تاریخ انتشار: چهارشنبه 24 اسفند 1401
آکنه و راه‌های درمان

  آکنه و راه‌های درمان

محققان به دنبال بافتن راهی مطمئن و درمانی قطعی برای آکنه پوست می‌باشند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، آکنه ولگاریس یک بیماری مزمن پوستی است که بسته به سیر آن با بروز برآمدگی‌های پوستی مختلف مانند کومدون‌های باز و بسته، پوسچول‌ها، پاپول‌ها و کیست‌ها مشخص می‌شود. درمان نادرست انتخاب شده یا وجود آکنه ولگاریس شدید می‌تواند منجر به تشکیل اسکارهای آتروفیک شود. اسکارها می‌توانند با هم ترکیب شوند و خوشه‌ها را تشکیل دهند. اگر اسکارهای آکنه روی صورت قرار گیرند، می‌توانند کیفیت زندگی بیمار را کاهش داده و منجر به انزوا و افسردگی شوند. چندین روش موثر برای درمان اسکار آکنه وجود دارد. لیزرهای ابلیتیو، رادیوفرکوئنسی، میکرونیدلینگ و پیلینگ با اسید تری کلرواستیک نتایج درمانی بسیار خوبی دارند. 
روش‌های مدیریت اسکار آکنه
پزشکی و زیبایی شناسی معاصر می‌تواند طیف گسترده‌ای از روش‌های موثر را برای کاهش اسکار آکنه ارائه دهد. بسته به نوع اسکار، محل آن و عمق ضایعات، متخصص پوست با همکاری یک متخصص زیبایی می‌تواند مجموعه‌ای از درمان‌ها را پیشنهاد کند که به طور قابل توجهی عیوب پوستی ناخواسته را صاف کرده و کیفیت زندگی بیمار را بهبود می‌بخشد.
لایه برداری با لیزر Ablative
چندین لیزر سنتی برای درمان اسکارهای آکنه استفاده می‌شود، به عنوان مثال، لیزرهای دی اکسید کربن 10600 نانومتری CO2 و لیزرهای Er:YAG پالسی 2940 نانومتری، لیزرهای 10600 نانومتری CO2 معمولی نور در طیف مادون قرمز. چنین لیزری مناطق درمانی میکروسکوپی زیادی را برای فعال ساختن کلاژن جدید و اپیتلیال شدن مجدد ایجاد می‌کند. در طول سال‌ها، لیزرهای اکشن پالسی شروع به اجرا کرده‌اند که دقت عمل و عمق ابلیشن پوست را بهبود بخشیده و در نتیجه بروز عوارض جانبی را کاهش داده است. لیزر CO2، در حالت کاملاً فرسایشی یا کسری، برای درمان شرایط مختلف به تنهایی یا همراه با دستگاه‌های دیگر پیشنهاد شده است. لیزر پالسی سنتی Er:YAG (2940) نانومتر به عنوان یک جایگزین کمتر تهاجمی برای لیزر سنتی CO2 ساخته شد. طول موج ساطع شده نیز در محدوده مادون قرمز است. با این حال، انرژی حرارتی محدودتر و در عین حال دقیق تر است، زیرا نور لیزر نزدیک به پیک جذب آب (3000 نانومتر) است. به همین دلیل تمام انرژی در اپیدرم و درم سطحی جذب می‌شود. 
تری کلرواستیک اسید
تری کلرواستیک اسید TCA  یک ترکیب آلی از کلاس اسیدهای کربوکسیلیک با فرمول شیمیایی C(Cl)3COOH است. این موثرترین و یکی از قوی‌ترین اسیدها برای این مشکل است. بسته به اثراتی که باید حاصل شود، می‌توان از لایه برداری سطحی، لایه برداری متوسط عمیق و لایه برداری عمیق استفاده کرد. این اسید پروتئین‌ها را منعقد کرده و به سلول‌های زنده اپیدرم آسیب می‌رساند و در نتیجه باعث نکروز اپیدرم و لایه بالایی درم و همچنین لایه برداری سلول‌ها می‌شود. در دراز مدت، درمان با TCA باعث تحریک تولید فیبرهای کلاژن جدید می‌شود. استفاده از TCA روی پوست باعث دناتوره شدن پروتئین (کراتوکاگولاسیون) می‌شود و در نتیجه سفیدی روی پوست بیمار ظاهر می‌شود که اصطلاحاً یخ زدگی نامیده می‌شود.
محققان اثربخشی 25% TCA همراه با درماسندینگ را ارزیابی کردند. آن‌ها بهبود رضایت بخشی را در اسکارهای آکنه گزارش کردند. هیچ عارضه قابل توجهی به جز اریتم و هیپرپیگمانتاسیون پس از التهاب مشاهده نشد که پس از 3 ماه در بیماران مبتلا ناپدید شد. 
میکرونیدلینگ
MN در زیبایی به عنوان درمانی برای جوان سازی پوست، بهبود کشش آن و همچنین بهبود علائم کشش و اسکار استفاده می‌شود. به دلیل عدم تغییر رنگ پس از التهاب پس از MN، اغلب به عنوان جایگزینی برای لیزر درمانی در مورد پوست‌هایی با فتوتیپ IV و V استفاده می‌شود. می‌توان از دستگاه‌های MN rollers، stampers  (برقی یا غیر برقی)  استفاده کرد. تحقیقات نشان داده است که پس از یک سری درمان، بیان کلاژن نوع I و همچنین گلیکوزامینوگلیکان‌ها، فاکتور رشد اندوتلیال عروقی VEGF))، فاکتور رشد فیبروبلاست (FGF)-7، فاکتور رشد اپیدرمی EGF  افزایش می‌یابد. فاکتور رشد (TGF)-β، همه مولکول‌های سیگنالینگ مهم برای تولید کلاژن و نئوواسکولاریزاسیون را دارد. در یک مطالعه، 10 بیمار با MN پوست در یک سری از 6 درمان که هر 2 هفته یکبار انجام شد، تحت درمان قرار گرفتند. بیوپسی پوست در ابتدا و بعد از 3 ماه از شروع درمان گرفته شد. محققین بهبودی در اسکارهای آکنه و افزایش قابل توجهی در انواع کلاژن I، III و VII را گزارش کردند. در بررسی‌های دیگر محققین اثرات MN مورد استفاده در ترکیب با پرکننده پوستی ژل پلی متیل متاکریلات-کلاژن PMMA  را ارزیابی کردند. در این مطالعه 44 پروبانت وارد و به 2 گروه تقسیم شدند. گروه اول 3 تیمار MN و گروه دوم 3 تیمار MN همراه با PMMA دریافت کردند. پس از 24 هفته، گروهی که درمان ترکیبی داشتند، اثرات درمانی بهتری را نشان دادند. این واقعیت وجود هم افزایی درمان‌ها را تایید می‌کند، بنابراین درمان ترکیبی برای دستیابی به نتایج بهتر توصیه می‌شود. 
فرکانس رادیویی کسری
استفاده از فرکانس رادیویی میکروسوزن بر اساس توانایی گرم کردن انتخابی بافت در یک عمق خاص است. این دستگاه همچنین از ریز سوزن‌هایی استفاده می‌کند که از طریق آن‌ها پرتو امواج رادیویی مستقیماً به داخل بافت ساطع می‌شود. علاوه بر این، سوزن‌ها فقط در نوک خود گرم می‌شوند که امکان کنترل دقیق عمق بافت را فراهم می‌کند. چنین ویژگی این تکنیک برای افکت‌های نهایی منحصر به فرد و مهم است. عمق سوراخ را می‌توان بین 0.5 تا 3.5 میلی متر تنظیم کرد. فرکانس رادیویی میکروسوزن به دلیل بهبود اسکارها محبوبیت زیادی در زیبایی به دست آورده است.
پلاسمای غنی از پلاکت
پلاسمای غنی از پلاکت PRP یک محصول اتولوگ مشتق از خون است که با پلاکت‌ها، فاکتورهای رشد و شیمی/سیتوکین‌ها در حجمی از پلاسما تحویل می‌شود. PRP این پتانسیل را دارد که غلظت بالایی از فاکتورهای رشد را به بافت‌های هدف برساند. بررسی محققان نشان داد که مقایسه اثر PRP در مقابل 50% TCA با استفاده از روش CROSS در درمان، نقش PRP را به طور قابل توجهی بهتر از 50% TCA در کاهش اسکارهای آتروفیک پس از آکنه مشخص کرد. 
اسکارهای آکنه هنوز یک عارضه ناخوشایند برای افرادی است که از آکنه ولگاریس رنج می‌برند. آن‌ها یک چالش واقعی برای متخصصان پوست و زیبایی هستند. تحقیقات علمی در مورد بهبود اسکار آکنه در حال انجام است و روش‌های موثر متعددی را برای درمان این نوع اسکار نشان می‌دهد. لیزرهای ابلیتیو و سایر دستگاه‌های مدرنی که برای مثال از فرکانس رادیویی یا MN و همچنین TCA استفاده می‌کنند، نتایج درمانی بسیار خوبی را به ارمغان می‌آورند. با این حال، شایان ذکر است که هر روش کاهش اسکار دارای مزایا و معایبی است. با این وجود، تحقیقات نشان می‌دهد که بهترین نتایج را می‌توان از طریق هم افزایی درمان‌ها به دست آورد، به عنوان مثال: ترکیب لیزر فراکشنال غیر سایشی 1540 نانومتری با PCI و 20% TCA یا درمان ترکیبی درمارولر و PRP یا درمارولر و 15% TCA . لازم به یادآوری است که هر درمان باید به صورت جداگانه برای هر بیمار انتخاب شود. بهترین نتایج در کاهش اسکار با درمان‌هایی با استفاده از لیزر، فرکانس رادیویی، MN و PRP به دست می‌آید. درماتولوژی و زیبایی معاصر از درمان‌هایی استفاده می‌کند که کمترین عوارض جانبی را ایجاد کرده، بنابراین بیمار می‌تواند در مدت کوتاهی پس از درمان به عملکرد روزانه خود بازگردد. درمان مناسب پوست و مراقبت از پوست و همچنین اجرای سریع درمان‌های زیبایی مطمئناً نتایج رضایت بخشی را در کاهش اسکارهای آتروفیک به همراه خواهد داشت.
پایان مطلب/.
 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه