تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 18 بهمن 1401
ارتباط بین سبک زندگی سالم و کاهش حافظه در افراد مسن

  ارتباط بین سبک زندگی سالم و کاهش حافظه در افراد مسن

مطالعه روی افراد مسن در چین ارتباط بین سبک زندگی سالم و کاهش سرعت حافظه را نشان می‌دهد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، یک مطالعه ده ساله بر روی افراد مسن در چین نشان می‌دهد که سبک زندگی سالم، به ویژه رژیم غذایی سالم، با کاهش خطر از دست رفتن حافظه همراه است. حتی برای حاملان ژن آپولیپوپروتئین E (APOE) -  قوی ترین عامل خطر شناخته شده برای بیماری آلزایمر و زوال عقل مرتبط - یک سبک زندگی سالم به کاهش از دست دادن حافظه کمک می‌کند. با افزایش سن افراد، حافظه به طور مداوم کاهش می‌یابد، اما شواهد به دست آمده از مطالعات موجود برای ارزیابی تأثیر یک سبک زندگی سالم بر حافظه در زندگی بعدی کافی نیست. برای بررسی بیشتر این موضوع، محققان داده‌های 29000 بزرگسال حداقل 60 سال (میانگین سنی 72 سال؛ 49 درصد زن) با عملکرد شناختی طبیعی را که بخشی از مطالعه شناخت و پیری چین بودند، تجزیه و تحلیل کردند.
در شروع مطالعه در سال 2009، عملکرد حافظه با استفاده از آزمون یادگیری کلامی شنیداری (AVLT) اندازه‌گیری شد و شرکت‌کنندگان برای ژن APOE مورد آزمایش قرار گرفتند (20٪ ناقلین بودند). سپس ارزیابی‌های پیگیری در 10 سال آینده در سال‌های 2012، 2014، 2016 و 2019 انجام شد. سپس یک نمره سبک زندگی سالم با ترکیب شش عامل محاسبه شد: رژیم غذایی سالم، ورزش منظم، تماس اجتماعی فعال (مانند دیدن دوستان و خانواده)، فعالیت شناختی (مانند نوشتن، خواندن، بازی فال ماهجونگ)، سیگار نکشیدن، و هرگز نوشیدن الکل. شرکت کنندگان بر اساس امتیاز آن‌ها از 0 تا 6 در گروه‌های سبک زندگی مطلوب (4 تا 6 عامل سالم)، متوسط (2 تا 3 عامل سالم) یا نامطلوب (0 تا 1 عامل سالم) و در گروه ناقل APOE و غیر قرار گرفتند. 
شرکت‌کنندگانی که دارای ژن APOE با سبک زندگی مطلوب و متوسط بودند، نسبت به افراد دارای سبک زندگی نامطلوب، کاهش حافظه کمتری را تجربه کردند (به ترتیب 0.027 و 0.014 امتیاز در سال کندتر). تقریباً 30٪ کمتر احتمال دارد که به زوال عقل یا اختلال شناختی خفیف مبتلا شوند نسبت به افرادی که سبک زندگی نامطلوبی دارند، و گروه APOE نتایج مشابهی داشتند. این یک مطالعه مشاهده‌ای است، بنابراین نمی‌تواند علت را تعیین کند و محققان برخی محدودیت‌ها مانند احتمال خطاهای اندازه‌گیری به دلیل گزارش خود عوامل سبک زندگی، و احتمال سوگیری انتخاب را تأیید می‌کنند، زیرا برخی از شرکت‌کنندگان برای پیگیری مراجعه نکردند. اما این یک مطالعه بزرگ با یک دوره پیگیری طولانی بود که امکان ارزیابی عوامل سبک زندگی فردی را بر عملکرد حافظه در طول زمان فراهم کرد. 
به این ترتیب، محققان می‌گویند که نتایج آن‌ها شواهد قوی ارائه می‌دهد مبنی بر اینکه پیروی از یک سبک زندگی سالم با ترکیبی از رفتارهای مثبت با سرعت کمتری در کاهش حافظه مرتبط است، حتی برای افرادی که از نظر ژنتیکی مستعد کاهش حافظه هستند. آن‌ها پیشنهاد می‌کنند که تحقیقات بیشتر می‌تواند بر روی تأثیرات یک سبک زندگی سالم بر کاهش حافظه در طول عمر متمرکز شود، و اذعان دارند که مشکلات حافظه می‌تواند بر افراد جوان‌تر نیز تأثیر بگذارد که در این مطالعه گنجانده نشده‌اند. 
محققان در سرمقاله‌ای مرتبط می‌گویند: با توجه به عدم وجود درمان‌های مؤثر برای بیماری آلزایمر و زوال عقل‌های مرتبط، پیشگیری مهم است. آن‌ها پیشنهاد می‌کنند رویکرد مشابهی که منجر به کاهش قابل توجه بیماری‌های قلبی عروقی می‌شود، با پیشگیری از زوال عقل انجام شود.
پایان مطلب/
 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه