تاریخ انتشار: پنجشنبه 10 آذر 1401
شناسایی نقش مولکول کلیدی در بیماری آرتریت روماتوئید

  شناسایی نقش مولکول کلیدی در بیماری آرتریت روماتوئید

فاکتورهای رونویسی خاصی که اجازه می‌دهد تا رده‌های سلولی بیماران RA درگیر را به حداقل دو زیرگروه با مسیرهای فعال پیش‌بینی‌شده متفاوت طبقه‌بندی کنند شناسایی شد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطللاع رسانی بنیان، دانشمندان با استفاده از یک رویکرد جدید زیست‌شناسی، نقش سلولی دخیل در بیماری آرتریت‌روماتوئید (RA) را تجزیه و تحلیل کردند. استئوآرتریت شایع‌ترین مدل دژنراسیون مفاصل بوده که اغلب در دست، لگن و زانو مشخص می‌شود. نرخ شیوع RA کمتر بوده، اما همچنان افراد زیادی، عمدتاً زنان را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

این یک بیماری خودایمنی سیستمیک است که با التهاب بافتی طولانی مدت یا مزمن دردناک در مفاصل آسیب دیده مشخص می‌شود. همچنین می‌تواند باعث ایجاد مشکلاتی در سایر اندام ها مانند ریه ها، قلب و چشم ها شود. علل و عوامل خطر RA بی شمار هستند و به خوبی شناخته نشده اند. آنها شامل سن، جنس و سبک زندگی (مانند سیگار کشیدن) تا چاقی و ویژگی های ارثی هستند. هیچ درمانی برای RA وجود ندارد، اما طیف وسیعی از درمان‌های هدفمند وجود دارد که می‌تواند به کند کردن پیشرفت بیماری، جلوگیری از تغییر شکل مفصل و کاهش درد و ناتوانی کمک کند.

اگرچه RA با ظاهر بالینی مشابهی بین بیماران ایجاد می شود، پاسخ به هر درمان فردی غیرقابل پیش بینی است و نیاز به روش آزمون و خطا دارد. این فرآیند تا زمانی که دارویی که فعالیت بیماری را برای آن بیمار خاص کاهش می‌دهد، شناسایی شود، تکرار می‌شود. بسیاری از بیماران پیامدهای بهتری دارند، اما درصد قابل توجهی اینطور نبوده و التهاب مداوم دارند. این پاسخ‌های متغیر به درمان نشان می‌دهد که همان بیماری‌ می‌تواند مکانیسم‌های مختلفی داشته باشد. این تنوع یا ناهمگونی بیماری با انواع سلول‌های مختلف در بیماران مبتلا به RA باعث تلاش‌ها برای یافتن مکانیسم‌های شخصی‌سازی شده است که به درک بهتر ماهیت RA کمک می‌کند و به طور قابل اعتمادی درمان موثر و اولیه را تجویز می‌کند.

در یک مطالعه جدید، محققان بر روی سینوویوسیت‌های فیبروبلاست مانند (FLS)، یک نوع سلول تخصصی که در داخل سینوویوم مفصل یافت می‌شود، یک بافت همبند نرم که مفاصل را روان می‌کند و سایش و پارگی را به حداقل می‌رساند، تمرکز کردند. FLS نقش عمده‌ای در تخریب مفصل RA ایفا می کند. محققان با بررسی FLS اولیه کشت‌شده، فاکتورهای رونویسی خاصی را شناسایی کردند که در رده‌های سلولی بیماران RA درگیر هستند. این تجزیه و تحلیل به دانشمندان اجازه داد تا این رده‌های سلولی را به حداقل دو زیرگروه با مسیرهای فعال پیش‌بینی‌شده متفاوت که می‌توانند به التهاب کمک کنند، طبقه‌بندی کنند.

طبق گفته محققان، این مطالعه اولین مطالعه‌ای است که گروه‌هایی از رده‌های سلولی از بیماران RA با بیولوژی فاکتور رونویسی متمایز را با ادغام داده‌های رونویسی و اپی ژنومیک مشخص می‌کند. زیست شناسی سیستمی، یک رویکرد محاسباتی است که تعاملات و رفتار همه اجزای یک موجود زیستی را بر اساس این درک که کل بزرگتر از مجموع اجزای آن است، مطالعه می کند. نویسندگان نوشتند، در اتخاذ این رویکرد، یافته‌ها می‌توانند راه را برای درک بیشتر ناهمگونی RA هموار کنند و در عین حال تمرکز بهتری بر درمان‌های موجود و آینده شخصی‌سازی شده برای بیماران خاص داشته باشند. 

پایان مطلب./

 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه