تاریخ انتشار: دوشنبه 01 اسفند 1401
کشف ویژگی‌هایی چند سلولی  از باکتری‌های تک سلولی

کشف ویژگی‌هایی چند سلولی از باکتری‌های تک سلولی

دانشمندان کشف کرده‌اند که اشریشیاکلی می‌تواند برخی از رفتارهای موجودات چند سلولی ناشناخته را از خود نشان دهد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، اشریشیاکلی بی‌شک شناخته شده‌ترین موجود زنده روی زمین است، اما دانشمندان اکنون رفتار جدیدی را کشف کرده‌اند که تقریبا هیچ گاه در باکتری‌ها دیده نمی‌شود و در واقع این موجودات معمولی تک سلولی نشانه‌هایی از فازهای چند سلولی ناشناخته قبلی را نشان داده‌اند که باعث شگفتی دانشمندان شده است. اشریشیاکلی یک ساکن همیشگی دستگاه گوارش و روده‌های ما است، جایی که اغلب مفید است، اما هنگامی‌که از آن خارج می‌شود می‌تواند باعث انواع عفونت‌ها از جمله عفونت‌های روده‌ای، ذات‌الریه یا مسمومیت غذایی شود. با توجه به شیوع و خطرات بالقوه آن، اشریشیا کلی در طول قرن‌ها به طور دقیق توسط محققین مورد مطالعه قرار گرفته است تا راه‌هایی برای درمان یا پیش گیری از عفونت و همچنین استفاده‌ی از آن در مهندسی ژنتیک پیدا شود. کایل آلیسون، نویسنده مسئول این مطالعه جدید گفت: «این باکتری احتمالاً بهترین موجود مورد مطالعه و درک شده روی سیاره زمین است. به همین دلیل، در میان میکروب شناسان، به ویژه در ۲۰ سال گذشته، تمایل به تمرکز بیشتر روی میکروب‌های دیگر وجود دارد. ما مواردی را شناسایی کرده‌ایم که قبلا در باکتری‌ها دیده نشده‌اند. جذاب ترین یافته جدید این است که اشریشیا کلی ممکن است همیشه یک ارگانیسم تک سلولی نباشد."
این تیم در آزمایش‌هایی که در دستگاه‌های میکروفلوئیدیک به صورت تصویربرداری سلولی زنده انجام شد، دریافتند که گاهی اوقات، باکتری‌های منفرد در گروه‌های چهارتایی جمع می‌شوند تا ساختاری را به اسم روزت تشکیل دهند، روزت‌ها یک ساختار سلولی هستند که معمولا در موجودات تک سلولی دیده نمی‌شوند. آن‌ها یک ساختار کلیدی در طول تقسیم سلولی موجودات چند سلولی می‌باشند. آلیسون می‌گوید: " این روزت‌ها در موجودات بزرگ‌تر، مانند پستانداران، بسیار مهم هستند؛ زیرا آن‌ها فرایندهای رشد مانند جنین زایی را آغاز می‌کنند." روزت‌های اشریشیاکلی به صورت زنجیره‌ای رشد می‌کردند و آرایش چهار سلولی خود را تا ۱۰ نسل حفظ می‌کردند. مشخص شد که زنجیره‌های موازی، بیوفیلم‌هایی را در سطح تشکیل می‌دهند که برای محافظت از جامعه کار می‌کنند. این رفتار قبلا در اشریشیا کلی دیده نشده بود. آلیسون اضافه کرد: " آنچه ما در اینجا می‌بینیم این است که باکتری‌ها ممکن است آن چیزی نباشند که در گذشته تصور می‌کردیم. حدس من این است که آنچه که ما یافتیم بسیار رایج تر از آن چیزی است که می‌دانستیم."
این تیم در کنار تاکید بر این واقعیت که همیشه چیزهای بیشتری برای یادگیری وجود دارد، حتی در گونه‌هایی که به خوبی مورد مطالعه قرار گرفته‌اند، می‌گوید که این یافته می‌تواند به کار‌های آینده در زمینه زیست‌شناسی مصنوعی، درمان عفونت‌های باکتریایی و احتمالاً ایجاد بیوفیلم‌های قابل برنامه‌ریزی برای اهداف مختلف کمک کند.