تاریخ انتشار: چهارشنبه 12 بهمن 1401
اگر بند ناف دور گردن کودک باشد چه اتفاقی می‌افتد؟

  اگر بند ناف دور گردن کودک باشد چه اتفاقی می‌افتد؟

محققین به دنبال راهی برای حل مشکل گره بندناف جنین هستند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، اگرچه این اتفاق شایع است، اما پیچیدن بندناف دور گردن نوزاد در رحم می‌تواند نگرانی‌هایی را برای والدین و متخصصان پزشکی ایجاد کند. از نظر پزشکی اینکه این شرایط رخ دهد، معمولاً در هنگام تولد عوارضی ایجاد نمی‌کند. با این حال، مواردی وجود دارد که بندناف می‌تواند منجر به عواقب جدی شود. پیچیدن بندناف به دور گردن جنین در حدود 1 در 4 تولد اتفاق می‌افتد، که رخدادی شایع است و معمولاً در حین زایمان عوارضی ایجاد نمی‌کند. زمانی که بندناف به دور گردن بسته شده باشد، زایمان طبیعی همچنان امکان پذیر است.

دو نوع گره بندناف وجود دارد. نوع اول که به شکل قفل نشده بوده و نوع دوم که قفل شده می‌باشد. نوع دوم کمتر شایع است اما خطرات بیشتری برای جنین دارد. اگرچه نادر است، اما شدیدترین عارضه بندناف، مرگ جنین است که به نام مرده‌زایی نیز شناخته می‌شود. هیچ راهی برای پیشگیری یا درمان این اتفاق وجود ندارد. اگر بندناف سلامت جنین را به خطر بیندازد، ممکن است در صورت لزوم انجام سزارین ضروری باشد.
اگرچه اکثر طناب‌های گردن هیچ عارضه‌ای برای جنین ایجاد نمی‌کنند، اما مواردی وجود دارد که خطر بروز عوارض شدید را در پی دارد. برخی از خطرات احتمالی بندناف دور گردن جنین شامل موارد زیر است:
1.    کاهش جریان خون در جنین، این می‌تواند منجر به کاهش سطح خون و یا اکسیژن جنین شود.
2.    محدودیت رشد داخل رحمی (IUGR)، جریان مواد مغذی کاهش می‌یابد و در نتیجه رشد جنین به حداقل می‌رسد.
3.    فشرده شدن بندناف در هنگام زایمان واژینال، مانع از جریان خون و اکسیژن رسانی به جنین می‌شود. 
4.    تاخیر رشد، به عنوان مثال، فلج مغزی می‌تواند ناشی از سطوح پایین خون و اکسیژن رسانی (آنوکسی) باشد.
5.    مرده زایی، محدودیت طولانی مدت سطح خون و اکسیژن می‌تواند منجر به مرگ شود.
جنین تا زمانی که به دنیا نیاید هوا تنفس نمی‌کند، بنابراین اکسیژن آن از جریان خون مادر از طریق بندناف به جنین تامین می‌شود. اگر بندناف گره خورده یا فشرده شود، جریان خون محدود می‌شود و میزان خون، مواد مغذی و اکسیژن دریافتی آن کاهش می‌یابد. اینکه بند ناف چقدر فشرده شده است، میزان آسیب وارده به جنین را تعیین می‌کند.
موقعیت بندناف را می‌توان در طول سونوگرافی رحم تشخیص داد. طناب‌های نوکال همیشه در تصویربرداری دیده نمی‌شوند و ممکن است تا زمان تولد مشخص نشوند. هیچ روشی برای پیشگیری یا درمان گره بند ناف وجود ندارد. اگر بندناف در سونوگرافی مشاهده شود، پزشک شما به نظارت بر رشد جنین و میزان مایع آمنیوتیک موجود ادامه خواهد داد.

 اینکه بندناف چقدر محکم بسته می‌شود، میزان جریان خون و اکسیژن محدود به جنین را تعیین می‌کند. اگر جریان خون ناف مختل شود، ممکن است نیاز به سزارین باشد. اکثر موارد گره بندناف منجر به زایمان واژینال بدون عارضه می‌شود.

پایان مطلب/.

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه