تاریخ انتشار: پنجشنبه 17 فروردین 1402
شرکت سل‌تک‌ فارمد پیشرو در تولید محصولات سلول درمانی کشور
مصاحبه

  شرکت سل‌تک‌ فارمد پیشرو در تولید محصولات سلول درمانی کشور

مدیرعامل جدید شرکت سل‌تک‌ فارمد از روند تولید محصولات و فرآورده‌های سلول درمانی در این شرکت خبر داد
امتیاز: Article Rating

مهدی هادی، مدیرعامل جدید شرکت سل‌تک‌ فارمد، در گفتگو با خبرنگار سایت بنیان، ابتدا در خصوص تاریخچه و محصولات این شرکت توضیح دادند و گفتند: نزدیک به ده سال است که شرکت سل‌تک‌ فارمد در حوزه‌­ی سلول­‌های بنیادی و طب ترمیم فعالیت دارد. این شرکت با همکاری و مشارکت پژوهشگاه رویان از مجموعه جهاد دانشگاهی، مجموعه دارویی برکت و ستاد اجرایی فرمان امام مشغول به فعالیت شده است. با توجه به اینکه دانش‌های فنی مربوط به حوزه سلول درمانی از مجموعه رویان به شرکت آمده است، این موضوع خیلی کمک کننده بوده که بتوانیم محصولات با کیفیتی را تولید بکنیم و به مسیر تجاری سازی برسانیم.

محصولات شرکت

هادی در خصوص معرفی محصولات تصریح کردند که از مجموعه محصولاتی که ما داریم محصول ریکالرسل است که برای درمان ویتیلیگو یا لک وپیس هست این محصول مجوزش نهایی شده و برای استفاده در کلینیک‌ها آماده است. در راستای افزایش خدمات سلول درمانی در کشور، ما در شرکت سل‌تک‌ فارمد در حال رایزنی برای تاسیس کلینیک‌هایی در خارج از ایران هستیم و همینطور با توجه به مشکلات و مضیقه‌های اقتصادی که مردم ما دارند تمام تلاشمان در این جهت است که بتوانیم با تغییر تاکتیک‌های تولیدی شرکت و استفاده از روش‌های جدیدتر برای آنالیز محصولات، درنهایت آنها را باقیمت کمتری به دست مردم برسانیم. به عنوان مثال یک محصولی که در شرکت سل‌تک‌ فارمد با نام رنیودرم سل برای چین و چروک استفاده می‌شود این محصول توسط شرکت لویو در امریکا با 15 هزار دلار در حال فروش است، اما با توجه به قیمت بسیار بالای این محصول، قطعا مردم ما توان استفاده از این محصولات و درمانش را ندارند، در همین راستا تلاش بنده در بدو ورود به شرکت این بوده که با تجربیات قبلی خودم در صنعت داروهای بیلوژیک و تجربه کاری در پژوهشگاه رویان، این مجموعه را ارتقاء بدهم تا با تغییر و بهینه کردن تاکتیک‌های تولید و تاکتیکهای کنترل کیفیت بتوانیم قیمت تمام شده محصولات را پایین بیاوریم و بازار این محصولات را در ایران برای مردم خودمان راه بیندازیم تا مردم قادر باشند از نظر توان مالی این محصولات را خریداری کنند. نکته مهمتر اینکه محصولاتی که ما داریم بصورت آلوژن هستند. از طرفی می‌توان گفت درمان‌های آلوژن یا غیر خودی در مقایسه با درمان‌های دیگر امروزه در صنعت سلول درمانی در حال گسترش هستند به خاطر اینکه راحتتر صنعتی سازی می‌شوند و در دسترس تر هستند.

تهیه مواد اولیه محصولات

یکی از گلوگاه‌های ما در شرکت سل‌تک‌ فارمد تهیه ماده اولیه گرانقیمت هست که باز هم این مورد قیمت تمام شده محصول ما را بالا می‌برد و همین امر باعث میشود که خیلی از مردم توان خرید این محصولات را  نداشته باشند، به عنوان مثال یکی از اصلی‌ترین گلوگاه‌های ما استفاده از ماده PL( پلاکت لیزات) در جایگزینی ماده اولیه FBS ( سرم جنین گاوی) است. زیرا در دنیا برای تولید محصولات سلول درمانی دیگر اجازه استفاده از ماده اولیه با منشاء دامی و حیوانی را نمی‌دهند. به همین خاطر این گلوگاه بسیار سختی برای ما بود که اخیرا توانستیم با دانش فنی که از مجموعه رویان آمده بود این مورد را هم تسریع کنیم و سریعا مجوز تولید آن را بگیریم، به گونه ای که اکنون خود ما توانستیم در این موضوع خودکفا بشویم و هم اینکه صادرات این محصولات را در دستور کار قرار دادیم و حتی داخل ایران هم این محصول را با قیمت مناسب به فروش می‌رسانیم. به بیانی دیگر PL محصولی است که توسط محققین خود شرکت از دو سال پیش تحقیقاتش آغاز شد و نهایتا منجر به اخذ مجوز از سازمان غذا و داروی اداره کل تجهیزات پزشکی شد و الان یکی از محصولات بسیار باکیفیتی است که اخیرا هم در بازار ملی سلامت در دانشگاه علوم پزشکی ایران توسط وزیر محترم بهداشت رونمایی شد و رسما وارد بازار شد.

ایجاد بازار فروش محصولات سلول درمانی

هادی درخصوص اهمیت بالای معرفی و فروش محصولات اشاره کرد که در مجموعه سل‌تک‌ فارمد در گذشته تمام تمرکز مدیران و بدنه شرکت بر روی گذراندن مسیر قانون‌گذاری در سازمان غذا و دارو بوده تا بتوانند مجوزها را بگیرند اما متاسفانه موازی با این موضوع مسیر مارکتینک پیش نرفته است زیرا برای فروش و عرضه محصولات سلول درمانی جدید شرکت، ما نیاز شدیدی به بازارسازی داریم به همین دلیل از شروع مدیریت بنده، تاکتیک‌هایی را در شرکت ایجاد کردیم که با بستن قراردادهایی  با مجموعه‌های متخصص در علم بازاریابی ،کار بازاریابی و شناختن این حوزه از درمان را بر مردم عزیزمان انجام دهند که ما با سرعت بیشتری این محصولات را بفروشیم. همانطور که همه مطلع هستید با توجه به هزینه‌های بسیار بالای درمان در امریکا و اروپا و کشورهای اطراف ما توریست‌های زیادی را برای درمان به ایران می‌فرستند، از درمان ناباروری گرفته تا عمل‌های زیبایی مثل عمل بینی و سلول درمانی برای بیماران لاعلاج و صعب العلاج. در همی راستا شرکت سل‌تک‌ فارمد هم از این قاعده مستثنی نیست و مانیز به دنبال این هستیم که بتوانیم میزبان خوبی برای بیماران خارجی باشیم که هم به بشریت خدمت کرده باشیم و هم اینکه بتوانیم ارزآوری خوبی برای کشورمان داشته باشیم و بصورت ارزی درآمد ایجاد کنیم.

در گذشته شرکت سل‌تک‌ فارمد بصورت مونوپل تنها با کلینیک مجموعه رویان همکاری می‌کرد، زیرا تنها کلینیک‌های رویان خریدار این محصولات بودند، اما با بازارسازی که درخصوص معرفی شرکت سل‌تک‌ فارمد و محصولاتش به عموم مردم انجام دادیم، توانستیم با کلینیک‌های بیشتری قرارداد ببندیم و حتی با بیمارستان‌های دولتی در حال رایزنی هستیم که بتوانیم محصولات را آنجام هم بری درمان عرضه کنیم. به عنوان مثال در دو بیمارستان دولتی ما در حوزه درمان‌های پوستی وارد همکاری شدیم و تعدادی از بیماران نیز کاندید استفاده از این محصولات شده اند.

سخن پایانی:

هادی درآخر خطاب به مسئولان در حوزه قانونگذای گفت، قانونگذاران و نهادهایی که در تایید مجوز تولید و فروش داروهای بیولوژیک را می‌دهند، باید از افراد متخصص‌تری در حوزه سلول درمانی استفاده کنندتا روند مطالبات و داوری‌ها سریعتر اتفاق بایفتد و در اصل محصولاتی که اینقدر ارزش دارند و چشم امید بیماران صعب العلاج به این نوع درمان‌ها است درگیر مسیرهای طولانی قانونگذاری نشود زیرا این یکی دیگر از گلوگاه‌های بسیار سخت و پیچیده کار است که من از آنها خواهش کردم و قول مساعد دادند که همکاری کنند و این اتفاق بیفتد و نکته دوم اینکه من پیشنهاد می‌کنم به صنعت سلول درمانی ایران در تهیه مواد اولیه به خودشان اکتفا کنند تا محصول نهایی از نظر اقتصادی ارزشمند باشد زیرا اگر این کار را انجام ندهند واقعا اتفاق بدی برای صنعت سلول درمانی خواهد افتاد و این صنعت با شکست مواجه خواهد شد. بنابراین توجه به موضوع بالا یکی از راهکارهای بسیار مهم برای پیشبرد صنعت سلول درمانی کشور است.

پایان مطلب/.

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه