تاریخ انتشار: چهارشنبه 24 اسفند 1401
نقش سلول‌های عصبی-ایمنی ریه‌ها در ایجاد آسم آلرژیک

  نقش سلول‌های عصبی-ایمنی ریه‌ها در ایجاد آسم آلرژیک

تحقیقات نشان داد که اعصاب سمپاتیک در ریه‌ها دوپامین تولید می‌کنند و در مجاورت سلول‌های T helper 2 سبب تحریک تولید بیشتر سایتوکاین می‌شوند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، آسم آلرژیک که با خس خس سینه و مشکلات تنفسی ناشی از آلرژن‌های استنشاقی مانند گرده، کپک و شوره حیوانات خانگی مشخص می‌شود  شایع ترین بیماری مزمن در بین کودکان است و می‌تواند تا بزرگسالی ادامه یابد. تحقیقات جدید به رهبری محققان در بیمارستان عمومی ماساچوست (MGH)، یکی از اعضای موسس Mass General Brigham، نشان داد که چگونه رابطه بین اعصاب و سلول‌های ایمنی در ریه‌ها می‌تواند به ایجاد این بیماری کمک کند.

برای این مطالعه، که در مجله آلرژی و ایمونولوژی بالینی منتشر شده است، دانشمندان مدل‌های منحصربه‌فردی از موش‌های تازه متولد شده در معرض آلرژن تولید کردند که پیشرفت آسم آلرژیک را از کودکی تا بزرگسالی بازتولید می‌کند. این کار شامل ردیابی سلول‌های ایمنی خاص آلرژن به نام سلول‌های حافظه مقیم (T helper 2 ) Th2-TRMs بود که به عنوان واسطه مرکزی التهاب آلرژیک مکرر در ریه‌ها شناخته می‌شوند. آزمایش‌ها نشان داد که اعصاب سمپاتیک در ریه‌ها دوپامین تولید می‌کنند و در مجاورت سلول‌های T helper 2 به دنبال قرار گرفتن در معرض آلرژن در نوزادان قرار می‌گیرند. هنگامی که دوپامین به گیرنده‌های DRD4 روی این سلول‌های T helper 2 متصل می‌شود، سلول‌ها بیشتر مستعد تبدیل شدن به Th2-TRM هستند و به آنها دستور داده می‌شود که مولکول‌های تحریک‌کننده پاسخ ایمنی یا سیتوکین‌ها را تولید کنند. مسدود کردن این اتصال دوپامین به دنبال قرار گرفتن در معرض آلرژن در نوزادان، تبدیل سلول T helper 2 را کاهش داد و التهاب ریه را در مواجهه با همان آلرژن در دوران بزرگسالی کاهش داد. Xingbin Ai، نویسنده ارشد، محقق در این زمینه می گوید: از آنجایی که ریه‌های انسان در اوایل زندگی پس از تولد به طور مشابه توسط اعصاب دوپامینرژیک عصب دهی می‌شوند، محور دوپامین-DRD4 ممکن است یک هدف درمانی برای اصلاح پیشرفت آسم آلرژیک از کودکی تا بزرگسالی فراهم کند. سیگنال‌دهی دوپامین احتمالاً یکی از بسیاری از عوامل مرتبط با سن است که Th2-TRMs را در ریه نابالغ تنظیم می کند. با حرکت رو به جلو، تعیین بیشتر ویژگی‌های مولکولی و عملکردی Th2-TRM‌های بیماری‌زا تولید شده در ریه نابالغ مهم خواهد بود.

درک بهتر میانجی‌های برنامه Th2-TRM در اوایل زندگی، می‌تواند اهداف درمانی جدیدی را برای درمان آسم آلرژیک شناسایی کند.

پایان مطلب./

 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه