تاریخ انتشار: چهارشنبه 25 آبان 1401
بانک خون بندناف را بهتر بشناسیم
یادداشت

  بانک خون بندناف را بهتر بشناسیم

بانک‌های خون بندناف در سراسر جهان در حال گسترش و بروزرسانی استاندارهای موجود می‌باشند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، اثبات اینکه خون بندناف (UCB) حاوی سلول‌هایی است که قادر به بازتولید خون‌سازی در شرایط آزمایشگاهی هستند و می‌توان آن‌ها را برای مدت طولانی بدون از دست دادن قابل توجه در عملکرد خود انجماد کرد، راه را برای استفاده از این منبع جدید سلول‌های بنیادی در زمینه بالینی هموار کرد. اگرچه اولین تلاش برای پیوند UCB یا در واقع پیوند سلول‌های بنیادی خونساز (HSC) در سال 1972 گزارش شد، اما اولین پیوند موفقیت آمیز UCB مرتبط در سال 1988 در یک بیمار مبتلا به کم خونی فانکونی انجام شد. اولین بانک ذخیره سازی خون‌بندناف UCB در سال 1991 توسط P. Rubinstein در مرکز نیویورک در ایالات متحده راه‌اندازی شد. در حال حاضر بیش از 130 بانک خون بندناف در سراسر جهان وجود دارد.
مقدمه
در دنیا بیش از 650000 واحد UCB در بانک‌های غیرخانوادگی  خون بندناف، وجود دارد که به راحتی برای پیوند در دسترس هستند. به منظور کمک به این امر، گروهی از کارشناسان سازمان NetCord را در سال 1998 تأسیس کردند. 22 وظیفه اولیه NetCord راه‌اندازی یک سامانه ثبت بین المللی UCB و توسعه رویه‌ها و استانداردهای کیفیت برای جمع آوری، مبادله و ایمن سازی واحدهای خون بندناف بود. استانداردها اساس برنامه اعتباربخشی NetCord-FACT را تشکیل می‌دهند. انجمن بانک‌های خون آمریکا (AABB) نیز استانداردها و یک طرح اعتباربخشی را توسعه داده است و از سال 2004 در استانداردهای خدمات سلول درمانی گنجانده شده است.

واحد خون بندناف با گیرنده بالقوه، یعنی آلوژنیک یا اتولوگ، و بر اساس منابع مالی، یعنی عمومی یا خصوصی تعریف می‌شود. برای نمونه‌های آلوژنیک (عمومی)، باید تمایز بیشتری بین کمک‌های غیرمرتبط ( اهدایی) (که نوع‌دوستانه نیز نامیده می‌شود) و کمک‌های مرتبط قائل شد. بانکداری آلوژنیک UCB غیرمرتبط شامل جمع‌آوری، پردازش و ذخیره‌سازی UCB اهدایی نوع دوستانه است و به منظور ایجاد فهرستی از سلول‌های بنیادی خونساز است که می‌تواند برای هر بیمار در هر نقطه‌ای از جهان که نیاز به اهداکننده HSC آلوژنیک غیرمرتبط دارد شکل گرفته است. یک نکته مهم در بانکداری UCB اتولوگ ( خصوصی) این است که تقریباً در 70٪ موارد، واحد UCB جمع آوری شده آنتی ژن لکوسیت انسانی (HLA) کاملاً با بیمار مطابقت ندارد و بعید است که هرگز برای بیمار مورد نظر استفاده شود. 
تاکنون، اکثر واحدهای پیوند شده UCB به طور کامل با HLA تطبیق داده شده‌اند و در ارتباط با بیماران مبتلا به هموگلوبینوپاتی هستند. در واقع، در برخی از مراکز، پیوند UCB مرتبط اولین خط درمان برای بیماران مبتلا به تالاسمی ماژور است. در اکثر کشورهای اروپایی، این دو نوع بانکداری آلوژنیک غیرمرتبط و اتولوگ مرتبط توسط مؤسسات دولتی انجام می‌شود و بودجه آن تأمین می‌شود. در سراسر جهان، بسیاری از CBB های خصوصی در حال جمع آوری و ذخیره UCB برای اتولوگ یا خانواده هستند. اگرچه بیش از 5 میلیون واحد از این واحدها در CBB های خصوصی ذخیره شده است،.

جنبه‌های اصلی یک برنامه بانکداری UCB آلوژن یا غیرمرتبط شامل موارد زیر است:
 1. ارتقاء، استخدام، انتخاب اهداکننده، رضایت آگاهانه، جمع‌آوری، و انتقال به مراکز پردازش و پیگیری اهداکنندگان
 2. پردازش، آزمایش، نگهداری سرمایی، ذخیره‌سازی، جستجو، انتخاب، آزمایش و توزیع به یک برنامه پیوند و پیگیری بالینی پس از پیوند.


انتخاب دقیق این اهداکنندگان به منظور به حداقل رساندن ضایعات این واحدها
بانک خون بند ناف خدمات سلامت ملی (NHSCBB)، که قبلاً به عنوان بانک خون بندناف لندن شناخته می‌شد، در سال 1996 با هدف غنی سازی مخزن اهداکنندگان ملی و بین المللی HSC با واحدهایی از اقلیت‌های قومی (EM) راه اندازی شد. در حال حاضر، نزدیک به 38٪ از CBU  های بانکی از EM و پیشنه‌ی ژنتیکی مخلوط هستند که هاپلوتیپ‌های HLA منحصر به فرد را بیان می‌کنند. این برای بیماران EM بسیار سودمند است، زیرا تقریباً 36٪ از واحدهای صادر شده برای پیوند توسط NHS-CBB از اهداکنندگان EM هستند. با نگاهی به آینده، تلاش برای غنی سازی CBB ها با واحدهایی از یک پیشینه ژنتیکی مختلط مهم خواهد بود. در واقع، اکثر بیمارانی که در یافتن اهداکننده سلول‌های بنیادی همسان با HLA مشکل دارند، ترکیبی از یک هاپلوتیپ HLA معمول و نادر را بیان می‌کنند.


انتخاب اهداکننده
 این یکی از مهمترین جنبه‌های ذخیره سازی CBB است و رویه‌ها و سیاست‌های دقیق و جامع برای انتخاب و پذیرش مادرانی که خون بندناف فرزند خود را اهدا می‌کنند برای اطمینان از کیفیت و ایمنی واحدهای جمع آوری شده بسیار مهم است. مسئولیت انتخاب اهداکننده UCB بر عهده مدیر پزشکی CBB است که باید اطمینان حاصل کند که یک سابقه پزشکی و اجتماعی مناسب از مادر به منظور جلوگیری از انتقال عفونت میکروبیولوژیکی و/یا ژنتیکی، بدخیم یا دژنراتیو گرفته شود.
سابقه خطر بیماری واگیر در یک مادر و سابقه سفر اهداکنندگان بالقوه نیز برای ارزیابی خطرات مهم است. اخیراً، تعدادی از مطالعات عوامل دیگری مانند قومیت، جنسیت و سن حاملگی را نشان داده‌اند که ممکن است بر اندازه/حجم مجموعه‌ها تأثیر بگذارد.


رضایت
 در اروپا به دنبال اجرای دستورالعمل 2004/23/EC اتحادیه اروپا برای بافت‌ها و سلول‌ها (EUTCD) در آوریل 2006، بیان شد که تهیه بافت‌ها یا سلول‌های انسانی تنها پس از برآورده شدن تمام رضایت اجباری یا الزامات مجوزدار مجاز است. همه واحدهای UCB جمع‌آوری‌شده باید قبل از زایمان رضایت امضا شده‌ای داشته باشند. در حال حاضر، در اکثر برنامه‌های CBB، رضایت زمانی دریافت می‌شود که مادران در حدود هفته ۳۰ بارداری به بیمارستان خود مراجعه کنند یا از طریق فرم «رضایت نامه» تکمیل شده باشد. قبل از اینکه مادر در حال زایمان باشد. فرم "رضایت نامه" که امکان جمع آوری CBU را فراهم می‌کند، اجرای EUTCD را تسهیل کرده است و همچنین با کاهش هدر رفت CBU های دور ریخته شده به دلیل عدم رضایت، کارایی مجموعه‌ها را افزایش داده است. پس از رضایت اولیه، رضایت کامل و دقیق تری لازم است و این زمینه را برای اقدام به پردازش و آزمایش واحد جمع آوری شده فراهم می‌کند. یکی از جنبه‌های مهم فرآیند رضایت، ارائه اطلاعات دقیق و واضح در مورد آزمایش‌های مورد نیاز، استفاده مورد نظر از واحد، به‌ویژه در رابطه با ماهیت نوع دوستانه اهدا، و در مورد استفاده بالقوه از واحدهای بالینی برای تحقیق و پژوهش است. 


 جمع آوری 
جمع آوری UCB با جداسازی جفت، کانولاسیون ورید و اجازه تخلیه خون توسط گرانش به یک کیسه جمع آوری UCB با طراحی ویژه که روی یک تکانه قرار داده شده است انجام می‌شود تا از تشکیل لخته جلوگیری شود. اگرچه این روش جمع آوری واحدهای اهدایی نوع دوستانه را در هر نقطه از کشور تسهیل و امکان پذیر می‌کند، اما به دلیل افزایش تعداد عفونت‌های باکتریایی و حجم کم و TNC جمع آوری شده با کاهش تعداد واحدهای مناسب برای بانکداری همراه است. این عمل به دلیل الزامات آموزشی سختگیرانه EUTCD در اروپا بسیار رایج نیست. نسخه اصلاح شده فعلی استانداردهای NetCord-FACT مجموعه را در هر دو سایت ثابت و غیر ثابت پوشش می‌دهد. 


نمونه‌های جمع آوری شده از قسمت رحمی در مقابل خارج رحمی 
UCB را می‌توان در داخل رحم یا خارج از رحم، پس از زایمان طبیعی کامل یا سزارین انجام داد. حداقل دوره بارداری برای جمع آوری 34 هفته است. جمع آوری داخل رحمی توسط یک عضو آموزش دیده از تیم زایمان در مرحله سوم زایمان قبل از زایمان جفت انجام می‌شود. جمع آوری خارج از رحم توسط کارکنان آموزش دیده CBB، معمولاً در خارج از اتاق زایمان انجام می‌شود تا از تداخل در روند زایمان جلوگیری شود. در این مجموعه‌ها، خطر برای مادر یا نوزاد حداقل است، اما خطر آلودگی میکروبی ممکن است بیشتر باشد. 
پس از جمع‌آوری موفقیت‌آمیز UCB، نمونه‌های خونی از مادر برای آزمایش بیماری‌های واگیر طی 7 روز قبل یا بعد از جمع‌آوری گرفته می‌شود. تاریخچه بارداری و زایمان فعلی و داده‌های تولد اهداکننده نوزاد باید از جمله جنسیت، سن حاملگی و نتایج هر آزمایش مرتبط دیگر به دست آمده و مستند شود. اطلاعات مربوط به معاینه بالینی یا هر یافته‌ای که حاکی از انتقال احتمالی بیماری از طریق پیوند باشد نیز باید ثبت شود.  پیگیری اهداکننده در برخی از CBB ها، یک مصاحبه تلفنی بعدی 8 تا 12 هفته پس از جمع آوری به منظور بررسی وضعیت سلامت مادر و نوزادی که UCB از آن‌ها جمع آوری شده است، انجام می‌شود. تمام CBU ها در ظروف موقت منجمد می‌شوند تا زمانی که تمام نتایج آزمایش مربوطه بررسی شود و واحدها از نظر پزشکی برای نگهداری طولانی مدت تایید شوند. منابع مشاوره باید برای حمایت از اهداکننده و خانواده در صورت مثبت بودن بیماری عفونی غیر از سیتومگالوویروس باید وجود داشته باشد.


  پردازش، انجماد، ذخیره سازی و آزمایش
 قبل از شروع این روش‌ها، یک رضایت نامه امضا شده مناسب برای مجوز پردازش، آزمایش و ذخیره‌سازی واحدها و نمونه های مرتبط مورد نیاز است. اگرچه به نظر می‌رسد که زنده‌ماندن و عملکرد سلول‌های بنیادی جمع‌آوری‌شده تا ۹۶ ساعت حفظ می‌شود، اکثر مطالعات مزایای پردازش واحدهای UCB را در اسرع وقت و در حالت ایده‌آل ظرف ۴۸ ساعت پس از جمع‌آوری نشان داده‌اند. استانداردهای NetCord-FACT نشان می‌دهند که انجماد واحدهای UCB نامرتبط باید ظرف 48 ساعت پس از جمع‌آوری در یک سیستم بسته یا در یک کلین روم با محیط کنترل شده انجام شود. 


پردازش
 محتوای سلول‌های TNC و +CD34  به ازای هر کیلوگرم وزن بیمار (و همچنین تطبیق HLA ) عوامل مهمی هستند که بر نتیجه پیوند UCB، به ویژه در بهبود نرخ پیوند، تأثیر می‌گذارند. در نتیجه، یک محتوای حداقل دوز سلول‌های TNC و +CD34 واحدها برای پیوند به بیماران مبتلا به بیماری‌های بدخیم و غیر بدخیم پیشنهاد شده است. برنامه CBB به منظور جبران اتلاف سلولی که در طول پردازش واحدها در مراحل مختلف عمل رخ می‌دهد (تقریباً 10٪). بنابراین، به منظور بهبود کیفیت واحدهای بانکی و به حداقل رساندن هزینه‌های CBB، اکثر بانک‌های UCB قبل از پردازش یک واحد، واحدهای جمع‌آوری‌شده را از نظر تعدادی پارامتر ارزیابی می‌کنند که شامل حجم، TNC، CD34 و واحد تشکیل کلنی می‌شود. محتوای (CFU) حجم واحد جمع‌آوری‌شده پارامتر اصلی مورد استفاده برای انتخاب مجموعه‌هایی است که باید به پردازش و بانکداری بعدی ادامه دهند و همچنان یک نشانگر جایگزین ساده، سریع و مقرون‌به‌صرفه برای استفاده در ارزیابی واحدهای جمع آوری شده است. اگرچه حجم جمع‌آوری‌شده همبستگی قوی با محتوای TNC دارد، اکثر CBBها از پارامتر TNC برای اطلاع‌رسانی تصمیم‌گیری در سراسر فرآیند CBB و برای انتخاب واحد UCB برای پیوند استفاده می‌کنند. 


کاهش حجم
 در ابتدا، تمام واحدهای UCB بدون هیچ گونه دستکاری منجمد شدند، اما به زودی مشخص شد که ذخیره طولانی مدت تعداد زیادی واحد منجمد باعث ایجاد مشکل در فضا می‌شود. این ملاحظات منجر به توسعه پروتکل‌هایی برای کاهش حجم واحدهای UCB جمع آوری شده قبل از ذخیره سازی شد. در حال حاضر، اکثر CBUها قبل از انجماد با استفاده از سیستم‌های خودکار مانند SEPAX 540 یا AutoXpress به حجم استاندارد 21 میلی لیتر کاهش می‌یابند. پردازش این واحدها را می‌توان در یک اتاق درجه C، زیر یک هود آزمایشگاهی کلاس دو انجام داد. یک مزیت بالینی اضافی VR این است که مقدار DMSO موجود در واحد را کاهش می‌دهد، که به ویژه برای واحدهایی که به کودکان کوچک تزریق می شوند مفید است. 


انجماد و ذخیره سازی
 انجماد یافی کوت حاوی HSC را می‌توان با استفاده از تجهیزات فریزر با سرعت کنترل شده به صورت دستی یا خودکار (BioarchiveSystem) انجام داد. سیستم خودکار بستری را برای انجماد و ذخیره سلول‌ها در همان مکان فراهم می‌کند که قرار گرفتن در معرض تغییرات دما را به حداقل می‌رساند و همچنین امکان شناسایی الکترونیکی واحدهای بایگانی شده را فراهم می‌کند. واحدهای VR UCB در انجماد 10% DMSO رقیق شده در دکستران 40 برای انجماد و نگهداری طولانی مدت قرار می‌گیرد. 


 آرشیو نمونه‌ها به منظور به حداکثر رساندن مقدار سلول‌های ذخیره شده
واحدها برای تست و بایگانی مورد استفاده قرار می‌گیرند. بایگانی نمونه‌ها بسیار مهم است، تا بتوانیم در آینده زمانی که واحدی برای پیوند انتخاب می‌شود، آزمایش‌های اضافی انجام دهیم و در صورت نیاز، برای هر نشانگر جدیدی که ممکن است بر استفاده از واحدها تأثیر بگذارد، آزمایش شود. دعلاوه بر این، یک قطعه کوچک از بافت بند ناف جمع آوری شده و در صورت نیاز به عنوان منبع DNA برای آزمایشات بعدی منجمد می‌شود.


آزمایش کردن
 الگوریتم آزمایش مجموعه UCB پیچیده است. برخی از آزمایش‌ها باید قبل از انجام عملیات بانکی (پیش پردازش و پس از پردازش) و برخی دیگر زمانی که واحدها برای جستجو فهرست می‌شوند، انجام شوند. برخی از آزمایشات بر روی مادران، برخی دیگر در واحد UCB و برخی دیگر بر روی هر دو انجام می شود. آزمایش‌های دیگر را می‌توان (و برخی باید) پس از رزرو یا انتخاب واحد برای پیوند انجام داد. 


اعتباربخشی/مجوز و مقررات
 از آنجایی که فعالیت‌های پیوند CBB و UCB شامل واردات و صادرات یک محصول سلولی در کشورهای مختلف می‌شود، برای اطمینان از ایمن بودن و با کیفیت بودن باید در یک محیط کاملاً تنظیم‌شده عمل کنند. NetCord-FACT و AABB استانداردها و طرح‌های اعتباربخشی را برای حمایت از این فعالیت توسعه داده‌اند. 


اندازه بهینه بانک خون بند ناف 
بحث در مورد کارایی هزینه و اندازه بهینه واحدهای UCB مورد نیاز برای تأمین اهداکنندگان برای اکثریت (80 درصد) بیمارانی که به یک نمونه خون بندناف غیرمرتبط نیاز دارند. اهداکننده از زمانی که ثبت نام اهداکنندگان HSC بزرگسالان برای اولین بار ایجاد شد، ادامه دارد. اکثر بیماران می‌توانند حداقل یک اهداکننده 4/6 مشابه را از فهرست موجودی جهانی CBU پیدا کنند. 
ذخیره سازی خون بندناف یک روش پیچیده و بسیار تنظیم شده است و شامل جمع آوری، پردازش، آزمایش، ذخیره سازی، فهرست بندی، انتخاب و انتشار واحدهای UCB منجمد به بیمارانی است که نیاز به پیوند HSC دارند. از زمان پیدایش، تحول قابل توجهی را تجربه کرده است که عمدتاً ناشی از نتایج بالینی به دست آمده با استفاده از واحدهای بانکی است. از سوی دیگر، علیرغم بدبینی اولیه بسیاری از پزشکان پیوند، موفقیت پیوند UCB که امروزه شاهد آن هستیم با توسعه و اجرای استانداردهای سختگیرانه و برنامه‌های اعتباربخشی بین المللی برای اطمینان از ایمنی، کیفیت و کارایی این واحدهای UCB کمک کننده بوده است. در آینده و اگر پروتکل‌های آزمایشی جدید برای گسترش HSCs و/یا عوامل ایمنی موفقیت‌آمیز باشند، توسعه بیشتر رویه‌ها و استانداردهایی که در حال حاضر در بانکداری UCB استفاده می‌شوند مورد نیاز خواهد بود.


پایان مطلب/

 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه