تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 13 دی 1401
مغزهای دارای ویتامین D بالاتر بهتر عمل می‌کنند
یادداشت

  مغزهای دارای ویتامین D بالاتر بهتر عمل می‌کنند

افراد مسن مبتلا به زوال شناختی که سطوح بالاتر ویتامین D در مغز خود دارند نسبت به همسالان خود با سطوح پایین ویتامین D عملکرد شناختی بهتری داشتند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، تخمین زده می‌شود که 55 میلیون نفر در سراسر جهان با زوال عقل زندگی می‌کنند، اکنون پیش بینی می‌شود تا سال 2050، شیوع زوال عقل در جهان از 150 میلیون فراتر رود که نشان دهنده افزایش شش برابری نسبت به سال 2019 است. از این رو با افزایش سن جمعیت، نیاز فوری به استراتژی‌های پیشگیرانه برای کاهش بار بیماری آلزایمر (AD) و زوال عقل وجود دارد.

شواهدی در حال انباشته شدن است مبنی بر اینکه استراتژی‌های تغذیه‌ای نقش کلیدی در به تاخیر انداختن یا جلوگیری از شروع زوال شناختی و زوال عقل ایفا می‌کنند، چه از طریق تأثیر مستقیم بر آسیب شناسی عصبی و چه از طریق تقویت انعطاف پذیری در برابر آسیب شناسی. یکی از عوامل تغذیه‌ای که توجه قابل توجهی را به خود جلب کرده است، ویتامین D است که یک چربی ضروری است. ویتامین محلول و پروهورمونی است که از طریق رژیم غذایی و قرار گرفتن در معرض نور خورشید به دست می‌آید. محققان دانشگاه Tufts  با بررسی سطوح ویتامین D در بافت مغز بزرگسالانی که از نرخ‌های متفاوتی از زوال شناختی رنج می‌بردند، اولین مطالعه را در این زمینه تکمیل کردند. آنها دریافتند که اعضای این گروه با سطوح بالاتر ویتامین D در مغزشان عملکرد شناختی بهتری داشتند. این مطالعه در ۷ دسامبر در Alzheimer’s & Dementia: The Journal of the Alzheimer’s Association  منتشر شد.

اهمیت ویتامین D برای محافظت از بدن

Sarah Booth، نویسنده ارشد و مسئول مرکز تحقیقات تغذیه انسانی ژان مایر در Tufts و دانشمند ارشد تیم ویتامین K در  USDA گفت: «این تحقیق اهمیت مطالعه چگونگی عملکرد غذا و مواد مغذی در ایجاد انعطاف‌پذیری برای محافظت از مغز پیر در برابر بیماری‌هایی مانند بیماری آلزایمر و سایر زوال عقل‌های مرتبط را تقویت می‌کند. ویتامین D از بسیاری از عملکردها در بدن پشتیبانی می‌کند، از جمله پاسخ‌های ایمنی و حفظ استخوان‌های سالم. این ویتامین در منابع غذایی شامل ماهی‌های چرب و نوشیدنی‌های غنی شده (مانند شیر یا آب پرتقال) یافت می‌شود. قرار گرفتن کوتاه در معرض نور خورشید نیز دوز ویتامین D را فراهم می‌کند.

ارتباط ویتامین D با سلامت مغز و خواب

اگرچه ویتامین D معروف به "ویتامین آفتاب" است، اما ممکن است در طول شب به همان اندازه برای بدن و ذهن مهم باشد. تحقیقات نشان می‌دهد که نور خورشید در طول روز ویتامین D را برای حمایت از سطح انرژی، خلق و خوی متعادل و سلامت روان به ما می‌دهد. در طول شب، سطوح سالم ویتامین D به مغز کمک می‌کند تا خوابی آرام داشته باشد. سطح ویتامین D سالم به خواب با کیفیت کمک می‌کند و از سلامت و رشد مغز حمایت می‌کند. سطوح پایین ویتامین D با مشکلات شناختی و افسردگی نیز مرتبط است.

منابع تامین ویتامین D

 مصرف مکمل ممکن است در افرادی که کمبود دارند مفید باشد ولی بدن به طور طبیعی وقتی در معرض نور خورشید قرار می‌گیرد ویتامین D تولید می‌کند. قرار گرفتن منظم و متوسط در معرض آفتاب راهی مطمئن برای حفظ سطح طبیعی ویتامین D در طول ماه‌های تابستان است. ویتامین D همچنین در غذاهای خاصی مانند ماهی‌های چرب مانند سالمون و ساردین یافت می‌شود. علاوه بر این، مصرف مکمل‌های ویتامین D در دوزهای توصیه شده، بی خطر در نظر گرفته می‌شود. با این حال، مصرف بیش از حد می تواند مضر باشد.

بررسی حضور و عملکرد ویتامین D در مغز

Kyla Shea، نویسنده ارشد و دانشمند تیم ویتامین K و دانشیار دانشکده علوم و سیاست تغذیه Friedman  در تافتس در خصوص این مطالعه، می‌گوید: «مطالعات بسیاری عملکرد ویتامین D و سایر فاکتورهای غذایی یا تغذیه‌ای را در عملکرد بهتر یا عملکرد شناختی در افراد مسن دخیل دانسته‌اند، اما همه آنها بر اساس میزان مصرف فاکتورها در رژیم غذایی  و یا معیارهای خونی ویتامین D ارزیابی های خود را انجام داده اند.  ولی در این مطالعه ما می‌خواستیم بدانیم که آیا ویتامین D در مغز وجود دارد یا خیر، و اگر وجود دارد، چگونه این غلظت‌ها با زوال شناختی مرتبط هستند.

روش انجام ارزیابی‌ها در مطالعات انسانی

Booth, Shea و تیم آنها در یک مطالعه طولانی‌مدت در مورد بیماری آلزایمر که در سال 1997 آغاز شد نمونه‌هایی از بافت مغز 209 شرکت‌کننده در پروژه حافظه، پیری را بررسی کردند،. محققان دانشگاه Rush عملکرد شناختی شرکت‌کنندگان را ارزیابی کردند، در این ارزیابی افراد مسن‌تر بدون هیچ نشانه‌ای از اختلال شناختی و بی نظمی در بافت مغز را از زمان افزایش سن تا پس از مرگ آنها تجزیه و تحلیل کردند. در مطالعه تافتس، محققان ویتامین D را در چهار ناحیه مغز جستجو کردند (دو منطقه مرتبط با تغییرات مرتبط با بیماری آلزایمر) یکی مرتبط با اشکال زوال عقل مرتبط با جریان خون، و یک منطقه بدون هیچ گونه ارتباط شناخته شده با زوال شناختی مرتبط با آلزایمر یا بیماری عروقی را بررسی کردند.

نتایج کسب شده از مطالعات انجام شده

آنها دریافتند که ویتامین D واقعاً در بافت مغز وجود دارد و سطوح بالای ویتامین D در هر چهار ناحیه مغز با عملکرد شناختی بهتر مرتبط است. با این حال، سطوح ویتامین D در مغز با هیچ یک از نشانگرهای فیزیولوژیکی مرتبط با بیماری آلزایمر، مانند تجمع پلاک آمیلوئید یا شواهدی از سکته مغزی مزمن یا میکروسکوپی مرتبط نبود. این بدان معنی است که هنوز دقیقاً مشخص نیست که ویتامین D چگونه بر عملکرد مغز تأثیر می‌گذارد. شی می‌گوید: "زوال عقل چند عاملی است و بسیاری از مکانیسم‌های پاتولوژیک زیربنای آن به خوبی مشخص نشده اند." "ویتامین D می‌تواند به نتایجی مرتبط باشد که ما هنوز به آنها توجه نکرده‌ایم، اما قصد داریم در آینده آنها را مطالعه کنیم." همچنین مشخص شده است که ویتامین D بین جمعیت‌های نژادی و قومی متفاوت است و اکثر شرکت کنندگان در گروه اصلی راش سفید پوست بودند. محققان در حال برنامه ریزی مطالعات بعدی با استفاده از گروه متنوع تری از افراد برای بررسی سایر تغییرات مغزی مرتبط با زوال شناختی هستند. آنها امیدوارند که کارشان به درک بهتر نقش ویتامین D در جلوگیری از زوال عقل منجر شود.

میزان مصرف ویتامین D

با این حال، متخصصان به مردم هشدار می‌دهند که از دوزهای زیاد مکمل‌های ویتامین D به عنوان یک اقدام پیشگیرانه استفاده نکنند. دوز توصیه شده ویتامین D برای افراد 1 تا 70 ساله، 600 واحد بین‌المللی و برای افراد مسن‌تر 800 واحد بین‌المللی است، بنابراین مقدار بیش از حد آن می‌تواند باعث آسیب شود و با خطر زمین خوردن مرتبط است. شی می‌گوید: «ما اکنون می دانیم که ویتامین D در مقادیر معقول در مغز انسان وجود دارد و به نظر می‌رسد با کاهش کمتر عملکرد شناختی مرتبط باشد. اما قبل از شروع طراحی مداخلات آتی، باید تحقیقات بیشتری برای شناسایی آسیب شناسی عصبی که ویتامین D در مغز با آن مرتبط است، انجام دهیم، زیرا با افزایش سن جمعیت جهان، میزان زوال عقل در افراد مسن افزایش می‌یابد، بنابراین دانشمندان برای یافتن درمان‌هایی که می‌تواند بیماری را کند یا متوقف کند، باید عواملی که می‌توانند باعث زوال عقل شوند را بهتر درک کنند.

بودجه تحقیقات گزارش شده در این مقاله توسط مؤسسه ملی سالمندی مؤسسه ملی بهداشت با شماره‌های جایزه R01AG051641 و R01AG17917 و همچنین خدمات تحقیقات کشاورزی وزارت کشاورزی ایالات متحده پشتیبانی شده است.

پایان مطلب/.

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه