تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 16 اسفند 1401
بار اجتماعی  و اقتصادی جهانی نارسایی قلبی
یادداشت

  بار اجتماعی و اقتصادی جهانی نارسایی قلبی

محققین به بررسی جامع بار بیماری‌های قلبی در جهان پرداختند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، نارسایی قلبی HF یک سندرم چند وجهی و تهدید کننده زندگی است که با عوارض و مرگ و میر قابل توجه، ظرفیت عملکردی ضعیف و کیفیت زندگی و هزینه‌های بالا مشخص می‌شود. HF بیش از 64 میلیون نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می‌دهد. بنابراین، تلاش برای کاهش بار اجتماعی و اقتصادی آن به یک اولویت عمده بهداشت عمومی جهانی تبدیل شده است. در حالی که بروز HF در کشورهای صنعتی تثبیت شده است و به نظر می‌رسد در حال کاهش است، شیوع آن به دلیل پیری جمعیت، بهبود درمان و بقای بیماری قلبی ایسکمیک و در دسترس بودن درمان‌های مبتنی بر شواهد موثر برای افزایش طول عمر در حال افزایش است. 
شیوع
شیوع نسبت جمعیتی با یک بیماری یا شرایط خاص در یک نقطه زمانی مشخص است و بنابراین معیاری از بار بیماری در جمعیت را ارائه می‌دهد. به طور خاص، در محاسبه نرخ‌های استاندارد شده براساس سن، یا یک جمعیت از نظر ریاضی برای داشتن سنی مشابه با دیگری تنظیم می‌شود، یا هر دو جمعیت برای داشتن سنی مشابه با جمعیت سوم تنظیم می‌شوند که به آن جمعیت استاندارد می‌گویند.
در پروژه ATLAS انجمن نارسایی قلبی 2019 شیوع متوسط HF  در هر 1000 نفر در 13 کشور اروپایی تخمین زده شد که داده‌ها را گزارش کردند و از ≤12 در یونان و اسپانیا تا 30 در هر 1000 نفر در لیتوانی متغیر بود. در سنین 45 تا 54 سال، 5.5 درصد در سنین 55 تا 64 سال، 8 درصد در سنین 65 تا 74 سال، و 16.1 درصد در افراد بالای 74 سال میزان ابتلا بود. این آمار در آسیا متفاوت تر بود. بار HF در هند بالا بوده و شیوع تخمینی آن از 1.3 تا 4.6 میلیون متغیر است. داده‌ها در مورد شیوع HF در جنوب آسیا بسیار محدود است، با تخمین‌ها بین 1.3٪ و 6.7٪. در بررسی فشار خون چین، شیوع HF 1.3% بود. 2-3٪ در هنگ کنگ، 5٪ در اندونزی، 1-2٪ در فیلیپین، 0.6٪ در کره جنوبی، 6٪ در تایوان، و 0.4٪ در تایلند. 30 برآورد شیوع در استرالیا بین 1٪ و 2٪ است. داده‌های آمریکای جنوبی (عمدتاً از برزیل مشتق شده است) شیوع HF را 1% نشان می‌دهد. 
در حالی که شیوع نسبت جمعیت عمومی تحت تاثیر HF را در یک نقطه زمانی مشخص نشان می‌دهد، بروز منعکس کننده تعداد موارد HF تازه تشخیص داده شده در یک دوره زمانی خاص است. داده‌های مربوط به بروز HF و روندهای زمانی آن در مقایسه با معیارهای شیوع، به طور کلی محدودتر و ناسازگارتر است. در کشورهای توسعه‌یافته، میزان بروز HF در دهه‌های گذشته به سطح بالایی رسیده است و اکنون به طور قابل‌توجهی در حال کاهش است.
اتیولوژی
HF یک سندرم پیچیده و چند عاملی است، با چندین علت زمینه‌ای بالقوه اما علائم شایع. اتیولوژی HF تنوع جغرافیایی قابل توجهی را نشان می‌دهد و بیش از یک علت زمینه‌ای خاص می‌تواند در ایجاد این سندرم بالینی نقش داشته باشد.
بیماری‌های ایسکمیک قلب
یکی از عوامل خطر اصلی برای HF، IHD است. خطر منتسب به جمعیت برای HF مرتبط با IHD برای مردان 65 درصد و برای زنان 48 درصد است. . داده‌های ثبت OPTIMIZE-HF گزارش کردند که IHD یک عامل تشدید کننده بستری شدن در بیمارستان در 15٪ از بیماران HF بود و با خطر مرگ و میر بالاتر پس از ترخیص همراه بود. برای HF در طی 6 ماه پس از انفارکتوس حاد میوکارد، 40٪ از جمعیت مورد مطالعه مبتلا به HF بدون در نظر گرفتن EF، HF ایسکمیک داشتند، که این نسبت در جمعیت‌های مختلف متفاوت و شامل اروپای شرقی (57%)، میانه شرق (55%)، و جنوب آسیا (54%)، 50% در شرق آسیا، 43% در اروپای غربی، 46% در آمریکای شمالی، و کمترین برآورد در آفریقا (12%) بود. به طور مداوم، در مطالعه INTER-CHF، IHD علت زمینه‌ای HF در 20٪ از بیماران ثبت نام شده در آفریقا و در 25٪ از بیماران از آمریکای جنوبی بود. با این حال، IHD نیز در مناطق در حال توسعه به عنوان مشکل رو به رشد منعکس کننده تغییرات اپیدمیولوژیک همراه با توسعه اقتصادی و اجتماعی، یعنی افزایش بار بیماری‌های همراه و عوامل مرتبط با سبک زندگی بوده است. 
فشار خون
فشار خون بالا یک علت شایع برای HF است. در ثبت OPTIMIZE-HF، فشار خون بالا به عنوان علت زمینه‌ای برای HF در 17٪، 22٪ و 31٪ از بیماران مبتلا به HFrEF، HFmrEF و HFrEF به ترتیب در نظر گرفته شد. در INTER-CHF، بیماری فشار خون بالا اتیولوژی HF در 15٪ از کل جمعیت، و به طور خاص در 35٪ از بیماران ثبت نام شده در آفریقا، 21٪ در آمریکای جنوبی، 15٪ در هند، آسیای جنوب شرقی و چین. جنوب آسیا (38%)، با برآوردهای بالاتر در HFpEF در مقابل HFrEF.42 نقش فشار خون به عنوان یک عامل علت شناسی در HF با شواهدی که نشان می‌دهد درمان فشار خون بالا باعث کاهش بروز HF می‌شود.
بیماری دریچه‌ای و روماتیسمی قلب
در رجیستری ESC-HF-LT، 8٪ از جمعیت بیماری دریچه‌ای به عنوان علت اولیه HF، 4٪ در HFrEF، 10٪ در HFmrEF، و 20٪ در HFpEF داشتند. در رجیستری INTER-CHF، بیماری دریچه‌ای قلب اتیولوژی HF در 11٪ از کل جمعیت، با بالاترین میزان در آمریکای جنوبی (13٪) و کمترین در خاورمیانه (8٪) بود. در سطح جهانی، بیشترین بار بیماری دریچه‌ای قلب بر HF توسط بیماری روماتیسمی قلب توضیح داده می‌شود. RHD نشان دهنده یک عارضه تب روماتیسمی (یک دوره شدید یا چند دوره مکرر) است. بار کلی RHD طی یک دوره مشاهده 25 ساله در سراسر جهان کاهش یافت، که احتمالاً به دلیل بهبود شرایط زندگی و استفاده از آنتی بیوتیک‌ها بود. در یک متاآنالیز مطالعات غربالگری، شیوع RHD بین 2.7 مورد در هر 1000 نفر (موارد آشکار بالینی) و 21.1 مورد در هر 1000 جمعیت (موارد غیر ظاهری بالینی) در کشورهای با درآمد کم و متوسط متغیر بود. تا به امروز، بار باقی مانده از RHD عمدتاً در کشورهای کم درآمد (مانند کشورهای جنوب صحرای آفریقا) و تا حدی در بیماران مسن در کشورهای با درآمد بالاتر ظاهر می‌شود.
کاردیومیوپاتی اتساع ایدیوپاتیک
در رجیستری ESC-HF-LT، کاردیومیوپاتی اتساع ایدیوپاتیک حدود 30 درصد از علل زمینه‌ای HF را تشکیل می‌دهد، اگرچه تشخیص اشتباه بالقوه باید در نظر گرفته شود. اتیولوژی HF در 12٪ از بیمارانی که در رجیستری INTER-CHF ثبت نام کردند، با تخمین کمی بالاتر در خاورمیانه (18٪) در مقابل آمریکای جنوبی، چین، آفریقا و هند (11-15٪) و با کمترین نمایندگی در آسیای جنوب شرقی (3%) همراه است.
کاردیومیوپاتی شاگاس
بیماری شاگاس توسط تک یاخته Trypanosoma cruzi ایجاد می‌شود و نشان دهنده یک بیماری بالقوه تهدید کننده زندگی است. از نظر تاریخی، این بیماری فقط در آمریکای مرکزی و جنوبی یافت می‌شود. تقریباً 10 میلیون نفر در این مناطق جغرافیایی آلوده هستند. در خارج از آمریکای جنوبی بیماری شاگاس به خوبی شناخته نشده است. در ایالات متحده آمریکا، تخمین زده می‌شود که حداقل 300000 نفر از ساکنان به بیماری شاگاس مبتلا هستند و نیمه جنوبی کشور دارای چرخه‌های آنزوتیک T. cruzi هستند. در مهاجران از آمریکای لاتین که در پنج کشور اروپایی زندگی می‌کردند، 4.2 درصد بود، و در مهاجرانی که از پاراگوئه و بولیوی مهاجرت کردند، بیشتر بود. 
کاردیومیوپاتی ناشی از شیمی درمانی و پرتودرمانی
درمان با عوامل شیمی‌درمانی و رادیوتراپی بقای طولانی‌مدت بیماران مبتلا به سرطان را بهبود بخشیده است، اما می‌تواند باعث ایجاد چندین بیماری CV و به‌ویژه HF شود. آنتراسایکلین‌ها در هر دوزی می‌توانند منجر به اختلال عملکرد بطن چپ شوند و احتمال ایجاد اختلال در حضور عوامل خطر CV و سایر درمان‌های هدایت شده سرطان بیشتر است. بروز HF در بیمارانی که تاکسان دریافت می‌کنند معمولا کمتر است، یعنی تا 1.6٪ در بیمارانی که ترکیبی با آنتراسایکلین دریافت می‌کنند. 
بیماری قلبی مادرزادی
پیشرفت‌ها در جراحی و مراقبت‌های بهداشتی، پیش‌آگهی بیماران مبتلا به بیماری مادرزادی قلبی CHD را بهبود بخشیده و منجر به رشد جمعیت زنده بیماران مبتلا به CHD شده است. که انتظار می‌رود در آینده افزایش یابد. علیرغم موفقیت روش‌های جراحی یا مداخله‌ای، عوارض و مرگ و میر بیماران مبتلا به CHD بیشتر از جمعیت عمومی است و با ایجاد HF در بزرگسالی مرتبط است (25% ).
HF یک مشکل عمده مرتبط با مراقبت‌های بهداشتی است و با استفاده زیاد از منابع و هزینه‌های مراقبت های بهداشتی همراه است. اگرچه بروز ثابت باقی مانده است یا حتی اندکی در طول زمان کاهش یافته است، شیوع به دلیل بهبود درمان‌های HF و امید به زندگی طولانی تر در جمعیت در حال افزایش است. با وجود پیشرفت‌های قابل توجه در درمان‌های HF، عوارض و مرگ و میر همچنان بالا است. اگرچه مرگ و میر CV در طول زمان در حال کاهش است، اما همچنان علت اصلی مرگ در بیماران HF است، در حالی که افزایش مرگ و میر غیر CV مشاهده شده است، که ممکن است با افزایش بار بیماری‌های همراه، به ویژه در HFpEF توضیح داده شود.
پایان مطلب/.
 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه