تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 15 آذر 1401
درمان سرطان پیشرفته معده بوسیله شناسایی زودهنگام یک نشانگر جدید

  درمان سرطان پیشرفته معده بوسیله شناسایی زودهنگام یک نشانگر جدید

نتایج یک مطالعه‌ی بالینی با زولبتوکسیماب نشان داد که CLDN18.2 می‌تواند به عنوان نشانگر زیستی سرطان در نظر گرفته شود.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، یکی از داغ ترین نشانگرهای زیستی در تحقیقات سرطان، CLDN18.2، به تازگی مورد توجه قرار گرفته است. نتایج مثبت یک کارآزمایی بزرگ فاز III (SPOTLIGHT) زولبتوکسیماب را در آدنوکارسینومای پیشرفته معده یا پیوند معده به مری (GEJ)  با CLDN18.2  مثبت و HER2 منفی اعلام کرده است. 
این نتایج از نقش CLDN18.2 به عنوان یک نشانگر زیستی نوظهور در سرطان معده و GEJ حمایت می‌کند. بیش از 50 کارآزمایی سرطان مثبت CLDN18.2 در ClinicalTrials.gov فهرست شده است. این پروتئین یک ایزوفرم ازclaudin18، یک پروتئین گذرنده و جزء اصلی اتصالات محکم اپیتلیال و اندوتلیال است که جریان مولکول‌ها را بین سلول‌ها کنترل می‌کند. بیان محدودی در بافت‌های طبیعی دارد، اما اغلب به طور غیر طبیعی در تومور جامد اولیه بیان می‌شود. از تکثیر، تمایز و مهاجرت سلول‌های تومور پشتیبانی می‌کند.
Zolbetuximab  یک آنتی بادی مونوکلونال در کلاس اول است که ایزوفرم 2 CLDN18.2 را هدف قرار می‌دهد. کارآزمایی SPOTLIGHT 566  بیمار را مورد بررسی قرار داد که تومورهای آن‌ها CLDN18.2 مثبت، HER2 منفی، تومور موضعی پیشرفته، غیرقابل برداشت یا متاستاتیک بود. در این مطالعه نشان دادند که اهمیت آماری در بقای بدون پیشرفت برای بیماران تحت درمان با zolbetuximab plus mFOLFOX6 در مقایسه با دارونما به همراه mFOLFOX6 دارد.
علاوه بر این، مطالعه با یک نقطه پایانی ثانویه یعنی بقای کلی مواجه شد که در بیماران تحت درمان با زولبتوکسیماب به همراه mFOLFOX6 در مقایسه با دارونما به همراه mFOLFOX6 اهمیت آماری را نشان داد. شایع ترین عوارض جانبی در بیماران تحت درمان با زولبتوکسیماب به همراه mFOLFOX6 تهوع، استفراغ و کاهش اشتها بود. سرطان معده اغلب در مرحله پیشرفته یا متاستاتیک تشخیص داده می‌شود. نرخ بقای نسبی پنج ساله برای بیماران در مرحله متاستاتیک تقریباً شش درصد است. در گزارش اخیر The Lancet، حدود 1.1 میلیون مورد جدید از این سرطان در سال 2020 وجود داشت و باعث مرگ حدود 770000 نفر شد. محقق این برای کارآزمایی SPOTLIGHT  گفت: از پتانسیل یک گزینه درمانی جدید برای کمک به بیماران مبتلا به سرطان معده در مراحل پیشرفته یا سرطان GEJ می‌توان استفاده کرد. زولبتوکسیماب با اتصال به CLDN18.2 روی سطح سلول‌های سرطانی سلول‌‌های اپیتلیال معده عمل می‌کند. در مطالعات پیش بالینی، این تعامل پیوندی با فعال کردن دو مسیر متمایز سیستم ایمنی - سمیت سلولی وابسته به آنتی‌بادی و سمیت سلولی وابسته به مکمل، باعث مرگ سلول‌های سرطانی می‌شود. مطالعات پیش بالینی نشان داده است که CLDN18.2 ممکن است با توسعه تومورهای معده بیشتر در معرض درمان‌های هدفمند با آنتی بادی قرار گیرد. بر اساس این مطالعه، تقریباً 38٪ از بیماران غربالگری شده دارای تومورهای CLDN18.2 مثبت هستند که به عنوان بیان CLDN18.2  در ≥75٪ از سلول‌های تومور با شدت رنگ آمیزی قوی تا متوسط بر اساس یک روش ایمونوهیستوشیمی معتبر تعریف شده است.
کارآزمایی فاز III SPOTLIGHT یک مطالعه تصادفی، چند مرکزی، دوسوکور و جهانی است که اثربخشی و ایمنی زولبتوکسیماب به همراه mFOLFOX6  را در مقایسه با دارونما به علاوه mFOLFOX6 ارزیابی می‌کند. به طور خاص، این مطالعه و کارآزمایی فاز  III GLOW، که کارایی و ایمنی زولبتوکسیماب به همراه کپسیتابین و اگزالی پلاتین (CAPOX) را در مقایسه با دارونما به علاوه CAPOX ارزیابی می‌کند، برای ارائه داده‌های اساسی انجام می‌شود. 
پایان مطلب/.
 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه