تاریخ انتشار: پنجشنبه 29 دی 1401
 تایید سومین فاز کارآزمایی بالینی داروی Masitinib برای بیماران MS
یادداشت

  تایید سومین فاز کارآزمایی بالینی داروی Masitinib برای بیماران MS

بیماران دارای ام اس ثانویه پیشرونده واجد شرایط ورود به فاز سوم کارآزمایی بالینی این دارو هستند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) به شرکت AB Science اجازه داده است تا فاز 3 کارآزمایی بالینی درمان تحقیقاتی Masitinib در افراد مبتلا به اشکال پیشرونده مولتیپل اسکلروزیس (MS)  را آغاز کند. این تصمیم پس از تصویب در چندین کشور اروپایی از جمله سوئد و فرانسه که میزبان سایت‌های آزمایشی نیز خواهند بود، انجام می‌شود. در آزمایش فاز 3 MAXIMS (NCT05441488)، همچنین به عنوان مطالعه AB20009  شناخته می‌شود، انتظار می‌رود حداکثر 800 شرکت کننده را در حدود 75 سایت در اروپا، ایالات متحده، کانادا، اسرائیل و آفریقای جنوبی شامل شود.

مولتیپل اسکلروزیس (MS)

مولتیپل اسکلروزیس (MS) یک اختلال عصبی است که در اثر حمله اشتباه سیستم ایمنی به غلاف میلین، یک پوشش محافظ در اطراف رشته‌های عصبی، ایجاد می‌شود. متعاقبا این حمله منجر به التهاب می‌شود که به غلاف میلین و همچنین خود سلول‌های عصبی و سلول‌هایی که میلین تولید می‌کنند آسیب می‌رساند. چهار نوع ام اس وجود دارد که به طور کلی بر اساس پیشرفت بیماری طبقه بندی می‌شوند. بنابراین یک رویداد به تنهایی برای تعریف ام اس کافی نیست، مگر اینکه بیماران شواهدی از چندین ضایعه در مغز خود داشته باشند. این همان چیزی است که "مولتیپل" در "مولتیپل اسکلروزیس" به آن اشاره می‌کند.

داروی Masitinib 

گزینه‌های درمان برای بیماران مبتلا به اشکال پیشرونده ام اس هنوز ناکافی است، سلول‌های ماست سل به طور فعال در بیماری ام اس نقش دارند، زیرا آنها مقدار زیادی از واسطه‌های مختلف را که باعث حفظ التهابات می‌شوند تولید می‌کنند. Masitinib، یک داروی خوراکی است که به عنوان مهار کننده تیروزین کیناز عمل می‌کند، زیرا به طور موثر مانع بقا، مهاجرت و فعالیت سلول‌های ماست سل می‌شود. این مطالعه و مطالعات قبلی فاز یک و دوم،  ایمنی و بهره‌های بالینی Masitinib  در درمان MS پیشرونده اولیه (PPMS) یا MS پیشرونده ثانویه بدون عود (rfSPMS)  انجام داده‌است .

نتایج‌ آزمایش فاز 2 Masitinib
Masitinib به صورت خوراکی 3 تا 6 میلی گرم در روز به مدت حداقل 12 ماه به سی و پنج نفر که به صورت تصادفی برای دریافت masitinib (N = 27) و یا دارونما (N = 8) Masitinib انتخاب شده بودند داده شد. معمولترین عوارض جانبی سستی و ضعف، تهوع، تورم، و اسهال بوده است. به نظر می‌رسد که تاثیر مثبتی بر اختلال‌های مربوط به MS-برای بیماران PPMS و rfSPMS  نیز دارد و بهبود در نمرات MSFC نسبت به شروع مطالعه مشهود است، در مجموع این داده‌ها نشان داد که Masitinib منافع درمانی برای بیماران PPMS و rfSPMS دارد و می‌تواند یک راه خلاقانه برای درمان این بیماران باشد.

شرایط بیماران برای ورود به طرح جدید

در حال حاضر، ده‌ها سایت در فرانسه، یونان، لهستان، اسپانیا، اوکراین و روسیه در حال ثبت نام شرکت کنندگان هستند. شرکت کنندگان واجد شرایط، در سنین 18 تا 65 سال، باید دارای MS پیشرونده اولیه (PPMS) یا غیر فعال ثانویه پیشرونده (SPMS) باشند، و هیچ مدرکی دال بر ضایعات التهابی فعال مغزی نداشته باشند.

درمان‌های موجود برای دو بیماری PPMSو SPMS

پاتریک ورمرش، MD، PhD، استاد نورولوژی در دانشگاه لیل، فرانسه و محقق اصلی این مطالعه، در بیانیه مطبوعاتی شرکت گفت: "ما از دریافت تاییدیه FDA برای این مطالعه بسیار خرسندیم."این نشان دهنده علاقه مقامات بهداشتی به برنامه Masitinib در اشکال پیشرونده مولتیپل اسکلروزیس و به طور گسترده‌تر در بیماری‌های عصبی است و همچنین اذعان آنها به این موضوع که Masitinib از طریق مکانیسم عمل خود، نقش محافظت کننده عصبی قابل قبولی دارد، که در این خصوص ما نیز معتقدیم و تایید می‌کنیم که برای حل این مشکل داده‌های بالینی ما توسط تحقیقات علمی پشتیبانی می‌شود.  در حالی که PPMS و SPMS غیر فعال حدود 15٪ و 35٪ از کل موارد MS را تشکیل می‌دهند، Ocrevus (ocrelizumab) تنها درمان تایید شده برای PPMS و میتوکسانترون تنها درمان موجود برای SPMS غیر فعال است. Masitinib یک مولکول کوچک خوراکی است که برای کاهش فعالیت سلول‌های خاصی از سیستم ایمنی ذاتی ( اولین خط دفاعی بدن در برابر مهاجمان خارجی ) طراحی شده است که به طور فزاینده‌ای در مکانیسم‌های زمینه‌ساز ام‌اس پیشرونده نقش دارند.

نحوه عملکرد ماسیتیناب، نتایج کارآزمایی فاز 2b/3

درمان تجربی به طور انتخابی آنزیم‌هایی به نام تیروزین کیناز را که برای عملکرد میکروگلیا و ماست سل‌ها ضروری هستند، را مسدود می‌کند. با سرکوب این سلول‌ها، Masitinib می‌تواند التهاب و پیشرفت بیماری را کاهش دهد. طبق AB Science، مکانیسم اثر Masitinib با سایر مهارکننده‌های تیروزین کیناز در حال توسعه، مانند evobrutinib، tolebrutinib و fenebrutinib که عمدتاً سلول‌های B ایمنی را هدف قرار می‌دهند، متفاوت است، این نوع تفاوت از پاسخ ایمنی، ایمنی سازگار نامیده می‌شود. این شرکت معتقد است که درمان تجربی آن می‌تواند مکمل این درمان‌های دیگر باشد.

ایمنی و اثربخشی Masitinib در یک کارآزمایی فاز 2b/3 قبلی به نام AB07002 (NCT01433497) ارزیابی شد. 611 بیمار مبتلا به SPMS یا PPMS غیرفعال را که به طور تصادفی برای دریافت یکی از دو دوز Masitinib (4.5 یا 6 میلی گرم در کیلوگرم در روز) یا دارونما دو بار در روز به مدت 96 هفته (حدود دو سال) انتخاب شدند، وارد مطالعه کرد. داده‌های نهایی، که در اوایل سال گذشته منتشر شد، نشان داد که کارآزمایی به هدف اصلی خود رسید، زیرا مشاهده شد که دوز پایین Masitinib در کاهش پیشرفت ناتوانی (همانطور که با مقیاس وضعیت ناتوانی گسترده (EDSS) در بیماران غیرفعال SPMS و PPMS ارزیابی شده بود) بهتر از دارونما عمل می‌کند. این دوز همچنین خطر اولین پیشرفت ناتوانی را تا 42 درصد، تأیید پیشرفت ناتوانی سه ماهه تا 37 درصد، و رسیدن به نمره EDSS 7.0 را کاهش داد، عددی که نشان دهنده این است که درجه ناتوانی به اندازه‌ای شدید است که به ویلچر نیاز است. شایان ذکر است که احتمال کاهش ناتوانی در افرادی که دوز 4.5 میلی گرم بر کیلوگرم دریافت کردند، 47 درصد بیشتر بود. همچنین، این دوز به طور قابل توجهی عملکرد بازو و دست را در هر دو گروه بیمار و سلامت کلی را در بیماران غیرفعال SPMS بهبود بخشید.

عوارض احتمالی بعد از مصرف دارو

یافته‌های ایمنی با گزارش‌های قبلی، با عوارض جانبی رایج از جمله اسهال، بثورات پوستی، تهوع یا استفراغ، تورم و خارش پوست مطابقت داشت. به گفته AB Science، هیچ مدرکی دال بر افزایش خطر عفونت با Masitinib وجود نداشت، که این  خود مزیت احتمالی را نسبت به سایر درمان‌هایی که خطر بیشتری برای عفونت دارند، را می‌دهد.

هدف اصلی کارآزمایی بالینی انجام شده

هدف اصلی این کارآزمایی، ارزیابی این است که آیا Masitinib در به تعویق انداختن پیشرفت ناتوانی تایید شده نسبت به دارونما برتر است یا خیر. اهداف ثانویه شامل تغییرات کلی در نمره EDSS طی دو سال، زمان رسیدن به نمره EDSS 7 و تغییرات در حجم مغز و ضایعات است که توسط تصویربرداری MRI ارزیابی می‌شود.

گرفتن تاییدیه FDA برای دو بیماری  ALSو بیماری آلزایمر

تصمیم FDA سومین تاییدیه‌ای است که AB برای آزمایش بالینی تاییدی Masitinib به دلیل اندیکاسیون عصبی دریافت کرده است. این شرکت همچنین در حال آزمایش آن برای اسکلروز جانبی آمیوتروفیک (ALS) و بیماری آلزایمر است.

پایان مطلب/.

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه