تاریخ انتشار: چهارشنبه 12 بهمن 1401
از بین بردن باکتری‌ها بدون استفاده از آنتی بیوتیک، با یک اسپری پپتیدی

  از بین بردن باکتری‌ها بدون استفاده از آنتی بیوتیک، با یک اسپری پپتیدی

اسپری پپتیدی باکتری‌های موجود در زخم‌ها را بدون استفاده از آنتی بیوتیک از بین می‌برد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، همیشه بهتر است از مصرف آنتی بیوتیک‌ها اجتناب شود تا باکتری‌های مضر در برابر آن‌ها مقاومت نشان ندهند. به تازگی محققان یک اسپری پپتیدی تولید کردند که می‌تواند باکتری‌ها را از بین ببرد بدین گونه که پپتیدهای موجود در این اسپری باکتری‌ها را با آسیب رساندن به غشای محافظ بیرونی آن‌ها از بین می‌برند.

لازم به ذکر است که این پپتید‌ها به طور طبیعی داخل بدن وجود دارند و می‌توانند باکتری‌ها را نابود کنند. در حالی که مطالعات قبلی استفاده از چنین پپتیدهایی را برای از بین بردن باکتری‌ها در کاربردهای پزشکی بررسی کرده بودند، یک مانع بزرگ در این زمینه این واقعیت بود که، پپتیدها به محض تماس با خون یا سایر مایعات بدن به سرعت تجزیه می‌شوند. دانشمندان دانشگاه فن آوری چالمرز سوئد با تکیه بر موفقیت پروژه قبلی، راهکاری برای این مشکل توسعه دادند. در اسپری که آن‌ها ایجاد کردند، (که قرار است مستقیماً روی زخم‌های باز اعمال شود) مولکول‌های پپتیدی به میکروذراتی با ساختار خاص هیدروژلی متصل می‌شوند. این ژل از پپتیدها در برابر خون محافظت می‌کند، در حالی که هنوز به آن‌ها اجازه می‌دهد تا با به خطر انداختن غشاهای خارجی محافظ میکروب‌ها، باکتری‌ها را از بین ببرند. به عنوان یک نکته مثبت، از آنجا که اسپری باکتری‌ها را به این شیوه خاص نابود می‌کند، اعتقاد بر این است که باکتری‌ها در برابر آن مقاومت نخواهند کرد.
در آزمایش‌ها مشخص شد که این اسپری 99.99 درصد از باکتری‌ها را از بین می‌برد، از جمله انواع مقاوم به آنتی‌بیوتیک مانند MRSA (استافیلوکوکوس اورئوس مقاوم به متی سیلین)، علاوه بر این، تقریبا ۴۸ ساعت موثر باقی ماند. دانشمندان همچنین به دنبال استفاده از این اسپری‌ها برای پوشش ایمپلنت‌های پزشکی هستند تا از بروز عفونت در زمان قرار گرفتن این دستگاه‌ها در بدن جلوگیری کنند. آن ها قبلا این اسپری‌ها را روی سیلیکونی که معمولا برای کاتتر استفاده میشود، آزمایش کرده بودند.

ادوین بلومسترند، دانشجوی دکترا و یکی از نویسندگان اصلی مقاله ای در این باره گفت: " ماده موجود در این اسپری زخم، کاملا غیر سمی است و سلول‌های انسانی را تحت تاثیر قرار نمی‌دهد. این ماده بر خلاف اسپری‌های باکتریال موجود، مانع از فرآیند ترمیم بدن نمی‌شود. این مواد که به سادگی بر روی زخم اسپری می شوند، همچنین می‌توانند باکتری‌ها را در زمان کوتاه تری بکشند."
پایان مطلب./
 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه