تاریخ انتشار: یکشنبه 13 فروردین 1402
آسم آلرژیک
یادداشت

  آسم آلرژیک

انچه درباره‌ی آسم آلرژیک در بیماران نمی‌دانیم.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، آسم آلرژیک شایع ترین فنوتیپ آسم است و با حساسیت IgE به آلرژن‌های موجود در هوا و علائم معمول آسم پس از مواجهه مشخص می‌شود. نوعی از التهاب راه هوایی نوع 2 (T2) زمینه ساز آسم آلرژیک است. این بیماری معمولاً در دوران کودکی ایجاد می‌شود و با چند بیماری همراه است که با بروز سایر بیماری‌های آتوپیک مانند درماتیت آتوپیک و رینیت آلرژیک همراه است. تشخیص آندوتایپ آلرژیک بر اساس مستندات حساسیت آلرژیک in vivo (آزمایش‌های پوستی پریک) سطوح IgE خاص آلرژن، تشخیص قطع‌شده با جزء (CRD) است. بیومارکرهایی که بیماران مبتلا به آسم آلرژیک را شناسایی می‌کنند شامل سطوح ایمونوگلوبولینE (IgE)، اکسید نیتریک کسری بازدمی (FeNO) و تعداد ائوزینوفیل‌های سرمی است. 


ویژگی‌های بالینی
آسم آلرژیک اغلب در دوران کودکی شروع می‌شود، با تنوع زیادی در شدت بیماری تظاهر می‌کند، و گاهی اوقات می‌تواند پایدار باشد و تا بزرگسالی ادامه یابد. اگرچه انتظار می‌رود که افراد مبتلا به آسم دوران کودکی قبل از بزرگسالی از آسم خود پیشی بگیرند، اما در حدود 30 درصد از کودکان مبتلا به آسم این وضعیت ادامه دارد. بیماری‌های همراه با آسم آلرژیک، مانند رینیت آلرژیک و درماتیت آتوپیک، با احتمال کمتر بهبودی آسم مرتبط هستند. نتایج اخیر از مطالعه آسم تاسمانی نشان می‌دهد که آسم زودرس و فنوتیپ‌های آلرژیک در مقایسه با افراد با فنوتیپ‌های آلرژیک کمتر، با پیامدهای بالینی بدتر در مراحل بعدی زندگی و مستعد ابتلا به بیماری مزمن انسدادی ریه (COPD) همراه است. علاوه بر این، در فنوتیپ آسم آلرژیک، سابقه خانوادگی آسم و سایر بیماری‌های آتوپیک نیز وجود دارد. 


مکانیسم‌های بیماری زا در آسم آلرژیک
آسم یک سندرم ناهمگن و کاملاً مشخص است. یک تعامل پیچیده بین عوامل محیطی و ژنتیکی همراه با التهاب زمینه‌ای منجر به بیان فنوتیپ‌های بالینی متمایز می‌شود. از این رو، مکانیسم‌های بیماری‌زایی زمینه‌ای کاملاً پیچیده است و در بین مبتلایان به آسم متفاوت است. مفهوم مدرن طبقه بندی اختلالات ایمنی در آسم منجر به توصیف آندوتیپ‌های آسم نوع 2-التهاب بالا، ائوزینوفیلیک) و نوع 2- التهاب کم (T2-کم، شده است. آسم با T2 بالا با التهاب ائوزینوفیلیک راه هوایی با تعداد ائوزینوفیل خون بالا و سطوح بالای اکسید نیتریک بازدم کسری (FeNO)  مشخص می‌شود. آلرژن‌ها یا سایر محرک‌ها می‌توانند این التهاب ائوزینوفیلیک را از طریق ایمنی ذاتی یا تطبیقی آغاز کنند و بنابراین، اصطلاح التهاب «T-helper 2-high» (TH2-high) با عبارت «نوع 2-بالا« T2) جایگزین شده است. سلول های لنفوئید ذاتی نوع 2 (ILC2s) و T-helper نوع 2 (TH2) را در بر می‌گیرد که با التهاب آسم مرتبط است. 


نشانگرهای زیستی
بیومارکر را می‌توان به عنوان هر ویژگی اندازه گیری شده به طور عینی تعریف کرد که می‌تواند به عنوان شاخص تشخیص بیماری، پیش بینی کننده پاسخ به درمان و برای نظارت استفاده شود. برای اینکه در عمل بالینی قابل استفاده باشد، یک نشانگر زیستی باید بتواند یک فنوتیپ و/یا یک اندوتیپ را تعریف کند، پاسخ درمانی را پیش بینی و ارزیابی کرده و پیشرفت بیماری را نظارت کند. همانطور که وارد عصر پزشکی شخصی می‌شویم، شناسایی بیومارکر کامل با ویژگی‌های فوق ضروری است، به ویژه در آندوتیپ‌های آسم شدید آلرژیک و دیگر همپوشانی T2، که انتخاب درمان ایده آل برای هر بیمار بسیار چالش برانگیز است. اگرچه چندین بیومارکر با التهاب T2 مرتبط هستند، آسم آلرژیک اغلب با سطوح بالای ایمونوگلوبولین E (IgE)، FeNO، ائوزینوفیل‌های خون و خلط و پریوستین تظاهر می‌کند .


 ایمونوگلوبولین E تام و اختصاصی (IgE)
اندازه‌گیری سطوح IgE کل و میزان حساسیت به آلرژن‌های محیطی، از طریق اندازه‌گیری IgEهای خاص در سرم و/یا با انجام آزمایش‌های پوستی در داخل بدن، برای شناسایی بیماران مبتلا به آسم آلرژیک استفاده شده است. رابطه بین سطوح IgE تام و آسم آلرژیک نشان داده شده است. اگرچه هیچ ارتباطی با شدت آسم نشان داده نشد، سطوح IgE با میزان بستری شدن در بیمارستان و استفاده از کورتیکواستروئیدهای استنشاقی (ICS) در مطالعه اپیدمیولوژیک روی ژنتیک و محیط آسم (EGEA) مرتبط بود. اگرچه ارتباط لاینفک بین آتوپی و آسم قابل بحث نیست، اما به خوبی پذیرفته شده است که همه آتوپیک‌ها تظاهرات بالینی حساسیت IgE و در نتیجه ایجاد آسم آلرژیک را نشان نمی‌دهند. از این رو، مهم است که تأکید شود که حساسیت به آلرژن به تنهایی لزوماً به معنای آلرژی مرتبط بالینی و بیان آسم آلرژیک نیست. 


اکسید نیتریک (FeNO)
FeNO یک نشانگر زیستی غیر تهاجمی مرتبط با التهاب ائوزینوفیلیک راه هوایی است که به راحتی در کودکان پیش دبستانی قابل اندازه گیری است. IL-13 نیتریک اکسید سنتاز را در سلول‌های اپیتلیال برونش تحریک می‌کند و منجر به افزایش متعاقب سطح FeNO می‌شود. قبلاً یک ارتباط متوسط بین التهاب ائوزینوفیلیک راه هوایی و سطوح FeNO نشان داده شده بود. ابتکار جهانی برای آسم (GINA) سطوح FeNO را بالاتر از 25 قسمت در میلیارد (ppb) به عنوان نشانگر التهاب T2 هنگام ارزیابی بیماران مبتلا به آسم شدید توصیه می‌کند. سطوح FeNO بالاتر از ppb 50 و ppb 35 به ترتیب در بزرگسالان و کودکان با التهاب ائوزینوفیلیک و پاسخ به ICS مرتبط است. با این حال، سطح FeNO را می‌توان در موارد رینیت آلرژیک، آتوپی، برونشیت ائوزینوفیلیک و درماتیت آتوپیک افزایش داد و در افراد سیگاری یا در حین انقباض برونش کاهش داد. 


ائوزینوفیل‌ها
ائوزینوفیل خلط یکی از مشخص‌ترین نشانگرهای زیستی برای ارزیابی آسم شدید است. با توجه به محدودیت‌های موجود در نمونه‌گیری، به‌ویژه در جمعیت‌های کودکان، معمولاً در مراکز تخصصی آسم شدید در جمعیت بزرگسالان انجام می‌شود. نتایج یک بررسی سیستماتیک و متاآنالیز نشان داد که ائوزینوفیلی خلط با ائوزینوفیل خون، سطح FeNO و IgE کل سرم ارتباط متوسطی دارد. اگرچه سطوح بالا ائوزینوفیل‌ها معمولاً پاسخ به درمان با کورتیکواستروئید را نشان می‌دهد، اما ممکن است نشان دهنده پایبندی ضعیف یا تکنیک نادرست در درمان ICS باشد. با توجه به کاهش میزان تشدید زمانی که یک مدیریت با هدایت خلط در مبتلایان به آسم شدید دنبال می‌شود، GINA و انجمن تنفسی اروپا/انجمن قفسه سینه آمریکا (ERS/ATS) مداخلات درمانی با هدایت خلط را برای جمعیت‌های شدید آسم در مراکز تخصصی توصیه می‌کنند. 


پریوستین سرم
پریوستین، یک پروتئین ماتریسلولی که توسط سیتوکین‌های T2، IL-4 و IL-13 در سلول‌های اپیتلیال برونش تنظیم می‌شود، در التهاب T2 و بازسازی راه هوایی در آسم نقش دارد. توانایی اندازه گیری پریوستین در سرم بیماران مبتلا به آسم، آن را به یک نشانگر زیستی مفید در ارزیابی التهاب و بازسازی T2 تبدیل می‌کند. اندازه‌گیری پریوستین سرم با سایر بیومارکرهای T2، مانند سطوح IgE، ائوزینوفیل‌های سرم، پروتئین کاتیونی ائوزینوفیلیک و واکنش بیش از حد راه هوایی ارتباط دارد.
آسم آلرژیک یک فنوتیپ رایج در طیف متنوع این بیماری مزمن است. نمایه التهاب با T2 بالا، تظاهرات بالینی آسم آلرژیک را شکل می‌دهد، با قرار گرفتن در معرض آلرژن علائم مرتبط را در بیماران حساس تحریک می‌کند. علیرغم همپوشانی مکرر آن با سایر اندوتیپ‌های T2 بالا، وجود مشخص آسم آلرژیک بدون شک است. چندین بیومارکر برای تشخیص آسم آلرژیک وجود دارد و تعداد بیشتری با هدف اثبات ارزش آن‌ها در پیش بینی و نظارت بر روند بیماری و پاسخ به درمان در دست بررسی هستند. با توجه به اینکه ایمونوتراپی آلرژن تنها درمان علت شناختی برای بیماری‌های آلرژیک و آسم است که با ارتقای تحمل ایمونولوژیک کار می‌کند، سایر مداخلات سفارشی افزایش یافته‌اند. داروهای بیولوژیک به عنوان درمان‌های اضافی برای بیماران مبتلا به آسم شدید در خط مقدم هستند، اما هنوز نیاز به بررسی دارند، نه تنها به دلیل تأثیر آن‌ها در کنترل التهاب آسم، بلکه به دلیل اثر اصلاح کننده بیماری و تداخل بالقوه آن‌ها با روند بیماری در بیماران آلرژیک. 
پایان مطلب/.

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه