تاریخ انتشار: دوشنبه 17 بهمن 1401
ترکیبات طبیعی سفید کننده پوست برای درمان ملانوژنز

  ترکیبات طبیعی سفید کننده پوست برای درمان ملانوژنز


محققان به دنبال یافتن ترکیبات شیمیایی طبیعی جهت سفیدی پوست از گیاهان هستند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، ملانوژنز فرآیند تولید ملانین است که عامل اصلی تولید رنگدانه پوست انسان است. مواد سفید کننده پوست به صورت تجاری برای کسانی که مایل به داشتن پوست روشن‌تری هستند در دسترس است. تا به امروز، اگرچه ترکیبات طبیعی متعددی برای کاهش هایپرپیگمانتاسیون پیشنهاد شده است، اما توجه کافی بر روی عوامل بالقوه سفید کننده طبیعی پوست و مکانیسم اثر آنها از منظر طبقه بندی ترکیبات متمرکز نشده است.  
مقدمه
رنگ پوست روشن‌تر مدتهاست که در بین انواع فرهنگ‌های آسیایی با جوانان و زیبایی همراه است. رنگ پوست تحت تأثیر تعدادی از عوامل ذاتی ، از جمله انواع پوست و پس زمینه ژنتیکی و عوامل بیرونی از جمله میزان قرار گرفتن در معرض نور خورشید و آلودگی محیطی است. رنگ پوست با مقدار ملانوزوم‌ها و میزان پراکندگی آن‌ها در پوست تعیین می‌شود. در شرایط فیزیولوژیکی، رنگدانه می‌تواند پوست را در برابر آسیب مضر UV محافظت کند. با این حال، تولید بیش از حد ملانین می‌تواند منجر به مشکلات زیبایی شناسی گسترده، از جمله ملاسما، رنگدانه افلیدها و فشار خون بالا پس از التهاب شود. 
 ملانوژنز
ملانین عمدتاً توسط ملانوسیت‌هایی تولید می‌شود که در اپیدرم، بیرونی‌ترین لایه پوست؛ قرار دارند. همچنین این لایه است که رنگ پوست انسان را تعیین می‌کند. ملانین اساساً در ملانوزوم‌ها سنتز می‌شود که به عنوان اندامک‌های تخصصی در ملانوسیت‌ها عمل می‌کنند. ملانوژنز یک فرآیند پیچیده است که شامل یک سری واکنش‌های آنزیمی و شیمیایی در داخل ملانوزوم‌ها می‌شود که منجر به تولید دو نوع ملانین می‌شود: Eumelanin و pheomelanin 
Eumelanin یک پلیمر نامحلول است به رنگ قهوه‌ای تیره-سیاه است، در حالی که pheomelanin یک پلیمر محلول به رنگ قرمز مایل به زرد روشن است که حاوی گوگرد نیز می‌باشد. هم یوملانین و هم فئوملانین از کونژوگه سیستئین یا گلوتاتیون تشکیل می‌شوند. در طی فرآیند ملانوژنز، هیدروکسیلاسیون L-تیروزین برای تشکیل L-3،4-dihydroxyphenylalanine (L-DOPA) مرحله محدود کننده سرعت کل فرآیند است که توسط TYR کاتالیز می‌شود.
به طور طبیعی عوامل سفید کننده پوست برای مهار ملانوژنز وجود دارد
به طور طبیعی عوامل سفید کننده پوست با تنظیم تولید ملانین از طریق تعدادی از مکانیسم‌ها، از جمله مهار بیان و فعالیت Tyr و سرکوب جذب و توزیع ملانوزوم، اثرات خود را اعمال می‌کنند. در صنعت آرایشی، از آنجا که ترکیبات سفید پوست از منابع طبیعی معمولاً برای مصرف کنندگان جذاب تر است ، تقاضای بیشتری برای مهار کننده‌های ملانوژنز حاصل از گیاهان که از اختلالات بیش از حد جلوگیری می‌کنند وجود دارد. به طور طبیعی ترکیبات فعال زیستی، از جمله فلاونوئیدها، ترپنوئیدها، پلی ساکاریدها و مشتقات کومارین، که دارای خاصیت آنتی اکسیدان و ضد التهابی است، در حال حاضر در اختیار عملکردهای ضد ملانوژنز است. بنابراین‌، این بخش بر روی عوامل طبیعی و سفید کننده پوست فعال که در حال حاضر بر اساس طبقه بندی مرکب آن‌ها به همراه مکانیسم عملکرد آن‌ها بر روی ملانوژنز شناخته شده است ، متمرکز شده است.

کنترل رونویسی بیان Tyr از طریق MITF
MITF نقش مهمی در ملانوژنز دارد زیرا کنترل رونویسی از Tyr و سایر آنزیم‌های مرتبط با رنگدانه را کنترل می‌کند. در حال حاضر ترکیبات فعال زیستی موجود در حال حاضر گزارش شده است که با تداخل در مسیرهای سیگنالینگ برای تنظیم بیان MITF ، عملکرد ضد ملانوژنز را انجام می‌دهد. سایر ترکیبات فنلی با تنظیم مسیر سیگنالینگ CAMP/CREB و/یا فعال کردن کاسپازهای مرتبط برای ایجاد آپوپتوز سلول‌های ملانوسیت‌، خواص ضد ملانوژنیک را اعمال می‌کنند. می‌توان مشاهده کرد که ترکیبات فعال زیستی قادر به سرکوب فعالیت MITF یا TYR با اتصال به فاکتورهای رونویسی به طور مستقیم یا با مهار مسیرهای ملانوژنیک در بالادست‌، از جمله CAMP/PKA ، ERK ، WNT/β-catenin و MAPK هستند. بنابراین، این ترکیبات فوق الذکر نمایانگر عوامل نویدبخش پوستی هستند‌، اما کسانی که بیان ژن Tyr را هدف قرار می‌دهند ، برای استفاده بالینی عمدتا برای اثرات غیر اختصاصی آن‌ها از طریق آبشارهای سیگنالینگ داخل سلولی توصیه نمی‌شوند.
مهار انتقال ملانوزوم
تعدادی از مطالعات قبلاً مکانیسم‌های نظارتی حرکت ملانوزوم در دندریت‌ها و تعامل بین کراتینوسیت‌ها و ملانوسیت‌ها را در طی فرآیند انتقال ارائه داده‌اند. در این راستا ، ترکیبات اولیه سفید کننده پوست، از جمله عصاره نیاسینامید و سویا ، گزارش شده است که در این فرآیند دخالت می‌کنند. نشان داده شده است که نیاسینامید با مهار انتقال ملانوزوم با استفاده از یک مدل کشت پوستی، رنگدانه‌ها را کاهش می‌دهد‌، در حالی که قبلاً عصاره‌های سویا برای مهار فعال شدن گیرنده 2 فعال شده با پروتئاز در پوست پیشنهاد شده است‌، که ممکن است انتقال رنگدانه را تقویت کند این منجر به سفید شدن پوست می‌شود. تعدادی از مولکول‌های مهم‌، از جمله Rab27a‌، ملانوفیلین (MLPH) /SLP همولوگ فاقد دامنه C2‌، پروتئین مانند سیناپتاگومین (SLP) 2A /Synaptotagmin 2 و Myosin VA در تنظیم حمل و نقل ملانوزوم نقش دارند. 
مهار پراکندگی ملانین 
تعدادی از ترکیبات ثبت شده است که توانایی مهار پراکندگی گرانولهای ملانین و تسریع در گردش پوست را دارند که می‌تواند منجر به رنگ پوست روشن تر شود. کاربرد موضعی این ترکیبات به پوست نشان داده شده است که به طور موثر باعث کاهش دید لکه‌های پوستی بدون تأثیر در اندازه و کمیت آن‌ها می‌شود، که می‌تواند برای درمان ملاسما استفاده شود. نمونه‌هایی از این ترکیبات شامل اسیدهای α- هیدروکسی، اسید سالیسیلیک، اسید لینولئیک و اسیدهای رتینوئیک است که می‌تواند باعث تقویت نوسازی سلولی و از بین بردن کروتینوسیت‌های ملانیزه شده شود و منجر به از بین رفتن رنگدانه ملانین شود. با این حال، استفاده از آن اسیدها با عوارض جانبی از جمله اریتم، مقیاس بندی و افزایش خطر آفتاب سوختگی همراه است. بنابراین ، تلاش‌های فعلی عمدتاً بر کشف اجزای جدید ترکیبات طبیعی با حداقل اثرات خارج از هدف متمرکز شده است. قبلاً نشان داده شده است که مایع یریتین، گلیکوزید فلاونوئید مشروبات الکلی‌، به طور قابل توجهی کاهش چشمگیر در 20 زن با تشخیص بالینی ملاسما را کاهش می‌دهد. این مکانیسم با پراکندگی ملانین با واسطه حلقه پیران از ساختار شیمیایی فلاونوئید و شتاب گردش مالی اپیدرمی همراه بود. این نشان می‌دهد که فلاونوئیدها به عنوان کاندیداها برای ایجاد مداخلات ایمن و مؤثر برای فشار خون بالا می‌روند.
پایان مطلب/.
 
 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه