تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 04 بهمن 1401
انتشار پاتوژن‌های مرگبار تحت پوشش تلفن هوشمند

  انتشار پاتوژن‌های مرگبار تحت پوشش تلفن هوشمند

دانشمندان نشان دادند که میکروب‌ها از طریق تلفن‌های هوشمند می‌توانند بیمارستان‌ها را در معرض خطر قرار دهند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، تیمی از محققان دانشگاه کالیفرنیا در ایروین دریافته‌اند که اتاق‌های فشار منفی که در بیمارستان‌ها و آزمایشگاه‌ها برای جلوگیری از انتشار پاتوژن‌های مرگبار استفاده می‌شوند، می‌توانند توسط مهاجم با استفاده از تلفن هوشمند در معرض خطر قرار گیرند. این اتاق‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که در برابر قرار گرفتن عوامل خارجی در معرض میکروب‌های مضر محافظت کنند. به گفته کارشناسان امنیت سیستم‌های فیزیکی-سایبری UCI که اخیرا یافته‌های خود را در کنفرانس امنیت رایانه و ارتباطات به اشتراک گذاشته‌اند، مکانیسم‌هایی که جریان هوا را در داخل و خارج از تأسیسات مهار زیستی کنترل می‌کنند، می‌توانند توسط صدایی با فرکانس خاص فریب داده شوند و به‌طور نامنظم عمل کنند. 
محققین این مطالعه ابراز داشتند که کسی که می‌تواند یک قطعه موسیقی بارگذاری شده در تلفن هوشمند خود را پخش کند یا آن را از تلویزیون یا دستگاه صوتی دیگر در داخل یا نزدیک اتاق فشار منفی ارسال کند، اگر آن موسیقی با آهنگی تعبیه شود که با فرکانس رزونانس کنترل‌های فشار یکی از این فضاها مطابقت داشته باشد، می‌تواند باعث اختلال در عملکرد و نشت میکروب‌های کشنده شود. زیرساخت‌های گرمایش، تهویه و تهویه مطبوع جریان هوای تازه را به داخل و هوای آلوده از یک فضای معین را حفظ می‌کنند. سیستم‌های تهویه مطبوع در تأسیسات علمی معمولاً شامل مانیتورهای فشار اتاق هستند که به نوبه خود از سنسورهای فشار تفاضلی استفاده می‌کنند که اتمسفر داخل و خارج اتاق‌ها را مقایسه می‌کنند.
محققان گفتند که DPS های رایج مورد استفاده در برابر دستکاری از راه دور آسیب پذیر هستند و تهدیدی برای تأسیسات ایمنی زیستی ایجاد کند. آن‌ها فرضیه خود را بر روی هشت DPS استاندارد صنعتی از پنج سازنده آزمایش کردند و نشان دادند که همه دستگاه‌ها با فرکانس‌های تشدید در محدوده قابل شنیدن کار می‌کنند و بنابراین در معرض دستکاری هستند. وقتی امواج صوتی با دیافراگم‌های داخل DPS برخورد می‌کنند، با همان فرکانس شروع به ارتعاش می‌کنند. کاندیدای مهندسی برق و علوم کامپیوتر یک مهاجم آگاه می‌تواند از این تکنیک برای جابه‌جایی مصنوعی دیافراگم استفاده کند، فشار خوانش را تغییر داده و کل سیستم را دچار اختلال کند. مهاجمان می‌توانند سیستم‌های اتاق فشار منفی را به روش‌های مختلف خنثی کنند. آن‌ها می‌توانند آن را به صورت بی سیم دستکاری کنند یا به عنوان پرسنل تعمیر و نگهداری ظاهر شوند تا یک دستگاه صوتی را در داخل یا نزدیک چنین اتاقی قرار دهند. یک حمله پیچیده‌تر ممکن است متضمن این باشد که عاملان فناوری‌های انتشار صدا را در یک DPS قبل از نصب آن در یک تأسیسات مهار زیستی تعبیه کنند.
محققین این مطالعه ابراز داشتند که این پروژه تحقیقاتی آسیب پذیری سیستم‌های تعبیه شده را در برابر حملات تصادفی نشان می‌دهد، اما تاکید کردند که با کمی برنامه ریزی و تدبیر می‌توان امکانات را در برابر خرابکاری‌ها تقویت کرد.
پایان مطلب/ 
 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه