تاریخ انتشار: شنبه 19 آذر 1401
اهمیت پزشکی بازساختی در جراحی و ترمیم شانه
یادداشت

  اهمیت پزشکی بازساختی در جراحی و ترمیم شانه

محققان کلینیک Mayo نشان دادند، استفاده از داروهای ترمیمی در یک جراحی معمولی شانه می‌تواند نیاز به انجام عمل جراحی مجدد را کاهش دهد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، محققان کلینیک Mayo برای تعیین اینکه آیا افزودن کنسانتره آسپیره مغز استخوان به بافت ترمیم شده پس از جراحی استاندارد rotator cuff ، نتایج ترمیم را برای بیماران بهبود می‌بخشد یا خیر، مجموعه بزرگی از داده‌های موجود در این خصوص را تجزیه و تحلیل کردند. آسپیرات مغز استخوان مایعی است که از مغز استخوان بیمار گرفته می‌شود و حاوی فاکتورهای رشد متمرکز، سلول‌های بنیادی و سایر سلول‌های تخصصی است که ممکن است بافت و غضروف را بازسازی کنند.

روش کار انجام ارزیابی‌های انسانی

در این تجزیه و تحلیل 760 بیمار را شناسایی کردند که در آنها یک مداخله ترمیمی به جراحی ترمیم rotator cuff  اضافه شده بود. این بیماران با 3888 بیمار که هیچ مداخله بیولوژیکی در زمان جراحی نداشتند مقایسه شدند. داده‌ها نشان داد که 114 بیمار که در زمان جراحی کنسانتره آسپیره مغز استخوان را انتخاب کرده‌اند، کمتر به جراحی دوم نیاز پیدا کردند. نتایج مطالعه کلینیک Mayo در مجله Orthopedic Journal of Sports Medicine منتشر شده است. Bradley Schoch ، پزشک جراح ارتوپد و محقق اصلی می‌گوید: زیرا در این کار«داده‌هایی که ما تجزیه و تحلیل کردیم، کاهش تقریباً سه برابری انجام مجدد جراحی را در بیمارانی که کنسانتره آسپیره مغز استخوان دریافت کردند، در مقایسه با کسانی که دریافت نکرده بودند، را نشان می‌داد. بنابراین استفاده از این روش در طول عمل جراحی ارتوپدی رو به افزایش است و معمولاً به عنوان یک مکمل جراحی به پارگی‌های rotator cuff  اضافه می‌شود.

پارگی rotator cuff

rotator cuff (روتاتور کاف)، گروهی از عضلات و تاندون‌هاهستند که استخوان‌های مفصل شانه را به یکدیگر متصل کرده و از این طریق به آن اجازه‌ی حرکت کردن داده و ثبات آن را حفظ می‌کند در واقع وظیفه‌ی روتاتور کاف، نگهداری سر استخوان بازو در محل خود در استخوان کتف می‌باشد. پارگی روتاتور کاف زمانی اتفاق می‌افتد که یکی از این تاندون‌ها به دلیل استفاده‌ی زیاد و یا آسیب، از استخوان جدا شود.  پارگی rotator cuff  ( جدا شدن تاندون‌ها از مفصل شانه) علت اصلی درد و ناتوانی میلیون‌ها نفر در ایالات متحده است.

عوامل دخیل در ایجاد پارگی rotator cuff

عوامل متعددی  از جمله استفاده بیش از حد شانه باعث وارد شدن فشار بر عضلات و تاندون‌های روتاتور کاف می‌شود. از طرفی با افزایش سن، ذخیره خون در تاندون‌های روتاتور کاف کاهش پیدا می‌کند، بدون ذخیره خون مناسب، توانایی طبیعی بدن در ترمیم آسیب دیدگی و کشیدگی تاندون شانه دچار مشکل می‌شود، حتی مشاهده شده که  با افزایش سن، اسپرز استخوان ( رشد بیش از حد استخوان) اغلب در زیر استخوان کتف بوجود می‌آید. به نحوی که وقتی بازوهای خود را بالا می‌آوریم، اسرپز به سمت تاندون شانه کشیده می‌شود. به این وضعیت سندروم گیرافتادگی شانه هم گفته می‌شود و با گذشت زمان باعث تضعیف تاندون و افزایش احتمال پارگی تاندون می‌شود.این مساله در نهایت منجر به پارگی تاندون می‌گردد. جراحی آرتروسکوپی استاندارد اصلی ترین روش برای ترمیم پارگی‌های علامت دار rotator cuff  است. با این حال، بسته به اندازه پارگی و کیفیت تاندون، این جراحی ممکن است با شکست مواجه شود و گاهی اوقات نیز نیاز به جراحی اصلاحی دارد.

اهمیت پزشکی بازساختی در بیوتراپی‌

پزشکی بازساختی یک رشته نوظهور است که به دنبال بیوتراپی‌های جدید برای بازیابی سلول‌ها، بافت‌ها و اندام‌های آسیب دیده است. در واقع یکی از حوزه‌های تمرکز بر روی عوامل بیولوژیکی است که از منابع بدن انسان مانند سلول‌ها، خون، آنزیم‌ها، بافت‌ها، ژن‌ها یا سلول‌های دستکاری‌شده ژنتیکی، برای استفاده به جای داروهای شیمیایی استفاده می‌کند. مرکز بیوتراپی‌های احیاکننده کلینیک Mayo در خط مقدم این جنبش قرار دارد و از این مطالعه به عنوان بخشی از هدف خود برای ارائه بیوتراپی‌های احیا کننده جدید حمایت می‌کند.

مطالعه شواهد دنیای واقعی

تحقیقات پیش بالینی مزایای بالقوه داروهای ارتوبیولوژیک مانند کنسانتره آسپیرات مغز استخوان را برای بهبود تاندون‌های آسیب دیده نشان می‌دهد. تاکنون نیز چند کارآزمایی بالینی برای ایجاد شواهد علمی در مورد انسان انجام شده است. با این حال، بیمه، درمان‌های ارتوبیولوژیک را آزمایشی می‌داند و برای این روش‌ها هزینه‌ای را متقبل نمی‌شود. برای تسریع در تأیید درمان‌های امیدوارکننده توسط سازمان غذا و دارو (FDA)، کنگره قانون قرن بیست و یکم را در سال 2016 تصویب کرد که به داده‌های شواهد واقعی اجازه می‌دهد از تصمیم‌گیری نظارتی پشتیبانی کنند. FDA اکنون ممکن است داده‌های منابعی غیر از آزمایش‌های بالینی، مانند خطرات و مزایای مستند شده در پرونده‌های سلامت الکترونیک، گزارش‌های آزمایشگاهی و فعالیت‌های صورت‌حساب را نیز در نظر بگیرد. بنابراین در این مطالعه محققان کلینیک Mayo، داده‌های مربوط به کدهای صورت‌حساب بزرگ بیمه را بررسی کردند. "هدف اولیه این مطالعه استفاده از یک پایگاه داده اداره ملی بیمه برای تعیین ارتباط نرخ کنسانتره آسپیرات مغز استخوان به کار رفته در زمان ترمیم rotator cuff  بر روی نرخ مجدد جراحی در مقایسه با گروه‌های کنترل مشابه بود. این پشتیبانی و کنترل کارآزمایی‌های بالینی، اغلب سال‌ها طول می‌کشد تا تکمیل شود و اغلب نیز قطعی نیست. "این نوع مطالعه به ذینفعان و شرکت‌های بیمه سلامت اجازه می‌دهد تا خطرات، مزایا و ارزش اقتصادی مداخلات پزشکی نوظهور را ارزیابی کنند."

اهمیت بالای آسپیراسیون مغز استخوان نسبت به سایر روش‌ها

کریستوفر کمپ، پزشک جراح ارتوپدی کلینیک Mayo و یکی از نویسندگان این مطالعه، می‌گوید: «نتایج ما نشان می‌دهد که بیمارانی که تحت عمل جراحی ترمیم rotator cuff  قرار می‌گیرند، ممکن است از افزودن سلول‌های آسپیراسیون مغز استخوان برای ترمیم بافت از طریق جراحی بهره بیشتری ببرند. با این حال، مکانیسم‌های درمانی دقیق عمل آن هنوز تا حدودی نامشخص است. تیم مطالعه ما همچنین نتایج 646 بیمار را که پلاسمای غنی از پلاکت را در زمان جراحی ترمیم rotator cuff  انتخاب کردند، تجزیه و تحلیل کرد و هیچ تفاوت قابل اندازه‌گیری در مقایسه با بیمارانی که مداخله‌های ترمیمی نداشتند، پیدا نکردند. پلاسمای غنی از پلاکت که به عنوان PRP نیز شناخته می‌شود، یک روش ارتوبیولوژیک است که در آن پلاکت‌های حاوی فاکتورهای رشد و پتانسیل التیام بخشی از خون خود بیمار در محل آسیب به بیمار بازگردانده می‌شوند. پلاسمای غنی از پلاکت پتانسیلی برای تسکین سایر شرایط مانند آرتریت زانو اهمیت دارد.

در آخر اینکه کارآزمایی‌های بالینی گسترده ممکن است مستندات قوی‌تری از مزایای ارتوبیولوژیک برای آسیب‌های rotator cuff  ارائه دهند. بنابراین در این خصوص برای تأیید اینکه آیا کنسانتره آسپیره مغز استخوان می‌تواند از نیاز به جراحی دوم ترمیم rotator cuff  جلوگیری کند، ضروری است که مطالعات بالینی در سطح بالاتر و با تمرکز بر نیاز شدید بیمار جراحی شده به این کنسانتره انجام شود.

پایان مطلب/.

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه