تاریخ انتشار: شنبه 08 بهمن 1401
رویکردهای پیشگیری از سرطان، تشخیص سرطان و درمان سرطان
مصاحبه

  رویکردهای پیشگیری از سرطان، تشخیص سرطان و درمان سرطان

دبیر علمی چهارمین سمپوزیوم سرطان: ابتلا به سرطان در ایران روندی رو به رشد دارد، لذا به‌ کارگیری مؤلفه‌های اصلی کنترل سرطان شامل پیشگیری، تشخیص زودهنگام و استفاده از روش‌های هدفمند در درمان از ابتلا به بسیاری از سرطان‌ها جلوگیری کرد.
امتیاز: Article Rating

دکتر فائزه شکری عضو هیات علمی پژوهشگاه رویان و دبیر علمی چهارمین سمپوزیوم سرطان از آزمایشگاه تا بالینی، در گفتگو با خبرنگار سایت بنیان درخصوص برگزاری این سمپوزیوم تصریح کردند: سمپوزیوم سرطان از آزمایشگاه تا بالینی با موضوع رویکردهای پیشگیری از سرطان، تشخیص سرطان و درمان سرطان در ایران و دنیا  هر هشت سال یکبار در پژوهشگاه رویان حوالی روز سرطان که چهارم فوریه است برگزار می‌گردد. در این سمپوزیوم تلاش بر این است که اساتید و بزرگوارانی از جمله جراحان، آنکولوژیست‌ها، رادیو تراپ‌ها و متخصصین دیگری که در حیطه بالین در خدمت بیماران هستند و در این زمینه فعالیت دارند را در کنار پژوهشگرانی که تلاش می‌کنند قرار داده تا روش‌های نوین درمان سرطان را در این حیطه وارد کنند ، به زبانی ساده تر اینکه در تلاشیم که هر دو دسته بتوانند از دغدغه‌ها و چالش‌های همدیگر آگاه بشوند و با روش‌ها و مباحث نوینی که در آن فیلد وجود دارد بحث و بررسی داشته باشند و بتوانند راهکارهای جدیدی را ارائه بدهند. در همین راستا چهارمین سمپوزیوم بین المللی سرطان از آزمایشگاه تا بالین  پژوهشگاه رویان با حمایت بانک خون بندناف رویان برای دانشجویان/ اساتید دانشگاه/ پزشکان و متخصصان با رشته‌های مرتبط در محل سالن همایش‌های پژوهشگاه رویان برگزار شد.

سرطان چیست؟

در بیماری سرطان بعضی از سلول‌های بدن به صورت خارج ‌ازکنترل رشد می‌کنند و ممکن است به سایر قسمت‌های بدن نیز گسترش پیدا ‌کنند. سرطان تقریباً می‌تواند از هر نقطه در بدن انسان شروع شود. سلول‌های بدن به طور طبیعی از طریق فرآیندی به نام تقسیم سلولی رشد و تکثیر می‌کنند تا سلول‌های جدید جایگزین سلول‌های پیر و فرسوده شود. اما گاهی این فرآیند منظم از کنترل خارج می‌شود و سلول‌ها بیش از نیاز بدن تکثیر می‌شوند. به بیانی ساده‌تر این سلول‌ها توده‌های بافتی را تشکیل می‌دهند که به تومور معروف هستند.

چگونه سرطان پدید می‌آید؟

سرطان می‌تواند ناشی از تغییر ژن‌هایی باشد که عملکرد سلول‌ها، به خصوص نحوه رشد و تقسیم آنها را کنترل می‌نمایند. در واقع تغییرات ژنتیکی که منجر به ایجاد سرطان می‌شوند، ممکن است از والدین به ما به ارث رسیده باشند. همچنین ممکن است، نتیجه خطاهایی باشد که منجر به تقسیم سلولی شده یا به علت آسیب دیدن DNA در اثر مواجهه با برخی عوامل محیطی باشد. از جمله عوامل محیطی که ممکن است منجر به سرطان شوند، شامل مواردی مانند مواد شیمیایی موجود در تنباکو و یا اشعه‌های ماوراء بنفش خورشید می‌شود. بنابراین سرطان هر فرد ترکیب خاصی از تغییرات ژنتیکی است. با رشد سرطان، تغییرات دیگری نیز رخ خواهند داد. حتی در یک تومور مشابه، سلول‌های مختلف ممکن است تغییرات ژنتیکی متفاوتی داشته باشند. به طور کلی، سلول‌های سرطانی در مقایسه با سلول‌های طبیعی، تغییرات ژنتیکی بیشتری مانند جهش در DNA دارند.

 اهداف برگزاری این کنگره

آمار ابتلا به سرطان در ایران کمتر از متوسط جهانی برآورد می‌شود، اما سرطان در ایران روندی رو به رشد دارد، بنابراین لازم است تا به‌ کارگیری مؤلفه‌های اصلی کنترل سرطان شامل پیشگیری، تشخیص زودهنگام و استفاده از روش‌های هدفمند در درمان از ابتلا به بسیاری از سرطان‌ها جلوگیری کرد تا آمار مرگ و میر در اثر ابتلا به این بیماری را کاهش داد. بنابراین امسال نیز با دنبال کردن این اهداف، سمپوزیوم بین المللی سرطان از آزمایشگاه تا بالین پژوهشگاه رویان با سرفصل‌های پیشگیری از سرطان، تشخیص سرطان زیست شناسی سرطان، درمان سرطان، اخلاق و چالش‌ها و البته با حمایت بانک خون بندناف رویان برگزار کردیم .

آخرین اخبار سازمان جهانی بهداشت در مورد سرطان

دبیر علمی چهارمین سمپوزیوم در ادامه توضیح دادندکه: همانطور که می‌دانیم سرطان دومین عامل مرگ و میر در سراسر جهان است. بر اساس آخرین آمار سازمان جهانی بهداشت، در سراسر جهان، حدود 19.3 میلیون مورد سرطان جدید (18.1 میلیون به استثنای سرطان پوست غیر ملانوما) و تقریبا 10.0 میلیون مرگ ناشی از سرطان (9.9 میلیون به استثنای سرطان پوست غیرملانومی) در سال 2020 رخ داده است. سرطان سینه زنان به عنوان شایع‌ترین سرطان تشخیص داده شده که از سرطان ریه نیز پیشی گرفته است. تخمین زده می‌شود که 2.3 میلیون مورد جدید (11.7%) و پس از آن سرطان‌های ریه (11.4%)، کولورکتال (10.0%)، پروستات (7.3%) و معده (5.6%) قرار دارند. سرطان ریه با 1.8 میلیون مرگ (18 درصد) و پس از آن سرطان‌های روده بزرگ (9.4 درصد)، کبد (8.3 درصد)، معده (7.7 درصد) و سرطان سینه زنان (6.9 درصد) عامل اصلی مرگ ناشی از سرطان هستند.

حدود یک سوم از مرگ و میر ناشی از سرطان به دلیل پنج فاکتور مربوط به رژیم غذایی و سبک زندگی بروز می‌کند. این موارد شامل شاخص توده بدنی بالا، مصرف کم میوه و سبزی، نداشتن فعالیت بدنی،‌ مصرف دخانیات و الکل است.

سرطان در حوزه تحقیقات و بالین در ایران و منطقه و جهان در چه وضعیتی است؟

شکری در این خصوص تصریح کردند: واقعیت این‌ است که تلاش‌های خیلی زیادی درحوزه سرطان در حال انجام است چه درراستای انجام روش‌های درمانی بسیار جدید مبتنی بر سلول درمانی یا ژن درمانی و چه در خصوص سایر روش‌ها. با توجه به شرایط کشور در یکسال اخیر احساس ما این است که آن سرعتی که باید داشته باشیم را نداریم و لازم است که یک بازبینی داشته باشیم که بتوانیم این کاستی را جبران کنیم و دوباره برگردیم بر مدار پیشرفت و باز هم جلو باشیم، در منطقه هم جایگاه خوبی داریم، پزشکی و پزشکی بازساختی مبتنی بر فرد و پزشکی‌های نوینی که به هر حال راهکارهای خیلی ارزشمندی در آن در حال مطرح شدن است.

سخن پایانی

شکری در آخر افزودند: برای جمع بندی باید عرض کنم که در بدن بسته به اینکه سلول‌های سرطانی در کدام نقطه از بدن آغاز شوند، انواع مختلفی از سرطان را خواهیم داشت که هر کدام به تناسب وضعیت، روش درمانی مختص خود را دارند. البته گاهی ممکن است جهت جلوگیری از پیشرفت بیماری، مجبور به بکارگیری همزمان چندین روش درمان باشیم. اما قبل از هر چیزی، آنچه مهم است، تشخیص به موقع این بیماری می‌باشد که از روش‌هایی مانند تست‌های آزمایشگاهی، عکس برداری، نمونه برداری، آندوسکوپی و ... صورت می‌پذیرد.  از طرفی راه‌های امید جدیدی برای بیماران در حال ایجاد هستند و امیدواریم که این اتفاق روبه رشد باشد و در دنیا حرفی برای گفتن داشته باشیم، بطوری که بیماران منطقه نیز جهت درمان علاوه بر بیماران کشور خودمان به ما مراجعه داشته باشند تا با امید به خدا بتوانیم خط پایانی بر این بیماری منحوس بکشیم.

پایان مطلب/.

 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه