تاریخ انتشار: دوشنبه 18 شهریور 1392
باکتری های روده می توانند کلید کنترل کننده وزن  باشند؟

  باکتری های روده می توانند کلید کنترل کننده وزن باشند؟

مطالعه ای در موش ها نشان داده است که باکتری های موجود در سیستم گوارش می توانند به افراد چاق در کاهش وزن کمک کنند بنابراین انتقال لایه ای از میکروب های موجود در دستگاه گوارشی افرد لاغرتر به افراد چاق می تواند مفید باشد .
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicaxpress، تحقیقات دراین زمینه هنوز در مراحل اولیه بوده وموانع متعددی وجود دارد. اثرات جانبی چنین درمانی نیزمشخص نیست . اما یافته های محققان دانشگاه Colorado امید هایی را به وجود آورده است. درواقع میکروب هایی در بدن زندگی می کنند که به هضم غذا کمک می کنند. با در دست داشتن اطلاعات بیشتر در مورد اجتماع این نوع باکتری ها می توان از بیماری های مرتبط با آن ها جلوگیری کرد. مطالعه جدیدی برای پاسخ به این سوال صورت گرفته است که چه اتفاقی خواهد افتاد اگر میکروب های موجود در بدن افراد لاغرتر به افراد چاق انتقال داده شوند؟

در این مطالعه باکترهایی موسوم به fecal ( باکتری های موجود در مد فوع) در زنان دوقلوی بالغی که یکی از آن ها دچار اضافه وزن بودند، مورد بررسی قرار گرفته اند. میکروب ها ی مذکور به موش ها منتقل شده و موش ها تحت رژیم ناسالم قرار گرفته اند. نتایج نشان می دهد موش هایی که میکروب های افراد چاق را دریافت کرده اند دچار اضافه وزن شده اند. از آن جایی که موش ها مدفوع یکدیگر را می خورند بنابراین باکتری های fecal آن ها به یکدیگر منتقل می شود و موش هایی که باکتری های افراد چاق را دریافت کرده بودند تحت تاثیر باکتری های افراد لاغرتر قرار گرفته اند. اما عکس این مساله دید نشده است.یعنی تنها موش های چاق از باکتری های موجود در موفوع موش های لاغرتر سود جسته اند. برخی محققان معتقدند گرچه می توان با انتقال باکتری های روده ای انسان به موش ها افزایش وزن آن ها را کنترل کرد اما نمی توان این نتایج را به انسان تعمیم داد.

یافته های حاصل از این مطالعه در آخرین شماره نشریه science به چاپ رسیده است.

پایان طلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه