تاریخ انتشار: چهارشنبه 30 آذر 1401
 استفاده از جدیدترین تکنولوژی در درمان چاقی

  استفاده از جدیدترین تکنولوژی در درمان چاقی

محققان، درمان جدید امیدوارکننده‌ای برای چاقی با استفاده از نانومواد باردار برای خارج کردن چربی‌های خاص در بدن بپیشنهاد دادند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، دانشمندان از نانومواد با بار مثبت برای هدف قرار دادن ذخایر چربی در بدن موش‌ها استفاده کرده‌اند. سلول‌های چربی یک ورزش کار حرفه‌ای می‌توانند کاملا متفاوت با افراد چاق ظاهر شوند و فناوری‌هایی که می‌توانند یکی از آن‌ها را شبیه به دیگری کنند، می‌تواند درمان‌های جدید و قدرتمندی را برای این وضعیت فراهم کند. دانشمندان از پیشرفتی هیجان انگیز در این زمینه خبر می‌دهند و نشان می‌دهند که چگونه می‌توان نانومواد با بار مثبت را به چربی ناسالم تزریق کرد تا آن را به حالت سالم بازگرداند و پایه و اساس درمان‌هایی را بنا نهاد که به صورت انتخابی ذخایر چربی را در هر نقطه از بدن هدف قرار می‌دهند.

این تحقیق که توسط دانشمندان دانشگاه کلمبیا انجام شده، با تمرکز بر کارکرد‌های مختلف سلول‌های چربی در بدن انسان و تفاوت بین متابولیسم چربی سالم و تشکیل چربی ناسالم منتشر شده است. سلول‌های چربی انرژی را به شکل لیپید‌ها ذخیره می‌کنند، اما هنگامی که وظیفه دریافت بیش از حد آن‌ها را بر عهده می‌گیرند ، شروع به بزرگ شدن می‌کنند و در ژن‌های خاصی تغییر ایجاد می‌کنند که در نهایت منجر به چاقی می‌شود. این تیم تحقیقاتی تصمیم گرفتند به جای از بین بردن ساده این سلول‌های چربی، آن‌ها را بازسازی کنند و با استفاده از یک نانو ماده با بار مثبت به نام PAMAM نسل 3 (P-G3) به موفقیت دست یافتند. دانشمندان پس از این‌که دریافتند برخی از بافت‌های چربی حاوی یک ماتریکس خارج سلولی با بار منفی (ECM) هستند که یک ساختار حمایتی برای سلول‌ها محسوب می‌شود، از به کارگیری P-G3 در برابر سلول‌های چربی الهام گرفتند. نانومواد شده و به طور موثری آن ها را به حالت جوان تر و سالم تری باز می گرداند.

این امر این احتمال را مطرح کرد که ECM می‌تواند به عنوان یک سیستم انتقال برای مولکول‌های با بار مثبت عمل کند. بنابراین، این تیم P-G3 را به موش‌های چاق تزریق کردند و در واقع دریافتند که این ماده به سرعت در سراسر بافت چربی پخش می‌شود. با این حال، آن‌ها از این‌که دریافتند این نانومواد می‌توانند باعث از بین رفتن عملکرد ذخیره لیپید توسط سلول‌های چربی شوند و به طور موثر آن‌ها را به حالت جوان تر و سالم تر باز گردانند، شگفت زده شدند. در نهایت موش‌ها وزن خود را از دست دادند. کام لئون، نویسنده این مطالعه گفت:" با وجود اینکه سلول‌های چربی هنوز می‌توانند سلول‌های چربی باشند، اما نمی‌توانند بزرگ شوند. مطالعات ما یک راهبرد غیرمنتظره را برای درمان چاقی احشایی نشان می‌دهد و مسیر جدیدی را برای کاوش نانومواد کاتیونی برای درمان بیماری‌های متابولیک پیشنهاد می‌کند." در حالی که نانومواد اثر خنثی کردن ذخیره لیپید سلول‌های چربی را داشتند، هنوز هم به آن‌ها اجازه می‌داد تا وظایف دیگر خود را انجام دهند و حتی تشکیل سلول‌های چربی جدید را ترویج می‌کردند. اثر این کار در موش‌هایی با سلول‌های چربی کوچک تر، جوان تر و از نظر متابولیکی سالم تر، مانند آنچه در نوزادان و ورزش کاران دیده می‌شود، بود. دانشمندان همچنین این روش را بر روی بیوپسی چربی انسان نشان دادند که به خوبی مسیر استفاده بالینی را نشان می‌دهد. آنچه در مورد این فن آوری منحصر به فرد است، پتانسیل آن برای ارائه درمان هدفمند برای چاقی است، از آنجایی‌که چاقی محرک بسیاری از اثرات نامطلوب سلامتی است از دیابت، سرطان، گرفته تا بیماری‌های قلبی عروقی، دانشمندان بر این باورند که این فناوری می‌تواند به یک بستر جدید قدرتمند برای ارائه داروها و ژن درمانی برای انتخاب ذخیره‌های چربی در نقاط مختلف بدن تبدیل شود.

 لی کیانگ، رهبر این تیم گفت:" ما بسیار هیجان زده هستیم که فهمیدیم این مواد کاتیونی راز هدف قرار دادن بافت چربی است. حال می‌توانیم چربی را به شیوه‌ای جدید و در هر جایی که می‌خواهیم و به روشی ایمن و بدون از بین بردن سلول‌های چربی کوچک کنیم. این یک پیشرفت بزرگ در درمان چاقی است. "

پایان مطلب./

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه