تاریخ انتشار: یکشنبه 06 فروردین 1402
امیدواری به درمان پارکینسون با اولین تزریق سلول‌های بنیادی به مغز بیماران

  امیدواری به درمان پارکینسون با اولین تزریق سلول‌های بنیادی به مغز بیماران

دانشمندان سلول‌های بنیادی را به مغز بیمار پارکینسون تزریق کردند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، دانشمندان با تزریق سلول‌های بنیادی به مغز بیمار پارکینسونی امیدوارند که درمان یک‌باره بتواند کنترل بدن میلیون‌ها نفر را بازگرداند. درمان جدید با سلول‌های بنیادی برای بیماری پارکینسون به تازگی برای اولین بار بر روی یک فرد انجام شده است و اگر آن طور که انتظار می‌رود عمل کند، می‌تواند نحوه درمان این بیماری را متحول کند.

تخمین زده می‌شود که 8.5 میلیون نفر با پارکینسون زندگی می‌کنند، یک اختلال عصبی پیشرونده ناشی از از بین رفتن نورون‌های مغزی که ماده شیمیایی دوپامین را تولید می‌کنند، که به هماهنگی حرکت کمک می‌کند. کمبود دوپامین منجر به علائم بارز پارکینسون از جمله لرزش، سفتی و اختلال در هماهنگی می‌شود. داروها می‌توانند سطح دوپامین را افزایش دهند، اما همچنین می‌توانند عوارض جانبی ایجاد کنند، با سایر داروها تداخل داشته باشند و در طول زمان اثربخشی کمتری داشته باشند. استفاده از سلول‌های بنیادی، در تئوری، دانشمندان را قادر می‌سازد تا مقادیر نامحدودی از نورون‌های دوپامین بسازد.
محققان در سوئد و بریتانیا به جای تکیه بر داروها، امیدوارند با استفاده از سلول‌های بنیادی جنینی، سلول‌های عصبی تولیدکننده دوپامین را در مغز بیماران پارکینسون جایگزین کنند. محققان برای درمان خود، STEM-PD، سلول‌های بنیادی حاصل از جنین‌های اهدایی را برنامه ریزی کردند تا به سلول‌های عصبی دوپامین تبدیل شوند. هنگامی که به مغز مدل‌های جوندگان پارکینسون پیوند داده شد، سلول‌ها همانطور که انتظار می‌رفت توسعه یافتند و علائم حرکتی حیوانات معکوس شد. محققان اکنون این درمان را برای اولین بار بر روی یک فرد انجام داده‌اند و در پایان کارآزمایی STEM-PD که به تازگی راه اندازی شده است، هشت نفر مبتلا به پارکینسون متوسط تحت درمان قرار خواهند گرفت. هدف اولیه کارآزمایی STEM-PD ارزیابی ایمنی است. اما محققان همچنین به دنبال این هستند که ببینند آیا این درمان علائم را بهبود می‌بخشد، نیاز به دارو را کاهش می‌دهد یا منجر به ایجاد نورون‌های جدید تولیدکننده دوپامین در مغز می‌شود. با این حال، اثربخشی درمان فوراً آشکار نخواهد شد. محققان اصلی در این مطالعه ابراز داشتند که این سلول‌هایی که پیوند زده شده در واقع نابالغ هستند، بنابراین به مدتی برای بلوغ در مغز بزرگسالان نیاز دارند و حداقل یک سال، شاید حتی بیشتر طول می‌کشد. بنابراین انتظار میرود که قبلاً در یک سال آینده شاهد هیچ تغییری نباشند. درمان‌هایی که روی حیوانات مؤثر هستند اغلب برای مردم قابل ترجمه نیستند، اما اگر STEM-PD ایمن و مؤثر باشد، تأثیر آن می‌تواند بسیار زیاد باشد. با توجه به اینکه سلول‌های بنیادی را می‌توان تا تعداد نامحدودی تکرار کرد.
راجر بارکر، سرپرست بالینی از دانشگاه کمبریج، می‌گوید: استفاده از سلول‌های بنیادی، در تئوری، ما را قادر می‌سازد تا مقادیر نامحدودی از نورون‌های دوپامین بسازیم و در نتیجه چشم‌انداز تولید این درمان را برای جمعیت وسیعی از بیماران باز می‌کند. این می‌تواند شیوه درمان بیماری پارکینسون را تغییر دهد.
پایان مطلب/ .
 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه