تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 22 فروردین 1402
نقش ویتامین B5 در بهبود تولید گلبول قرمز در مبتلایان به سندرم میلودیسپلاستیک

  نقش ویتامین B5 در بهبود تولید گلبول قرمز در مبتلایان به سندرم میلودیسپلاستیک

دانشمندان نقش آنزیم COASY در تنظیم تولید گلبول‌های قرمز خون در مغز استخوان، تاثیراش در بیماران MDS و اثر مکمل ویتامین B در بلوغ گلبول‌های قرمز را نشان دادند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، دانشمندان کشف کردند که چرا بیماران مبتلا به نوع نادر سرطان خون از تولید ناکارآمد گلبول قرمز رنج می‌برند و چگونه ویتامین B5 می‌تواند با داروهای موجود برای بهبود نتایج ترکیب شود.

سندرم‌های میلودیسپلاستیک (MDS) نوعی سرطان خون است که با اختلال سلول‌های بنیادی مشخص شده که در آن تولید گلبول‌های قرمز سالم به اشتباه انجام می‌شود. هیچ درمانی برای این بیماران وجود ندارد، اما برخی از داروها به کند کردن پیشرفت بیماری کمک می‌کند. افراد مبتلا به این بیماری اغلب به لوسمی حاد میلوئیدی (AML) مبتلا می‌شوند و حدود نیمی از افراد در عرض 18 ماه تا دو سال پس از درمان به درمان‌های موجود برای MDS مقاوم می‌شوند. این بیماران به شدت به تزریق گلبول‌های قرمز وابسته هستند که به دلیل آهن زیاد در خون می‌تواند دردناک و خطرناک باشد. این بدان معنی است که کشف راه‌های جدید برای درمان این بیماری و جلوگیری از پیشرفت به لوسمی مهم است.

دراین مطالعه دانشمندان نمونه خون 42 فرد مبتلا به MDS را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. آنها دریافتند که آنزیم COASY در تنظیم تولید گلبول های قرمز خون در مغز استخوان حیاتی است. از دست دادن نسبی آنزیم در بیماران MDS باعث اختلال شدید در تولید گلبول‌های قرمز خون می‌شود که منجر به کم‌خونی می‌شود. محققان سپس آزمایش کردند که آیا می‌توانند تولید گلبول‌های قرمز خون را با استفاده از درمان‌هایی از جمله مکمل ویتامین B5 افزایش دهند یا خیر. درمان با ویتامین B5 یا متابولیت دیگری، سوکسینیل کوآ، بلوغ گلبول های قرمز را افزایش داد. کوین روال پیر، رهبر گروه در موسسه سرطان بارتز و سرپرست این مطالعه، گفت: درمان‌های فعلی برای MDS اغلب با کاهش کیفیت زندگی و همچنین افزایش خطر پیشرفت به سرطان خون مرتبط است. این آگاهی، کلیدی برای باز کردن قفل درمان‌های جدید در آینده است. گام‌های بعدی بررسی بیشتر چگونگی افزایش تولید گلبول‌های قرمز خون و تلاش برای آزمایش درمان‌های جدید در آزمایش‌های بالینی خواهد بود. با توجه به اینکه جمعیت سالمندان  در حال افزایش است و سن عامل اصلی خطر برای ایجاد MDS است ،  ما بیشتر افراد مبتلا به این نوع سرطان خون را خواهیم دید. علائم مرتبط با کم خونی، مانند خستگی مزمن، معمولا در MDS گزارش می‌شود و تزریق گلبول های قرمز فعلی، اگرچه ضروری است، اما با عوارض بالقوه همراه است، و همچنین به منابع انسانی و مالی قابل توجهی نیاز دارد. بنابراین، یافتن راه‌های جایگزین ضروری است. همچنین برای تنظیم تولید طولانی مدت گلبول‌های قرمز خون در این بیماران. نتایج این مطالعه همچنین ممکن است به طور بالقوه در درمان سایر بیماری‌هایی که بیماران معمولاً با کم خونی مراجعه می‌کنند، کمک کننده باشد.

پایان مطلب./

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه