در مراحل اولیه سرطان سینه، سلول‌های بدخیم توسط یک مانع بافتی به نام غشای پایه محبوس می‌شوند که مانع از انتشار آن‌ها به سایر قسمت‌های بدن می‌شود. این مرحله اولیه بیماری معمولاً کشنده نیست، زیرا جراحی می‌تواند تومور را حذف کند. با این حال، سرطان سینه در صورت گسترش و ایجاد متاستاز می‌تواند کشنده باشد. برای فرار و گسترش، سلول‌های تومور ابتدا باید از نزدیک ترین سد خود یعنی غشای پایه عبور کنند. محققان دانشگاه تورکو کشف کرده‌اند که ساختارهای سلولی به نام فیلوپودیا (filopodia) به حفظ غشای پایه اطراف تومور کمک می‌کند و مانع از فرار آن‌ها می‌شود.

بر اساس مطالعات قبلی، سلول‌های سرطانی به شدت پیشرفت کرده، پروتئینی به نام میوزین-۱۰ تولید می‌کنند که موجب تحریک سلول‌های سرطانی می‌شوند. سرطان‌هایی که میوزین-۱۰ تولید می‌کنند، دارای تعداد زیادی سازه به نام فیلوپودیا هستند. فیلوپودیا در واقع سازه‌های انگشت مانند چسبنده‌ایی، هستند که موجب گسترش سلول‌های سرطانی به محیط اطراف خود و به حرکت درآمدن آن‌ها می‌گردند. خود فیلوپودیا از یک مجموعه از فیبرهای گسترده‌ی ورق مانند به نام لاملیپودیا(lamellipodia) ساخته شده‌اند که می‌توانند در اطراف لبه‌های سلول یافت شوند. به طورکلی لاملیپودیا و فیلوپودیا پاهای کوچکی هستند که به سلول‌های سالم کمک می‌کنند تا در داخل بافت حرکت کنند، اما در سلول‌های سرطانی، لاملیپودیا و فلوپودیا به مقدار زیاد تولید می‌شوند که می‌تواند باعث متاستاز سلول‌های سرطانی شوند.

پروفسور یوهانا ایواسکا، از دانشگاه تورکو می‌گوید: " این نتایج بسیار شگفت انگیز است چرا که ما قبلا فکر می‌کردیم که این انگشتان چسبنده سلول‌های سرطانی تنها برای حمله به بافت‌های مجاور مورد استفاده قرار می‌گیرند اکنون متوجه شدیم که این ساختارها می توانند به مهار تومور نیز کمک کنند."

همانطور که پیش‌تر اشاره شد، این انگشتان چسبنده توسط پروتئینی به نام میوزین-۱۰ تولید می‌شوند. تیم تحقیقاتی به سرپرستی پروفسور ایواسکا، دریافتند که سلول‌های سرطانی فاقد میوزین -۱۰ نمی‌توانند مانع اطراف خود یعنی غشای پایه را بسازند و حفظ کنند این امر فرار سلول‌های سرطانی را آسان‌تر می‌کند. پروفسور ایواسکا افزود: "میوزین -۱۰ را بردارید، و تومورها به وضوح تهاجمی‌تر هستند. غشای پایه آن‌ها تقریباً به طور کامل از بین رفته و آزادانه تر به بافت‌های اطراف گسترش می‌یابند."

 برای چندین سال، تیم همراه پروفسور ایواسکا تلاش‌های خود را بر درک چگونگی استفاده سلول‌های سرطانی از فیلوپودیا برای حرکت و حمله به بافت اطراف متمرکز کرده‌اند. یافته‌های قبلی آن‌ها نشان می‌دهد که سلول‌های سرطانی پس از فرار از تومور اولیه، از فیلوپودیا برای انتشار استفاده می‌کنند. اکنون این تیم دریافت‌که فیلوپودیا در مراحل اولیه بیماری نقش متضادی دارد.

پروفسور ایواسکا می‌گوید: " ما به دنبال توسعه استراتژی‌های ضد - فیلوپودیا برای درمان سرطان‌ها بوده‌ایم، اما نتایج جدید ما به وضوح تاکید می‌کند که خیلی زود هدف قرار دادن فیلوپودیا یا میوزین -۱۰ می‌تواند اوضاع را بدتر کند."

پایان مطلب./

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه