تاریخ انتشار: یکشنبه 02 بهمن 1401
گامی ارزشمند به سوی خودکفایی کشور با تولید سرم خون بندناف

  گامی ارزشمند به سوی خودکفایی کشور با تولید سرم خون بندناف

محققان شرکت فناوری بن یاخته‌های رویان، موفق به تولید سرم خون بندناف شده‌اند. این ماده‌ی ارزشمند در تحقیقات زیست-پزشکی و هم چنین به عنوان ماده‌ی خام صنایع دارویی، کاربرد دارد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بنیان، سرم خون بندناف (Human Umbilical Cord Serum, hUCS) بخش مایع فاقد سلول خون بندناف است که هنگام لخته شدن کامل خون به دست می آید و سرشار از سیتوکین‌ها و فاکتورهای رشد با خواص بیولوژیکی مرتبط است، مانند بسیاری از IL‌ها، G-CSF، GM-CSF، FGF، NGF.

در مقایسه با پلاسمای خون بندناف، hUCS با غلظت بالاتر VEGF متمایز می‌شود که با اثرات رگ‌زایی و ضد آپوپتوزی همراه است. طی سال‌های اخیر، hUCS  به دلیل پتانسیل کشت برابر یا حتی بیشتر و ایمنی‌زایی کمتر، به عنوان جایگزینی برای سرم جنین گاوی (FBS) مطرح شده است و تا کنون، بسیاری از مطالعات، تطبیق‌پذیری آن را برای کشت انواع سلول‌های مختلف، از سلول‌های استرومایی مزانشیمی چند توان تا سلول‌های اپیتلیالی و تخمک‌ها نشان داده‌اند.

سرم بندناف، به عنوان یک مایع بیولوژیکی بسیار مناسب در مطالعات مهندسی بافت و کاربردهای بالینی، به‌ویژه در آسیب‌های چشمی و ترمیم پرده‌ی گوش نیز، کارایی قابل ‌توجهی از خود نشان داده است. در موارد آسیبهای قرنیه‌ی چشم، از آنجا که hUCS، از میزان فاکتور رشد و فاکتورهای نوروتروفیک بالایی برخوردار است، سبب تسهیل مهاجرت سلول‌های اپیتلیالی و بازسازی سریع لایه اپیتلیالی چشم می‌شود و با کاهش چشمگیر حضور سیتوکین‌های پیش‌التهابی، از عصب بینایی محافظت می‌کند. طبق مطالعات صورت گرفته، استفاده موضعی از UCS با داربست زیستی کلاژن، رشد فیبروبلاست‌ها و تشکیل ماتریکس خارج سلولی را در محل‌های پاره‌‌ی پرده گوش نیز تسهیل می‌کند و سبب افزایش ضخامت غشای تمپان می‌شود.

آزمایشگاه تحقیق و توسعه شرکت فناوری بن‌یاخته‌های رویان، که متعهد به گسترش محصولات و خدمات تخصصی مرتبط با ضمائم زایمانی می‌باشد؛ طرح تولید سرم خون بندناف انسانی را از سال 1399 آغاز کرده‌است. تولید سرم از واحدهای خون بندناف اهدایی سالم، علاوه بر جلوگیری از هدر رفتن این ماده‌ی زیستی ارزشمند، در خارج نشدن ارز از کشور جهت خرید سرم حیوانی نیز موثر است. سرم تولید شده توسط این شرکت، دارای گواهینامه کنترل کیفی (شامل انواع تست‌های ویروسی، میکروبی هوازی و بیهوازی، مایکوپلاسما و اندوتوکسین) است و در حجم‌های 50 و 100 میلی‌لیتری قابل عرضه برای مصارف تحقیقاتی است. دانشجویان و محققان علاقمند می‌توانند جهت سفارش این محصول، با شماره تلفن 27635225-021 تماس حاصل فرمایند.

 

پایان مطلب/

 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه