تاریخ انتشار: دوشنبه 07 فروردین 1402
امکان درمان قطعی فشار خون بالا با ابداع یک دستگاه سونوگرافی

  امکان درمان قطعی فشار خون بالا با ابداع یک دستگاه سونوگرافی

یک دستگاه سونوگرافی امیدوارکننده جدید می‌تواند فشار خون بالا را درمان کند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، یک دستگاه اولتراسوند که اعصاب بیش فعال در کلیه‌ها را آرام می‌کند، این پتانسیل را دارد که به برخی افراد کمک کند فشار خون خود را تحت کنترل داشته باشند. بر اساس مطالعه جدیدی که توسط محققان دانشگاه کلمبیا و دانشگاه پاریس در فرانسه انجام شد، استفاده از این دستگاه منجر به کاهش مداوم فشار خون سرپایی در طول روز به طور متوسط 8.5 امتیاز در میان افراد میانسال مبتلا به فشار خون بالا شد. پزشکان معمولاً تغییرات سبک زندگی مانند کاهش مصرف نمک یا کاهش وزن و داروهای کاهش فشار خون را در بیماران مبتلا به فشار خون تجویز می‌کنند. با این حال، حدود یک سوم از بیماران فشار خون بالا علیرغم این مداخلات قادر به کنترل فشار خون خود نیستند.
محققان این مطالعه ابراز داشتند که بسیاری از بیماران در عمل بالینی درست مانند بیماران مورد مطالعه هستند. کنترل نکردن فشار خون برای مدت طولانی می‌تواند منجر به نارسایی قلبی، سکته مغزی، حملات قلبی و آسیب غیرقابل برگشت کلیه شود. سونوگرافی کلیوی می‌تواند به بیمارانی ارائه شود که پس از تلاش برای تغییر سبک زندگی و درمان دارویی، فشار خون خود را تحت کنترل ندارندانجام شود. نتایج این مطالعه که در JAMA Cardiology منتشر شده است، دستگاهی را که در یک روش سرپایی به نام قطع عصب کلیوی اولتراسوند استفاده می‌شود، مورد آزمایش قرار داد. این دستگاه هنوز در حال بررسی است و هنوز توسط FDA برای استفاده خارج از آزمایشات بالینی تایید نشده است. تصور می‌شود که فشار خون بالا در میانسالی تا حدودی به دلیل فعالیت بیش از حد اعصاب در کلیه‌ها ایجاد می‌شود که باعث احتباس آب و سدیم می‌شود و هورمون‌هایی ترشح می‌کند که می‌توانند فشار خون را افزایش دهند. (در افراد مسن، فشار خون بالا اغلب با سفت شدن رگ‌های خونی رخ می‌دهد). داروهای ضد فشار خون به روش‌های مختلفی برای کاهش فشار خون عمل می‌کنند، از طریق گشاد کردن رگ‌های خونی، حذف مایع اضافی یا مسدود کردن هورمون‌هایی که فشار خون را افزایش می‌دهند. اما هیچ یک از این داروها مستقیماً اعصاب کلیه را هدف قرار نمی‌دهند. اولتراسوند درمانی اعصاب بیش فعال در شریان کلیوی را آرام می‌کند و سیگنال‌هایی را که منجر به فشار خون می‌شود مختل می‌کند. درمان از طریق یک کاتتر نازک به اعصاب داده می‌شود که در ورید پا یا مچ قرار داده می‌شود و به کلیه می‌ریزد.
مطالعه جدید داده‌های سه کارآزمایی تصادفی‌سازی شده را با بیش از 500 بیمار میانسال با درجات مختلف فشار خون و مصرف دارو جمع‌آوری کرد. دو برابر تعداد بیمارانی که تحت درمان اولتراسوند قرار گرفتند به فشار خون مورد نظر خود در طول روز (کمتر از 135/85 میلی‌متر جیوه) در مقایسه با بیماران گروه‌های ساختگی رسیدند. نتیجه در گروه‌های مختلف مطالعه تقریباً یکسان بود، که به طور قطع نشان می‌دهد که دستگاه می‌تواند فشار خون را در طیف وسیعی از بیماران کاهش دهد. این روش به خوبی تحمل شد و اکثر بیماران در همان روز از بیمارستان مرخص شدند. این درمان در ماه‌های آینده توسط FDA مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت.
پایان مطلب/.
 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه