تاریخ انتشار: چهارشنبه 10 اسفند 1401
ایمونوتراپی جدید نویدبخش سرطان تخمدان

  ایمونوتراپی جدید نویدبخش سرطان تخمدان

محققان با ایمونوتراپی سلول‌های CAR T که به پروتئین مزوتلین حمله می‌کنند،روش امیدوارکننده‌ای در درمان سرطان تخمدان معرفی کردند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، بر اساس مطالعه‌ای که در مجله ایمونوتراپی سرطان منتشر شده است، درمان با سلول CAR T، نوع خاصی از درمان سرطان که در آن سلول‌های T سیستم ایمنی برای حمله به سلول‌های تومور برنامه ریزی شده‌اند، در موش‌های مبتلا به سرطان تخمدان موثر است. محققانی که در موسسه کارولینسکا کار می‌کنند امیدوارند که این کشف راه را برای یک آزمایش بالینی هموار کند تا ببیند درمان تا چه حد برای زنان مبتلا به این بیماری موثر است.

درمان با سلول‌های CAR T نوع نسبتا جدیدی از ایمنی درمانی است که شامل استخراج سلول‌های ایمنی بیمار (معروف به سلول‌های T) از خون و تزریق ژن جدید در آزمایشگاه به آنها می‌شود که به طور خاص به مولکولی به نام گیرنده آنتی ژن کایمریک (CAR) متصل شده و هنگامی که به بیماران بازگردانده می‌شوند روی سطح سلول‌های تومور حمله می‌کند. ایزابل ماگالهاس، نویسنده مشترک این مطالعه افزود: این درمان در حال حاضر برای بیماران مبتلا به سرطان خون در دسترس است و ما می‌خواهیم بررسی کنیم که آیا می‌توانیم از این روش برای درمان سرطان تخمدان استفاده کنیم یا خیر. با وجود پیشرفت‌های فراوان در درمان موجود، پیش‌آگهی برای زنان مبتلا به سرطان تخمدان هنوز ضعیف است. تا به حال، درمان با سلول CAR T تا حد زیادی در برابر تومورهای جامد بی اثر بوده است.

تومورها اغلب در محیطی به وجود می‌آیند که به دلیل سطح پایین اکسیژن  برای سلول‌های T نامطلوب است، این می‌تواند باعث خنثی شدن سلول‌های T مهاجم شود که اثر درمانی را مختل می‌کند. بسیاری از تومورهای تخمدان حاوی مزوتلین هستند و محققان سه نوع مولکول CAR را که برای حمله به این پروتئین خاص برنامه ریزی شده بودند، آزمایش کردند. بنابراین آنها به طور مکرر سلول‌های سرطانی تخمدان را در معرض سلول های T برنامه ریزی شده CAR در لوله های آزمایش قرار دادند و چندین آزمایش را روی موش انجام دادند. هر سه سلول CAR T به طور قابل توجهی طول عمر موش‌های مبتلا به سرطان را در مقایسه با گروه کنترل افزایش دادند و نوع موسوم به M1xx CAR T موثرترین آنها بود. موش‌هایی که سلول‌های T که آن مولکول خاص را بیان می‌کنند، تزریق شدند، اندازه تومور کاهش یافت و حتی بیشتر از بقیه عمر کردند. حتی تعدادی از موش ها نیز درمان شدند. در چندین موش، هیچ سلول توموری باقی نمانده بود که بتوان آن را تشخیص داد، و این اثر فقط بیش از سه ماه پس از شروع درمان ادامه داشت. این شواهدی است که نشان می‌دهد ایمونوتراپی شامل سلول‌های CAR T که به پروتئین مزوتلین حمله می‌کنند، یک روش امیدوارکننده برای سرطان تخمدان است.

طبق گفته محققان، این کشف راه را برای یک مطالعه بالینی هموار می‌کند. هدف این مطالعه پیش‌بینی شرایط بهینه برای تولید سلول‌های CAR T است که قادر به نفوذ و حمله به تومور و زنده ماندن در بدن زنان مبتلا به سرطان تخمدان هستند.

پایان مطلب./

 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه