تاریخ انتشار: شنبه 05 آذر 1401
هدف قرار دادن یک نوع سلول ایمنی با سلول ایمنی دیگر رشد سرطان را کند می‌کند

  هدف قرار دادن یک نوع سلول ایمنی با سلول ایمنی دیگر رشد سرطان را کند می‌کند

به گفته محققان، یک روش جدید برای استفاده از سلول CAR T در درمان سرطان‌ها وجود دارد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، در یک روش جدید برای ایمنی درمانی سرطان از یک نوع سلول ایمنی برای کشتن نوع دیگر به جای حمله مستقیم به سرطان استفاده می‌شود، که این کار یک پاسخ ایمنی قوی ضد تومور را تحریک می‌کند و در تومورهای تخمدان، ریه و لوزالمعده در مدل‌های پیش بالینی بیماری تومورها را کوچک خواهد کرد. این مطالعه شامل نوعی درمان است که از سلول‌های ایمنی به نام سلول‌های T گیرنده آنتی ژن کایمریک (CAR T)  استفاده می‌کند. سلول‌های CAR T در استفاده بالینی کنونی برای تشخیص مستقیم سلول‌های سرطانی مهندسی شده‌اند و چندین سرطان خون را با موفقیت درمان کرده‌اند. اما چالش‌هایی وجود داشته است که  از کاربرد موثر آن‌ها در بسیاری از تومورهای توپر جلوگیری می‌کند. اکثر تومورهای توپر به شدت توسط نوع دیگری از سلول‌های ایمنی به نام ماکروفاژها نفوذ می‌کنند. ماکروفاژها با مسدود کردن ورود سلول‌های T به بافت تومور، به رشد تومورها کمک می‌کنند، در واقع این کار از تخریب سلول‌های سرطانی توسط سلول CAR T و سلول‌های T خود بیمار جلوگیری می‌کند.

محققان برای مقابله با این نوع سرکوب ایمنی، سلول‌های T را مهندسی کردند تا یک CAR بسازند که یک مولکول را در سطح ماکروفاژها تشخیص می‌دهد. هنگامی‌که این سلول‌های CAR T با یک ماکروفاژ تومور مواجه شدند، سلول CAR T فعال شد و ماکروفاژ تومور را از بین برد. درمان موش‌های حامل تومورهای تخمدان، ریه و لوزالمعده با این سلول‌های CAR T ، تعداد ماکروفاژهای تومور را کاهش داد، تومورها را کوچک کرد و در نهایت بقای آن‌ها را افزایش داد. کشتن ماکروفاژهای تومور به سلول‌های T خود موش، اجازه دسترسی و کشتن سلول‌های سرطانی را می‌داد. محققان همچنین نشان دادند که این ایمنی ضد توموری با آزاد شدن سایتوکین اینترفرون گاما - مولکولی که در تنظیم پاسخ‌های التهابی دخیل است - از سلول‌های CAR T ایجاد می‌شود. دکتر برایان براون، نویسنده ارشد این مطالعه گفت: "هدف اولیه ما تنها استفاده از سلول‌های CAR T برای از بین بردن ماکروفاژهای سرکوب کننده سیستم ایمنی بود، اما متوجه شدیم که آن‌ها همچنین با آزاد کردن این سایتوکین قدرتمند تقویت کننده سیستم ایمنی، ایمنی تومور را نیز افزایش می‌دهند."

تغییر نگاه سلول‌های CAR از سلول‌های سرطانی به ماکروفاژهای تومور به طور بالقوه مانع کلیدی دیگری برای حذف موفقیت آمیز تومورهای توپر با سلول‌های CAR T می‌شود. پروتئین‌های بسیار کمی وجود دارند که منحصرا بر روی سلول‌های سرطانی یافت می‌شوند و نه در بافت‌های سالم که می‌توانند برای هدف قرار دادن سلول‌های سرطانی در تومورهای توپر به طور مستقیم بدون آسیب رساندن به بافت سالم استفاده شوند. ماکروفاژهای یافت شده در تومورها که ایمنی را سرکوب می‌کنند در انواع مختلف سرطان بسیار مشابه و با ماکروفاژها در بافت‌های سالم بسیار متفاوت هستند. این امر منجر به علاقه به عوامل کاهش دهنده ماکروفاژ برای درمان سرطان شده است، اما رویکردهای توسعه یافته تا به امروز موفقیت محدودی در آزمایشات بالینی داشته‌اند. دکتر میریام مرادنیا، یکی از نویسندگان ارشد این مطالعه گفت: «مطالعات مولکولی ما روی تومورهای انسانی، نشان داده است که زیرمجموعه‌های ماکروفاژی در تومورهای انسانی و نه در بافت‌های طبیعی وجود دارند که در بین تومورها و بیماران مشابه هستند.» بنابراین سلول‌های CAR T که این ماکروفاژ‌ها را هدف قرار می‌هند، می‌توانند راهی گسترده برای هدف قرار دادن انواع مختلف تومورهای توپر و بهبود ایمنی درمانی باشد.

پایان مطلب./

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه