تاریخ انتشار: یکشنبه 20 آذر 1401
رابطه بین گروه خون و یک بیماری ویروسی

  رابطه بین گروه خون و یک بیماری ویروسی

بر اساس مطالعات جدید، مشاهده شده است که، خطر ابتلا به پاروویروس در افرادی که دارای گروه خونی Rh(D) هستند، افزایش می‌یابد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، براساس مطالعه‌ای که محققان موسسه کارولینسکا در سوئد در مجله بیماری‌های عفونی منتشر کرده‌اند، افرادی که به گروه خونی Rh(D) تعلق دارند، در معرض خطر ابتلا بیشتر به عفونت پاروویروس هستند.

از جمله بیماری‌هایی که توسط پاراویروس‌‌ها ایجاد می‌شوند، بیماری پنجم (Fifth disease)، یا اریتما اینفکتیوزوم (Erythema infectiosum) است. بیماری پنجم رایج‌ترین بیماری است که به دلیل پارواویروس B19 ایجاد می‌شود. این ویروس موجود در هوا از طریق بزاق و ترشحات تنفسی، گسترش می‌یابد. اغلب کودکان در سن مدرسه با علائم رایجی مانند لکه‌های قرمز روی گونه‌ها مواجه می‌شوند که می‌تواند به بازوها و پاها نیز سرایت کند. حتی بزرگسالان هم می‌توانند مبتلا شوند، اما بسیاری از آن‌ها هیچ علائمی از خود نشان نمی‌دهند. این بیماری می‌تواند برای زنان باردار یا هر کسی که دارای سیستم ایمنی ضعیف است، شدیدتر باشد. راش در این بیماری ابتدا در ناحیه صورت و معمولاً پس از قطع تب شروع می‌شود. در این مطالعه جدید، محققان توانستند نشان دهند که خطر ابتلا به این بیماری در صورتی بالا می‌رود که فرد به گروه خونی آنتی ژن Rhesus D یا به اختصار Rh تعلق داشته باشد.

بیش از 160,000 اهداکننده خون در آلمان بین سال‌های 2015 تا 2018 از نظر پاروویروس مورد بررسی قرار گرفتند. از میان اهداکنندگان خون، 22 نفر به این ویروس آلوده شدند. همه افراد آلوده به گروه خونی Rh (D) تعلق داشتند. به گفته راسموس گوستافسون، محقق وابسته به دپارتمان علوم اعصاب بالینی در موسسه کارولینسکا:" این یافته مهمی است که هنوز توضیح داده نشده است که می‌تواند به این معنی باشد که زمانی که ویروس وارد سلول میزبان می‌شود مهم است و همچنین ممکن است یک گیرنده سلولی جدید و ناشناخته برای ویروس باشد." پژوهشگران همچنین توانستند ببینند که خطر ابتلا در طول ماه‌های تابستان افزایش می‌یابد. علاوه بر این، زنان و همچنین افراد 31 تا 40 ساله در معرض خطر ابتلا بیشتر به عفونت هستند. راسموس افزود:"در این سنین معمولا کودکان نوپایی وجود دارند که در دوران پیش دبستانی مبتلا می‌شوند و سپس والدین خود را آلوده می‌کنند. بنابراین، توزیع سنی و جنسیتی می‌تواند بازتابی از این واقعیت باشد که برای مثال از آنجایی‌که زنان تا حدی بیشتر از مردان در حرفه‌های مراقبت از کودکان کار می‌کنند، در نتیجه در معرض خطر ابتلا بیشتری نیز هستند."

پایان مطلب./

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه