تاریخ انتشار: شنبه 13 اسفند 1401
اثرات مکمل ویتامین D بر سلامت
یادداشت

  اثرات مکمل ویتامین D بر سلامت

بررسی تاثیر ویتامین D بر سلامتی به مدت طولانی و نتایج حاصل از آن.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، مکمل ویتامین D می‌تواند از راشیتیسم تغذیه‌ای در نوزادان و کودکان پیشگیری و درمان کند. داده‌های پیش بالینی و مشاهده‌ای نشان می‌دهد که سیستم غدد درون ریز ویتامین D طیف گسترده‌ای از فعالیت‌های اسکلتی و خارج از اسکلتی دارد. ارتباط علت و معلولی بین ویتامین D و بسیاری از پیامدهای خارج از استخوان مشخص نیست. 
مطالعات بالینی سال‌های 2017–2020
نتایج تعداد زیادی RCT در مقیاس کوچک در چند سال گذشته منتشر شده است. علاوه بر این، چندین مطالعه بزرگ تعداد زیادی از داده‌های جدید را تولید کرده‌اند. RCT های اصلی جدید با بیش از 35000 شرکت کننده در مطالعه سروکار دارند که به طور کلی مشخصات سلامتی بهتری نسبت به شرکت کنندگان در مطالعات قدیمی دارند. این مطالعات از دوزهای بالاتری نسبت به مطالعات قبلی استفاده کردند و داوطلبان عمدتاً در ابتدا سرشار از ویتامین D بودند. این تفاوت‌ها ممکن است توضیح دهند که چرا این RCTهای بزرگ در تجزیه و تحلیل با قصد درمان نتایج بی‌ثمری ایجاد می‌کنند. بزرگترین کارآزمایی تا به امروز، مطالعه VITAL است که بیش از 25000 بزرگسال از 44 مرکز در ایالات متحده را استخدام کرد و دوزهای روزانه را ارزیابی کرد. 
مطالعات تصادفی سازی مندلی
تصادفی سازی مندلی یک روش اپیدمیولوژیک ژنتیکی است که می‌تواند برای آزمایش اینکه آیا کاهش ژنتیکی سطح 25OHD با افزایش خطر بیماری مرتبط است یا خیر، استفاده می‌شود. برای انجام این کار، تصادفی‌سازی مندلی از پلی‌مورفیسم‌های تک نوکلئوتیدی SNPs استفاده می‌کند که با سطوح 25OHD در مطالعات انجمن گسترده ژنوم GWAS به عنوان ابزاری برای استنباط سطوح 25OHD مرتبط هستند. بسته به تعداد آن‌ها، این SNP ها می‌توانند از 2٪ تا 10٪ از واریانس در سطوح 25OHD را توضیح دهند. 
اثرات ویتامین D بر پیامدهای سلامتی
T2DM

بسیاری از مطالعات مشاهده‌ای ارتباط بین وضعیت کم ویتامین D و T2DM9 را نشان می‌دهند.
شواهدی از RCTs
در RCT بزرگ D2d بیماران مبتلا به پیش دیابت، مکمل ویتامین D فقط روند غیر قابل توجهی را برای کند کردن پیشرفت پیش دیابت به دیابت T2 نشان داد. طرح مطالعه عمداً شامل افراد با خطر بالای پیشرفت به دیابت T2 بود که ویتامین  D (4000 IU در روز) دریافت می‌کردند. با این حال، در یک تجزیه و تحلیل تعقیبی، تأثیر قابل توجهی در افراد با BMI پایه زیر 30 میلی گرم بر متر مربع، کمبود شدید ویتامین D در ابتدای مطالعه، پایبندی کامل به درمان در طول مطالعه یا 25OHD سرم بالای 100 نانومول در لیتر در طول مطالعه مشاهده شد. این متاآنالیزها به این نتیجه رسیدند که مکمل‌های ویتامین D خطر پیشرفت به دیابت نوع دوم را تا حدود 10 درصد کاهش می‌دهد، به‌ویژه هنگام استفاده از دوزهای بالای 1000 واحد بین‌المللی در روز و در شرکت‌کنندگان بدون چاقی. 
سرطان
داده‌های پیش بالینی قوی وجود دارد که ویتامین D را با کنترل چرخه سلولی و سرطان مرتبط می‌کند. علاوه بر این، بسیاری از مطالعات مشاهده‌ای وضعیت ضعیف ویتامین D را با افزایش خطر ابتلا به سرطان یا پیش آگهی ضعیف مرتبط دانسته‌اند.
شواهدی دیگر از RCTs
بزرگترین RCT (VITAL) اثری از مکمل روزانه ویتامین D بر بروز سرطان مهاجم در بزرگسالان ایالات متحده طی یک پیگیری 5.3 ساله پیدا نکرد. غلظت اولیه 25OHD سرم بر بروز سرطان یا مرگ و میر تأثیری نداشت، اما تعداد شرکت کنندگان با کمبود ویتامین D در ابتدا (<50 نانومول در لیتر) کم بود. در کارآزمایی ViDA در بزرگسالان نیوزیلند، مکمل ماهانه ویتامین D بروز سرطان (انواع کلی یا خاص سرطان، به استثنای سرطان‌های پوست غیرملانومی) را با نسبت خطر کلی 1.01 (95% فاصله اطمینان (CI): 0.81-1.25) ) تغییر نداد.
مرگ و میر ناشی از سرطان، همانطور که در یک مرور سیستماتیک کاکرین ارزیابی شد، و مشخص شد که با مصرف مکمل ویتامین D در چهار RCT  در افراد دریافت کننده کاهش یافت. مرگ و میر ناشی از سرطان نیز در چندین RCT بزرگ مورد ارزیابی قرار گرفت. هنگام حذف مرگ و میر ناشی از سرطان در طول سال اول یا سال اول و دوم پس از تصادفی سازی، کاهش قابل توجهی در مرگ و میر ناشی از سرطان در گروه مکمل ویتامین D در مقایسه با عدم مصرف مکمل مشاهده شد. با این حال، در کارآزمایی ViDA، تعداد مرگ‌های ناشی از سرطان تحت تأثیر مکمل‌های ویتامین D قرار نگرفت. 
حوادث قلبی عروقی
رویدادهای مهم قلبی عروقی

نتایج هر مطالعه مشاهده‌ای در انسان با داده‌های بالینی مطابقت دارد و ارتباط ثابتی بین وضعیت کم ویتامین D و افزایش خطر بیماری‌های قلبی عروقی، فشار خون بالا و حوادث قلبی عروقی، از جمله حوادث ایسکمیک قلبی، کاردیومیوپاتی، نارسایی احتقانی قلب، سکته مغزی و حتی مرگ و میر قلبی عروقی در یک متاآنالیز نزدیک به 850000 نفر، غلظت پایین 25OHD سرم با افزایش خطر حوادث قلبی عروقی همراه بود.
دو RCT بزرگ (VITAL و ViDA ) طراحی شدند تا رویدادهای قلبی عروقی را به عنوان یکی از نقاط پایانی اولیه خود در بر گیرند. در طول 5.3 سال پیگیری در کارآزمایی VITAL، نسبت خطر برای نقطه پایانی مرکب گسترش یافته حوادث قلبی عروقی اصلی از جمله عروق کرونر 0.97 در گروه مکمل ویتامین D در مقایسه با دارونما بود. نسبت خطر مشابهی برای مرگ قلبی عروقی یا مرگ به هر علتی یافت شد. حذف حوادث قلبی عروقی یا مرگ و میر در طی 2 سال اول پیگیری، نتایج کلی را تغییر نداد. به طور مشابه، در مطالعه ViDA، پیامد اولیه حوادث قلبی عروقی عمده تحت تأثیر مکمل‌های ویتامین D ماهانه در طول 3.3 سال قرار نگرفت. نسبت خطر تعدیل شده برای ترکیبی از حوادث قلبی عروقی اصلی در گروه مکمل ویتامین D  در مقایسه با دارونما بود، و چنین یافته‌های برای فهرست بزرگی از نقاط پایانی ثانویه (سکته قلبی، قلب، قلب) نیز اعمال شد. علاوه بر این، مکمل ویتامین D شرکت‌کنندگانی که عمدتاً سرشار از ویتامین D بودند، به طور قابل‌توجهی میزان بستری شدن در بیمارستان برای اولین بار یا مکرر نارسایی قلبی را در مقایسه با عدم مصرف مکمل در مطالعه نارسایی قلبی VITAL کاهش نداد.
عملکرد ریه و اثرات تنفسی
ویتامین D و عفونت‌های تنفسی یا عملکرد ریه

ریه به طور فزاینده‌ای به عنوان یک بافت هدف مهم برای ویتامین D شناخته می‌شود. داده‌های مشاهده‌ای وضعیت ضعیف ویتامین D را با چندین بیماری التهابی ریه یا اختلال در عملکرد ریه مرتبط می‌کند. تجزیه و تحلیل زیر گروه نشان داد که بیشترین مزایا در افراد مبتلا به کمبود شدید ویتامین در ابتدا مشاهده شد. تجزیه و تحلیل زیرگروه نشان داد که دوزهای متناوب (ماهانه یا کمتر) ویتامین D محافظت ایجاد نمی‌کند، در حالی که مکمل ویتامین D روزانه یا هفتگی برای جلوگیری از عفونت‌های حاد تنفسی مؤثرتر بود. 
بیماری‌های خود ایمنی
مطالعات مشاهده‌ای، مطابق با داده‌های بالینی، ارتباطی بین وضعیت ضعیف ویتامین D و افزایش خطر عفونت یا خطر بیماری‌های خودایمنی (مانند ام اس، بیماری‌های التهابی روده یا دیابت نوع 1) ایجاد کرده‌اند. RCT در انسان‌هایی که با عفونت‌ها سر و کار دارند، عمدتاً بر عفونت‌های دستگاه تنفسی فوقانی متمرکز شده‌اند. 
بارداری
مطالعات مداخله‌ای نشان داد که مکمل ویتامین D به طور قابل توجهی خطر پره اکلامپسی، دیابت بارداری و وزن کم هنگام تولد در مقایسه با عدم مصرف مکمل همراه است. ویتامین D تا زمان تولد، تأثیر مفیدی بر پارامترهای طول، وزن یا دور سر جنین یا نوزاد، چه در بدو تولد و چه در یک سالگی نداشت.
به نظر می‌رسد بسیاری از افراد مبتلا به کمبود شدید ویتامین D در حدود 7 درصد از جمعیت جهان که دوزهای معمولی ویتامین D را مصرف نمی‌کنند یا حتی به آن دسترسی ندارند، به اختلالاتی مبتلا هستند. حدود یک سوم از جمعیت جهان با دوزهای نابهینه (زیر) زندگی می‌کنند. 

پایان مطلب/.

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه