تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 23 اسفند 1401
هموار‌تر شدن راه درمان اعتیاد به مواد افیونی، با یافته جدید محققان

  هموار‌تر شدن راه درمان اعتیاد به مواد افیونی، با یافته جدید محققان

هدف قرار دادن یک مدار خاص در استریاتوم مغز ممکن است کلید مبارزه با اختلالات مصرف مواد مخدر باشد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، مواد افیونی مصنوعی مانند فنتانیل در حال حاضر محرک‌های اصلی مصرف بیش از حد کشنده در ایالات متحده هستند، اما درمان فعلی اعتیاد اتفاقی و اغلب بازدارنده است. تحقیقات جدید یک مکانیسم عصبی را کشف کرده‌اند که می‌تواند به پاسخ‌های پزشکی هدفمند و موثرتر منجر شود. دانشمندان دانشکده پزشکی دانشگاه A&M تگزاس یک مدار خاص را در جسم مخطط (corpus striatum یا استریاتوم یا نئواستریاتوم یکی از بخش‌های زیرقشری مغز جلویی است که به عنوان مرکز پاداش مغز که حرکات و رفتار ارادی را کنترل می‌کند، شناخته می‌شود) شناسایی کرده‌اند که بسیاری از حالات احساسی منفی در طول ترک فنتانیل از آن ناشی می‌شود و می‌تواند دلیل عود بسیاری از مصرف کنندگان مزمن حتی پس از یک دوره طولانی پرهیز باشد. این مطالعه که توسط جون وانگ، استادیار گروه علوم اعصاب و درمان‌های تجربی انجام شده است، نشان می‌دهد که سرکوب این مدار خاص می‌تواند شانس فرد را برای غلبه بر اختلال داروهای مخدر تا حد زیادی افزایش دهد.
اعتیاد به مواد افیونی عمدتاً توسط گیرنده‌های مو-اپیوئیدی (MORs) میانجی گری می‌شود که در مسیر مستقیم نورون‌های خاردار متوسط (dMSNs) بیان می‌شوند.این dMSN‌ها رفتارهای جستجوی مواد مخدر را در مصرف کنندگان ترویج می‌کنند، همچنین آن‌ها در قسمت زیر بخشی از جسم مخطط هستند که در آن، dMSN‌های بیان کننده MOR در پردازش احساسی و تصمیم گیری نقش دارند. تحقیقات بر روی موش‌ها نشان داد که چگونه قرار گرفتن در معرض مواد مخدر مزمن، فعالیت مسیر dMSNها را تغییر می‌دهد. دانشمندان دریافتند که فنتانیل تا حد زیادی فعالیت dMSN‌ها را افزایش می‌دهد و در طول مراحل اولیه ترک، سیگنال‌های بازدارنده از dMSN‌ها به نورون‌های دوپامینرژیک منتقل می‌شود که مسئول انگیزش و رفتار و احساسات پاداش دهنده هستند.

وانگ و تیم او متذکر شدند که اگر بتوان این dMSN‌ها را مهار کرد، حالات عاطفی منفی ناشی از ترک حاد فنتانیل، مانند اضطراب و افسردگی، ممکن است کاهش یابد و احتمال عود را کاهش دهد. به گفته موسسه ملی سلامت، بیش از ۸۰ هزار مرگ ناشی از مصرف مواد افیونی در سال ۲۰۲۱ در آمریکا ثبت شده است و مواد افیونی مصنوعی مانند فنتانیل از جمله محرک‌های اصلی بوده‌اند. مصرف بیش از حد این مواد بین سال های ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۱ بیش از هفت برابر شده است. فنتانیل ۵۰ برابر قوی تر از مورفین در نظر گرفته می‌شود. با توجه به اینکه اطلاعات کمی در مورد مکانیسم‌های عصبی اعتیاد به فنتانیل وجود دارد، این کشف می‌تواند یک کشف حیاتی برای مداخلات پزشکی بهتر و به ویژه برای مبارزه با اختلال مصرف مواد افیونی باشد.
پایان مطلب./

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه