تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 27 دی 1401
دژنراسیون ماکولا وابسته به سن، یک عامل خطر برای ابتلا به عفونت شدید COVID-19
یادداشت

  دژنراسیون ماکولا وابسته به سن، یک عامل خطر برای ابتلا به عفونت شدید COVID-19

پیامدهای شدیدتر COVID-19 مرتبط با دژنراسیون ماکولا مرتبط با سن، احتمالاً از یک استعداد ژنتیکی علاوه بر سطوح بالاتر Pdgf در سرم خون ناشی می‌شود.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، شواهد اخیر نشان می‌دهد که دژنراسیون ماکولا وابسته به سن (AMD) یک عامل خطر بالینی برای افزایش خطر عفونت و مرگ و میر است. گزارش شده است که AMD خطر بالاتری برای عوارض شدید عفونت SARS-CoV-2، از جمله نارسایی تنفسی و مرگ (25 درصد)، دیابت نوع 2 (21 درصد) و چاقی (13 درصد) است.

بیماری COVID-19 سبب افزایش نرخ ابتلا به بیماری‌های عصبی می‌شود

بیماری همه گیر کروناویروس 2019 (COVID-19) که در اواخر دسامبر 2019 شروع شد، تقریباً 540 میلیون نفر را در سراسر جهان مبتلا کرده و جان بیش از 6.3 میلیون نفر را گرفته است، قبلا مطالعه ای محققان دانشگاه استنفورد مشخص کرده بودند که همه گیری کروناویروس 2019 (COVID-19) بر رشد عصبی بزرگسالان جوان تأثیر گذاشته است. این تحقیق نشان داده است که ناملایمات در اوایل زندگی، مانند قرار گرفتن در معرض یک محیط خشن، اختلال در عملکرد خانواده و بی توجهی، می‌تواند بلوغ مغز یا پیری را در کودکان و نوجوانان تسریع کند. در همین راستا وضعیت کووید-19 به طور قابل‌توجهی باعث اضطراب زیادی شده است، از جمله برای بیمارانی که با بیماری‌های چشمی زندگی می‌کنند. زیرا درصورت ابتلا به این بیماری در این بیماران(دژنراسیون ماکولا مرتبط با سن (AMD) ، به دلیل اینکه این بیماری به عنوان یک بیماری مزمن و دژنراتیو چشم است، می‌تواند منجر به از دست دادن بیشتر استقلال در این افراد شود ، به خصوص اگر بیماری از همان ابتدا به طور کامل شناخته نشده و به طور موثر مدیریت نشود.

AMD و COVID-19 عوامل خطر ژنتیکی مشترکی دارند

با در نظر گرفتن این مشاهدات، محققان دانشکده پزشکی Chobanian & Avedisianاز دانشگاه بوستون این فرضیه را مطرح کردند که AMD و COVID-19 عوامل خطر ژنتیکی مشترکی دارند و به همین خاطر مطالعه‌ای را طراحی و اجرا کردند که درآن ارتباط جدیدی از این دو بیماری را با گونه‌هایی در ژن PDGFB شناسایی کرده است. این ژن یک فاکتور رشد مشتق از پلاکت (Pdgf) را کد می‌کند که در تشکیل رگ‌های خونی جدید نقش دارد و در تغییرات غیرطبیعی عروق خونی که در AMD رخ می‌دهد نیز نقش دارد. آنها همچنین دریافتند که پیامدهای شدیدتر COVID-19 با AMD مرتبط است که احتمالاً ناشی از استعداد ژنتیکی به اختلال در عملکرد پروتئین‌های مکمل و همچنین با سطح بالاتر Pdgf در سرم خون است.

افزایش خطر عفونت و مرگ و میر ناشی از COVID-19 در میان بیماران AMD

«یافته‌های ما به شواهدی برای افزایش خطر عفونت و مرگ و میر ناشی از COVID-19 در میان بیماران AMD اضافه می‌کند. تحلیل ما ضمن تایید مطالعات بالینی گزارش شده قبلی اکنون نشان می‌دهد که افراد مبتلا به AMD در معرض خطر بالاتری برای عفونت COVID-19 و تشدید بیماری هستند و این خطر افزایش یافته ممکن است یک مبنای ژنتیکی داشته باشد." به همین سبب، مدیر گروه ژنتیک زیست پزشکی با تیم تحقیقاتی BU با استفاده از مجموعه داده‌های ژنتیکی بزرگ که شامل ده‌ها هزار نفر بود، جستجوی گسترده‌ای را برای پبداکردن تنوع ژن‌هایی انجام داد که به طور مشترک با AMD و هر یک از سه پیامد COVID-19 (میزان عفونت، بیماری بحرانی و بستری شدن در بیمارستان) مرتبط هستند. این مجموعه داده‌ها قبلاً برای عوامل ژنتیکی مؤثر در خطر AMD و برای هر یک از پیامدهای بیماری COVID-19 جمع‌آوری و به طور جداگانه مورد مطالعه قرار گرفتند. متعاقباً، محققان داده‌های در دسترس عموم بیماران مبتلا به AMD یا COVID-19 و گروه‌های کنترل را برای ارزیابی ارتباط واریانت‌ها در PDGFB با فعالیت ژن مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. در نهایت، آن‌ها از یک تکنیک تحلیلی استفاده کردند که به آنها امکان می‌داد روابط بین انواع ژن PDGFB، غلظت Pdgfb در خون، AMD و پیامدهای COVID-19 را بررسی کنند.

استراتژی‌های درمانی ترکیبی برای کاهش نرخ ابتلا به عفونت ناشی از کووید-19

به گفته محققان، این یافته‌ها نشان می‌دهد که کاهش فعالیت ژن PDGFB و غلظت سرمی PDGF ممکن است شدت کووید-19 را به ویژه در میان افراد مسن کاهش دهد. استراتژی‌های درمانی ترکیبی از درمان توسط یک آنتی VEGF (یک درمان فعلی برای AMD که رشد عروق خونی را در چشم محدود می‌کند که می‌تواند به بینایی آسیب برساند) با آنتاگونیست‌ها (داروهایی که به گیرنده‌ها متصل می‌شوند) برای مسدود کردن هردو سیگنال‌ PDGF و VEGF استفاده کرده است و حتی مشاهده شده که این داروی ترکیبی موثرتر از مسدود کردن VEGF به تنهایی عمل می‌کند.

Subramanian، استادیار چشم پزشکی، نویسنده همکار، اضافه کرد: محققان بر این باورند که این کشف عوامل خطر ژنتیکی مشترک به حجم نمونه بزرگ‌تری برای بیماری‌های بحرانی و بستری شدن در بیمارستان نیاز دارد تا آسیب‌شناسی مشترک و عوامل خطری که در بدتر شدن نتایج بالینی در هر دو حالت بیماری نقش دارند، بهتر درک شود.

خبر خوش برای بیماران AMD

در 15 آوریل 2020، AMD صندوق AMD COVID-19 HPC را برای ارائه منابع محاسباتی به مؤسسات تحقیقاتی برای تسریع تحقیقات پزشکی در مورد COVID-19 و سایر بیماری‌ها اعلام کرد. هدف صندوق HPC COVID-19 AMD این بود که به محققان کمک کند نه تنها درک خود را از COVID-19 عمیق تر کنند، بلکه توانایی پاسخگویی به تهدیدات بالقوه آینده برای سلامت جهانی را نیز بهبود بخشند. امروزه بیش از 25 اعطاکننده در هشت کشور از این صندوق بهره می‌برند که ارزش کل بازار آن به 25 میلیون دلار رسیده است. این صندوق با ظرفیت محاسباتی ترکیبی بسیار بالا در میان سریع‌ترین ابررایانه‌های جهان قرار می‌گیرد. در همین راستا، خدماتی که صندوق ارائه می‌دهد، شامل کمک هزینه انجام پروژه‌‌های تحقیقاتی، کمک هزینه از مدل سازی تکاملی ویروس کووید-19، تا درک فعال سازی پروتئین اسپایک ویروس که قبل از اولین تعامل بین ویروس کرونا و سلول انسانی رخ می‌دهد و شبیه سازی دینامیک مایعات در مقیاس بزرگ قطرات کووید-19 می‌شود.

بنابراین این قدرت پردازش بسیار بالا به مؤسسات کمک کرده است تا مشکلات پیچیده خود را حل کنند، جدول‌های زمانی را تسریع کنند و داده‌ها را در سطحی عمیق‌تر از همیشه برای کارهای مرتبط با ژنومیک، توسعه واکسن، علم انتقال و مدل‌سازی درک کنند، و در نهایت این صندوق ما را به سمت یک رویکرد بهبودیافته سوق داده است، نه فقط برای COVID- 19، بلکه برای برای مقابله با سایر تهدیدات بهداشت جهانی آینده.

پایان مطلب/.

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه