تاریخ انتشار: پنجشنبه 18 اسفند 1401
خدمات مرکز سلول درمانی پژوهشگاه رویان برای بیماری‌های صعب العلاج
مصاحبه

  خدمات مرکز سلول درمانی پژوهشگاه رویان برای بیماری‌های صعب العلاج

مدیر گروه پزشکی بازساختی و سرپرست مرکز سلول درمانی پژوهشگاه رویان از آخرین اخبار بالینی در خصوص خدمات مرکز سلول درمانی رویان خبر داد.
امتیاز: Article Rating

دکتر مسعود وثوق پزشک و دانش آموخته دکتری تخصصی بیوتکنولوژی پزشکی و عضو هیات علمی و پژوهشگاه رویان در گفت و گو با خبرنگار سایت خبری " بنیان " در گفتگویی آخرین نتایج از طرح‌های جدید سلول درمانی برای بیماران را تشریح کردند. وثوق در ابتدای گفتگو تصریح کردند، همانطور که در مصاحبه‌های قبلی هم ذکر کردیم رسالت اصلی ما از راه اندازی مرکز سلول درمانی، تبدیل دانش پایه به دانش بالینی است تا بتوان با استفاده ازآن به درمان بیماری‌های صعب العلاج کمک کنیم. در همین راستا گروه پزشکی باز ساختی از 15 سال پیش با این هدف شروع به کار کرده است تا بتواند پرسش‌های بنیادی را به خدماتی قابل استفاده برای مردم تبدیل کند. این خدمات نیازمند این بود که در ابتدا بی خطر بودن آنها در قالب فاز1 کارآزمایی بالینی بررسی شود، متعاقب آن کارآزمایی‌های بالینی متعددی در حوزه‌های مختلفی برای شاخه‌هایی مانند سیستم عصب مرکزی، پوست، قلب، کلیه، ، کبد و ارتوپدی شروع و انجام به کار شود.

کارآزمایی بالینی برای بیماری‌های MS و ALS

وثوق در خصوص طرح‌های در حال اجرا در این زمینه اظهار داشت که: جدیدا دو کارآزمایی بالینی را برای بیماری‌های مزمن MS و ALS شروع کرده‌ایم و در حال ادامه هستیم ، به عنوان مثال برای بیماری ALS در فاز اول  کارآزمایی بالینی ، مرحله تزریق دوم را هم انجام داده ایم و اطلاعات آنرا نیز به زودی منتشر خواهیم کرد. برای تزریق دراین دو بیماری عصبی، از سلول‌های بنیادی مزانشیمی آلوژن تهیه شده در بانک زیستی مرکز atmp رویان استفاده کردیم. لازم به ذکر است این دو کارآزمایی بالینی با همکاری شرکت فن آوری بن یاخته‌های رویان و شرکت سل تک فارمد در حال انجام است تا بتوانیم باهمکاری همدیگر و در قالب کار تیمی به این دو گروه از بیماران دارای این بیماری صعب العلاج ، خدمتی ارائه کرده باشیم. البته این راهم باید قید کرد که برای بیماری MS نیز در صدد هستیم یک کارآزمایی بالینی جدید را از سال آینده شروع کنیم.

درمانگاه‌پوست 
در حوزه درمان، کلینیک درمان ویتیلیگو یا لک و پیس پوستی این مرکز، علاوه بر خدمات رایج پوست در زیبایی، یکسری خدمات منحصربه فرد در سطح کشور ارائه می‌دهد. زیرا در این مرکز افراد بعد از انجام ویزیت درصورتی که کاندید سلول درمانی باشند وارد بخش خدمات درمانی می شوند. به عنوان مثال برای بیماری ویتیلیگو که یک بیماری یک بیماری پوستی است که از اختلال رنگدانه ای ناشي می شود. در اين بيماری سلول‌های ملانوسيت که حاوی رنگدانه‌های پوست (ملانین) هستند، توانايي توليد ملانين را از دست داده و متعاقبا لكه‌های سفيد رنگي روی پوست ايجاد مي شود.خوشبختانه  در این مرکز محصول ریکالرسل که یک سالی هست تاییدیه سازمان غذا و دارو را گرفته است، هم اکنون به عنوان اولین محصول سلولی کشور وارد فهرست دارویی کشور شده است و همین الان کلینیک پوست رویان پذیرای بیماران ویتیلگویی است که از کل کشور جهت درمان در حال مراجعه هستند و ما این سرویس را بصورت منظم در کلینیک خودمان و البته با همکاری شرکت‌ سل تک فارمد به عرصه درمانی وارد می‌کنیم.

پیامی به متخصصان حوزه پوست وزیبایی

وثوق در ادامه پیامی را برای تمامی کلینیک‌های پوست و در واقع به بیمارستان‌های تخصصی پوست اعلام کردند  و گفتند که هرمرکزی در صورتی که علاقه مند باشند در حوزه ویتیلگو کار تخصصی انجام دهند و حتی بخواهند بحث سل تراپی را راه اندازی کنند، مرکز ما این آمادگی را در پژوهشگاه رویان برای آموزش پزشکان متخصص برای دوره‌های سل‌تراپی را دارد و می‌تواند نقش کانونی برای شروع و راه اندازی این خدمات برای سایر پزشکان فعال در سایر مراکز هم داشته باشد تا این خدمت در سایر مراکز تخصصی و پوست کشور نیز عملیاتی شود.

درمان بیماری پارکینسون وRPE  با سلول‌های بنیادی

برای درمان بیماری پارکینسون که یک بیماری مزمن، تحلیل رونده عصبی است، آزمایش‌های حیوانی و حتی بررسی‌ها در مدل پریمات، مدل میمون، آن هم انجام شده است و هم اکنون با دو مرکز علمی دانشگاهی کشور در حال مذاکره هستیم تا بتوانیم فاز یک کارآزامایی بالینی آنرا استارت بزنیم البته لازم به ذکر است این پروژه را آقای دکتر بهاروند هدایت می‌کنند و من فقط از کنار شاهد تلاش‌ها و خدمات آنها هستم. در خصوص بیماری RPE، ما هنوز روی بحث بررسی‌های مدل‌های حیوانی هستیم و هنوز در تامین مدل حیوانی مناسب برای RPEخیلی موفق نبودیم، البته امیدواریم بتوانیم مدل حیوانی مناسب آنرا تهیه کنیم چون سلول‌های آن خیلی وقت است که برای پیوند آماده شده است. لازم به ذکر است برای بحث پیوند در هر دو بیماری از سلول‌های بنیادی مزانشیمی آلوژن تهیه شده در بانک زیستی مرکز atmp رویان استفاده کردیم.

درمان بیماری دیستروفی عضلانی دوشن

برای بیماری دیستروفی عضلانی دوشن که یکی از بیماری‌های ناتوان کننده و از دسته بیماری‌های عصبی- عضلانی و همینطور یک بیماری ژنتیکی وابسته به کروموزوم x است، یک طرح در فاز کارآزمایی بالینی و البته در بیمارستان فرهیختگان در حال انجام است و مسئول این طرح نیز خانم دکتر تهرانی می‌باشند، لازم به ذکر است برای این بیماری مرکز ما در قالب مشاوره با آنها در حال همکاری است.

درمان بیماری‌های گوارشی کبد چرب و PSC

وثوق در ادامه افزود برای دوگروه از بیماران، دارای بیماری کبد چرب مقاوم به درمان و بیماری PSC (کلانژیت اسکلروزان اولیه) که ای بیماری در بین مردم نسبتا فراگیر است، در واقع این یک بیماری خود ایمنی است که به کانال‌های صفراوی داخل و خارج کبد آسیب می‎رساند، مصمم هستیم که مطالعه بالینی جدیدی را با همکاری مرکز تحقیقات گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی تهران و مرکز تحقیقات گوارش و کبد بیمارستان طالقانی آغاز کنیم. ولی خب علیرغم اینکه برای این دو بیماری پروپوزال مصوب داریم، متاسفانه مشکل بودجه داریم، ولی به حول و قوه الهی فکر می‌کنم بتوانیم قبل از سال نو فاز اول کارآزمایی بالینی را برای بیماری PSC در بیمارستان طالقانی با همکاری آقای دکتر حمید اسد زاده، فوق تخصص گوارش و معاونت مرکز، شروع کنیم.

سخن آخر

وثوق در آخر تصریح کردند که با توجه به اینکه ما در دوره گذار هستیم امیدواریم که سیاستگذاران حوزه سلامت کشور متوجه اهمیت این دوره گذار باشند، زیرا پزشکی الان از پزشکی جاری به پزشکی فردمحور( بحث سل تراپی وژن تراپی) که ما به دنبال  آن هستیم پیش می‌رود، بنابراین اگر در این دوره گذار برای این حوزه سرمایه گذاری لازم را نداشته باشیم، متاسفانه شاید 10 الی 15 سال دیگر خیلی از بیماران کشور جهت درمان مجبور باشند به کشورهای دیگر مهاجرت کرده و خدمات درمانی بگیرند.

پایان مطلب/.

ثبت امتیاز
نظرات
دوشنبه, 04 دی,1402

مریم

سلام آیا سلول درمانی برای بیماران اسکلرودرمی انجام میدهید؟

ﺳﻪشنبه, 05 دی,1402

پزشک مشاور

مریم@:
با سلام
خیر متاسفانه
هنوز برای این بیماری طرح تحقیقاتی انجام نشده است.

یکشنبه, 29 مرداد,1402

مطلب ابراهیمی

سلام .وقت بخیر .من بیماری لک و پیس دارم .پنج شش اگه کوچیک رو دستم و سه لکه روی ساق پام و یه لکه سه سانتی نواحی تناسلی.
اگه آدرس رو لطف کنین ممنون میشم
09148833147
اگه بشه یه تماس بگیرین ممنون میشم

دوشنبه, 30 مرداد,1402

پزشک مشاور

مطلب ابراهیمی@:
با سلام
درحال حاضر در پژوهشگاه رویان برای این بیماری خدمات درمانی ارائه میشود، لطفا با شمارگیری ۵۲~۲۲۳۳۹۹۴۹ از نحوه ویزیت و نوبت گیری مطلع شوید.

پنجشنبه, 12 مرداد,1402

کریم دخت

سلام وخسته نباشید
من مریض دیستروفی عضلانی دارم ازسن 8سالگی به این بیماری دچارشده والان 29ساله است. الان درحال حاضرباسلول درمانی درمان میشه دراین مرکزرویان. بیمارستان فرهیختگان مراجعه کردم گفتن که به مرکزشمابامسئولیت خانم تهرانی انتقال پیداکرده. لطفاراهنمایی کنید.

شنبه, 24 تیر,1402

لادن

سلام
من لیکن پلان مویی دارم می خواستم بدونم سلول درمانی جواب می ده ؟؟ آیا در رویان انجام می شود؟؟
ممنونم

دوشنبه, 09 مرداد,1402

پزشک مشاور

لادن@:
با سلام
سلول درمانی به عنوان یک درمان کمکی و تنها به جهت ممانعت از پیشرفت بیماری است و به عنوان یک درمان قطعی برای درمان بیماری ها محسوب نمیشود، خیر برای این بیماری پروژه ای درجریان نیست.

شنبه, 24 تیر,1402

زهره

سلام برای آلزایمر هم کار می کنید؟

چهارشنبه, 21 تیر,1402

امیریان

با سلام من درگیر بیماری پوستی ویتیلیگو هستم به صورت لکه های کوچیک روی گردنم ظاهر شده میخواستم از طریق سلول درمانی زودتر به نتیجه برسم آیا این روش جواب میده و باید با کجا تماس بگیرم؟ ممنون.

پنجشنبه, 22 تیر,1402

پزشک مشاور

امیریان@:
با سلام
درحال حاضر در پژوهشگاه رویان این خدمات در کلینیک پوست و مو انجام میشود، با شمارگیری ۵۲~۲۲۳۳۹۹۴۹ با این مرکز در تماس باشید.

چهارشنبه, 14 تیر,1402

حسین حاجی پور

باسلام وعرض خسته نباشید خدمت شما عزیزان
بنده در حدود سال ۸۴ دچار مشکل دفع کامل ادرار و تکرر ادرار شدم که با مراجعه به پزشک بعد انجام آزمایش گفتند از نظر پزشکی سالمی مشکلت عصبی هست و به صورت کج دار مریض گذاران زندگی میکردم که حدود 4 سال بعد دیدم در دویدن دچار مشکل شدم کم کم در راه رفتن پای چپ می‌لنگید به پزشک مراجعه کردم بعد از مدتی تشخیص دادند ام اس هست ومشکل ادراریم روز به روز بدتر شد تا اینکه چند سال گذشته تشخیص به ام اس نخاعی یا دویک دادند الان مشکل حرکتی یه طرف مشکل دفع ادرارم یه طرف دارم زجر میکشم شما رو به خدا قسم با تزریق سلولهای بنیادی کمکم کنید حداقل اگه اندکی از مشکلاتم هم کم بشه خوبه چون با این وضعیت از زندگی خسته شدم آرزوی مرگ دارم چیکار کنم من شما رو به خدا راهنماییم کنید .

یکشنبه, 18 تیر,1402

پزشک مشاور

حسین حاجی پور@:
با سلام
درحال حاضر در پژوهشگاه رویان برای بیماری ام اس یک طرح در فاز کارآزمایی بالینی در در حال انجام است بهتر است با شمارگیری ۵۲~۲۲۳۳۹۹۴۹ از جزئیات طرح مطلع شوید.

ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه